راهکارهایی برای موفقیت بیشتر افراد درونگرا (به همراه آزمون آنلاین درونگرایی-برونگرایی)
ماهاتما گاندی: «ابتدا شما را نادیده میگیرند، بعد به شما پوزخند میزنند، سپس با شما مبارزه میکنند و آنگاه شما پیروز خواهید شد»!
آدمی از ویژگیهای شخصیتی گوناگونی برخوردار است، که همین تفاوت در خصوصیات و خلق و خوی افراد موجب میشود که آنها در موقعیتی مشابه رفتارهای متفاوتی را از خود بروز دهند. «درونگرایی» و «برونگرایی»، از جمله خصوصیات شخصیتی بشر هستندکه بر جنبههای مختلف حیات او تاثیر گذاراند. البته شخصیت انسان را میتوان از ابعاد مختلف مورد توجه و دستهبندی قرار داد، اما درونگرایی و برونگرایی بر حسب شیوه ارتباط با سایرین مشخص میشود. به طور مشخص درونگرایی رفتاری توام با دیدگاه ذهنی است و افراد درون گرا بیشتر از برونگرایان میتوانند بر خود مسلط باشند و زمان خود را صرف فعالیتهای ذهنی نمایند.
گاه به غلط چنین تصور میشودکه افراد درونگرا جایی در دنیای پرهیاهو و پویای کسب وکار ندارند. حالا آنکه درونگرایان قادرند به مهارتها و نقاط قوتی دست یابند که احتمالا دیگران ازآن بیبهره باشند. بسیاری از مدیران کارآمد اعتراف میکنند که درونگرا هستند، هر چند که در ظاهر اینگفته موجب حیرت شود . افرادی مثل وارن بافت، سرمایهگذار مطرح، بیل گیتس، و کاترین گراهام از جمله مدیران درونگرای برجسته هستند که توانستهاند جوهرهی درونگرایانهی خویش را در راستای اهداف برونگرایانه خود شکوفا کنند.
سوزان کین نویسنده کتاب “سکوت: قدرت درونگرایان در دنیایی که از حرف زدن بازنمیایستد”، در یکی از سخنرانیهای جالب توجه خود میگوید، " فرهنگ عمومی کسب و کار معمولا طرفدار کارکنانی است که بلند بلند صحبت می کنند، و اغلب قدرت درونگراهایی را که البته در جامعه هم بسیارند، دست کم میگیریم. حال آنکه این گروه از افراد تمام تصمیماتی را که میگیرند، با دقت سبک سنگین میکنند و به جوانب مختلف آن فکر میکنند. و همین ویژگیها میتواند مدیری شایسته از آنها بسازد. در واقع آنها انسانهایی خوشقلب هستند و مغزی متفکر دارند، به قول نلسون ماندلا، " یک مغز خوب و یک قلب خوب، همواره ترکیبی شکست ناپذیرند". به درونگرایی به عنوان یک دارایی ارزشمند نگاه کنید، زیرا درونگرایان افردای خود-اتکا هستند و این بزرگترین دارایی آنها به ویژه در عرصه کسب و کار است. با توجه به شاخص نوعی مایرز بریگز (Myers Briggs Type Indicator) درونگرایان افردی هستند که منبع قدرتشان بیرونی نیست و انسانهایی خود ساختهاند. چنین ویژگیهایی اهمیت آنها را به اثبات میرساند.
بسیاری از ما به غلط فکر میکنیم که درونگرایان الزاماً افرادی کم حرف، مردم هراس ،گوشهگیر و خجالتی هستند، حال آنکه این تصورات افسانهای بیش نیستند. شالودهی موفقیت افراد درونگرا به موارد بسیاری از جمله ژرف نگری، مثبت اندیشی، آرامش پراکنی و قدرت زبان بدن آنها متکی است.
آنها قبل از فکر کردن حرف نمیزنند و پیش از پاسخ اندکی تامل میکنند. این امر فرصت خلق اندیشههای جدیدو خلاقانه را در اختیار درونگرایان قرار میدهد. آنها افرادی تندآموز هستند، چرا که با گوش دادن یاد میگیرند و باوری راسخ دارند که خداوند دوگوش و یک زبان برایشان خلق کرده است. از گفتگوهای سطحی پرهیز دارند و افرادی دروننگرند و البته از تنهایی خود انرژی میگیرند، لذا گاه به خلوت گزینی نیازمند میشوند. از این رو این عده تصمیماتی قاطع و سنجیده میگیرند. با این همه، اغلب فرهنگهای سازمانی مروج برونگرایی و در ستایش افرادی است که مدام از توفیقات خود دم میزنند و عمده زمان خود را صرف ایجاد روابط و مناسبات میکنند. پُر واضح است که ایدههای افراد برونگرا زودتر شنیده میشود، و این دلیلی است برجایگاه نسبی آنها در سازمانها. به هر ترتیب هیچ از یک دو خلق و خوی درونگرایی و یا برونگرایی بر دیگری مزیتی ندارد و این دو لازم و ملزوم هستند.
به هر ترتیب، کارآفرینی به طور خاص وظیفهای دشوار برای درونگرایان به نظر میرسد، چرا که وقتی درصدد راه اندازی کسب و کاری جدید هستیم، میبایست به طورمستمر با دیگران تماس برقرار کنیم و از هر فرصتی برای فروش برند شخصی خود و نیز برند حرفهایمان بهرهبرداری کنیم. اما حتی با این وجود میتوان با اهرم قرار دادن نقاط قوت فردی خود به عنوان یک انسان درونگرا و بکار بستن راهکارهایی که در ادامه میخوانیم، به پیشرفت حرفهای خویش کمک کنیم و در مدیریت و رهبری کسب وکار تبحر یابیم:
1- در خلوت خود راهبرد-اندیشی کنید
تمایل درونی برخی درونگرایان برای خلوتگزینی میتواند بسیار سودمند واقع شود، به شرط آنکه از این فرصت طلایی در جهت خود-آگاهی بیشتر و درک عمیق جایگاه و انگیزههای دیگر افراد بهرهبرداری شود. توصیه میشود در زمان تنهایی علاوه بر تامل در خصوص ویژگیها و انگیزههای پنهان افراد، به روشهای اقناع، تاثیرگذاری و کمک به افراد در جهت دستیابی به اهدافشان فکر کنیم. چنین راهبردی میتواند بر میزان نفوذ و پذیرش ما به عنوان مدیری قابل و کارآمد و در عین حال درونگرا کمک بسزایی کند.
ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.
منبع آزمون: کتاب مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی
سبزباشید