«اقتصاد اشتراک» چیست و آیا باید از آن واهمه داشت؟
نام نمایشگاه سبیت (CEBIT) 2013 آلمان ، نخستین بار با اصطلاح "اقتصاد اشتراکگذاری" گره خورده بود. این نمایشگاه سالانه میزبان طیف گستردهای از فعالان عرصه فناوری اطلاعات و صنعت ارتباطات است و تمرکز اصلی آن در سال جاری روی مبحث اقتصاد اشتراک (Sharing Economy) در جهان مجازی معطوف بود.
دست اندرکاران سبیت معتقدند که اقتصاد اشتراک فرصتهای جدیدی را پیش روی ما قرار داده و زمان پرداختن به پاردایمهای نوین درکسب و کار، فرا رسیده است.
امروزه، رفته رفته بسیاری از مصرفکنندگان ترجیح میدهند تا بجای خرید محصولات مورد نیاز خود، آنها را بصورت اشتراکی با دیگران خریداری و یا به مصرف رسانند. با این همه جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد، چرا که با بکارگیری راهکارهایی میتوان از این روند نوظهور به نفع خود بهره برد. شاید بارزترین نمود اقتصاد اشتراک که درکشور ما نیز به چشم میخورد، رواج صنعت تایم شیرینگ(time sharing) و مالکیت زمانی هتلها و خانههای ویلایی در مقاصد گردشگری است که با استقبال قابل توجهی روبرو شده است.
توماسفریدمن از شناخته شدهترین ژورنالیستهای نشریه نیویورک تایمز با اشاره به نمونهی شرکت Airbnb در حوزه ارائه خدمات اشتراک خانه و ویلا، موفقیت این قبیل شرکتها را مرهون تمایل روز افزون مشتریان به اقتصاد اشتراک بنیان عنوان میکند. از نظر فریدمن اقتصاد اشتراک بنیان، بسیار قدرتمندانه درحال پیشتازی است و بسیاری از نمونههای کسب و کارهای نوپا مثل اسپگودز و ریلیرایدز از رهگذر همین بستر توانستهاند ارتباط مصرفکنندگان را در فضای مجازی برقرار و به آنها از طریق اجاره پایاپای و اشتراک انواع کالاها و خدمات در صرفه جویی زمان و هزینهها کمک بسزایی کنند. امروزه شیوهی رهن و اجاره به جای تملک، به سرعت در حال گسترش است و به رفتار غالب مصرفکنندگان تبدیل میشود. اشتراک خانه، دفتر کار، ابزارآلات صنعتی و خانگی ،اتومبیل، ویلا ،... به امری متداول در معادلات اقتصادی تبدیل شده است و منافع بسیاری را به بار میآورد، چرا که علاوه برصرفهجویی در هزینهها موجب کاهش خسارات وارده به محیط زیست میشود. به نظر، پیشروی دنیای کسب وکار به سمت "مصرف کنندگان اشتراکی" موجبات دغدغه خاطر برخی از اهالی بازار را فراهم کرده باشد، زیرا که احتمالا پدیدهی فروش در عصر اقتصاد اشتراک رو به کمرنگی بگذارد. با این حال اقتصاد اشتراکبنیان منافع بسیاری را برای بنگاههای اقتصادی با خود به همراه خواهد داشت و بهتر است بنگاههای اقتصادی این روند نوظهور را با آغوش باز بپذیرند. اقتصاد اشتراکبنیان، بیشتر به منزلهی فرصتی برای رشد است تا تهدیدی علیه بقا. از این رو، در ادامه یادداشت راهکارهایی برای تعامل با پدیده اقتصاد اشتراک معرفی میشود.
1- شراکت حداکثری را به منزلهی تولید ارزش بدانید
چنانچه از داراییهایی برخوردار هستید که بلااستفاده هستند و یا میتوان بهرهبرداری بهینهتری از این داراییها، مثل فضای اداری یا تجهیزات صورت داد، میتوانید این موارد را به صورت روزانه و یا ساعتی اجاره دهید و با دیگران سهیم شوید
به ویژه آنکه توسعه کمَی شرکتهای کوچک و استارتاپها و سرمایه اندک این قبیل کسب وکارها موجب رونق روز افزون سیستم مشارکت و اقبال زیاد مصرفکنندگان به این فرصتها شده است. شراکت داراییها و استفاده مشترک از تجهیزات، از جمله راهکارهای مناسب برای بهره برداری حداکثری از منافع اقتصاد اشتراک به شمار میرود.
ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.
سبز باشید