وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

سازمان رؤیاها و شاخص دریمز (Dreams) در سازمانها 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

سازمان رؤیاها و شاخص دریمز (Dreams) در سازمانها

در گذشته تصور بزرگان علم مدیریت این بود که سازمان وسیله‌‌‌ای برای کنترل و ایجاد هماهنگی بین افراد از طریق سطوح عمودی و سلسله مراتب است. اما سازمان یک فرهنگ مشترک انسانی و دارای شخصیت و به تعبیر من از بزرگ‌ترین اختراعات بشریت است. زیرا این سازمانها هستند که سبب شده‌اند بهره‌وری چند برابر شود و انسانها درکنار یکدیگر قرار گیرند. حال اگر مدیری دانا سازمان را اداره کند و مشاوران اصلح به عنوان بازوی ذهنی سازمان در کنار ایشان باشند، آن زمان می‌توان به دستیابی به سازمانهای رؤیایی و هم‌افزایی در این زمینه اطمینان داشت. از دیگر سو سازمانها به عنوان یکی از بزرگترین اختراعات بشر، خود بسترساز اختراعات دیگر هستند. لذا سازمانها، فرهنگی از نگرش سیستمی در جهت دستیابی به اهداف معین هستند.
 سالها است که بشر می‌داند افرادی که از کار خود لذت بیشتری می‌برند، بهره‌وری بالاتری دارند. و من اسم این اصل را شادی بهره‌ور گذاشته‌ام. شادی بهره‌ور، نیاز امروز کسب‌و‌کارها و کارکنانی است که اشتیاق آن را دارند تا طرحی نو درانداخته، و از کلیشه‌ها فاصله بگیرند تا رؤیاها را جامه‌ی عمل بپوشانند. بنابراین می‌توان ایمان داشت که بین رضایت و خشنودی بالا  با عملکرد عالی همبستگی مستقیم وجود دارد.
با این حال به نظر می‌رسد که بسیاری از سازمانها بدون آنکه نسبت به مفاهیم ژرفی چون شادی بهره‌ور اطلاعی داشته باشند، به سمت بیگانه‌سازی کارکنان با محیط کار و ایجاد محیط کاری فرساینده و ناخوشایند در حرکت هستند. نرخ پائین مشارکت کارکنان در امور سازمانی در سراسر جهان، یکی از شاخص‌های بی‌توجهی سازمانها به مفاهیمی نظیر شادی بهره‌ور است.
نتایج مطالعات جهانی صورت گرفته توسط مؤسسه AON Hewitt حاکی از آن است که در بسیاری از سازمانها 4 نفر از هر 10 کارمند، میزان مشارکتی بسیار پائین در امور سازمانی دارد. این نتایج با یافته‌های دانشگاه هاروارد همسو است. متخصصان هاروارد طی 4 سال پرسشی را برای کارمندان سازمانها در سراسر جهان مطرح ساخته‌اند و آن اینکه ویژگی‌های یک سازمان اصیل و پویا از چه قرار است.
قطعاً یکی از پاسخ‌ها می‌تواند به خود این کارمندان برگردد. به این معنا که منابع انسانی شایسته می‌توانند از شاکله‌های اساسی سازمانهای اصیل باشند. نتایج این پیمایش حاکی از آن بود که آزمودنی‌ها پاسخ‌های متفاوتی را به این پرسش داده‌اند.
این پاسخ را می‌توان در قالب 6 معیار درآورد که متخصصان هاروارد مجموع این 6 معیار را به عنوان مواد اولیه‌ی سازمانهای رؤیایی برمی‌شمارند. این شش ویژگی (شاخص DREAMS) عبارتند از :
-  تنوع (Difference) – دوست دارم در جایی کار کنم که بتوانم خودم باشم.
- صداقت اساسی (Radical Honesty)- می‌خواهم بدانم که در سازمان چه خبر است؟
- ارزش افزوده (Extra Value) – می‌خواهم در سازمانی کار کنم که ارزش‌های من را بالاتر ببرد.
- اصالت (Authenticity) – می‌خواهم در سازمانی کار کنم که حقیقتاً به یک خصلت شناخته شده باشد.

...

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.