وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

راهکارهایی برای موفقیت بیشتر افراد درونگرا (به همراه آزمون آنلاین درونگرایی-برونگرایی)

ماهاتما گاندی: «ابتدا شما را نادیده می‌گیرند، بعد به شما پوزخند می‌زنند، سپس با شما مبارزه می‌کنند و آن‌گاه شما پیروز خواهید شد»!
آدمی از ویژگی‌های شخصیتی گوناگونی برخوردار است، که همین تفاوت در خصوصیات و خلق و خوی افراد موجب می‌شود که آنها در موقعیتی مشابه رفتارهای متفاوتی را از خود بروز دهند. «درونگرایی» و «برونگرایی»، از جمله خصوصیات شخصیتی بشر هستندکه بر جنبه‌های مختلف حیات او تاثیر گذار‌اند. البته شخصیت انسان را می‌توان از ابعاد مختلف مورد توجه و دسته‌بندی قرار داد، اما درونگرایی و برونگرایی بر حسب شیوه ارتباط با سایرین مشخص می‌شود. به طور مشخص درونگرایی رفتاری توام با دیدگاه ذهنی است و افراد درون گرا بیشتر از برونگرایان می‌توانند بر خود مسلط باشند و زمان خود را صرف فعالیت‌های ذهنی نمایند.
گاه به غلط چنین تصور می‌شودکه افراد درونگرا جایی در دنیای پرهیاهو و پویای کسب وکار ندارند. حالا آنکه درونگرایان قادرند به مهارت‌ها و نقاط قوتی دست یابند که احتمالا دیگران ازآن بی‌بهره باشند. بسیاری از مدیران کارآمد اعتراف می‌کنند که درونگرا هستند، هر چند که در ظاهر این‌گفته موجب حیرت شود . افرادی مثل وارن بافت، سرمایه‌گذار مطرح، بیل گیتس، و کاترین گراهام از جمله مدیران درونگرای برجسته هستند که توانسته‌اند جوهره‌ی درون‌گرایانه‌ی خویش را در راستای اهداف برونگرایانه خود شکوفا کنند.
سوزان کین نویسنده کتاب “سکوت:‌ قدرت درون‌گرایان در دنیایی که از حرف زدن بازنمی‌ایستد”، در یکی از سخنرانی‌های جالب توجه خود می‌گوید، " فرهنگ عمومی کسب و کار معمولا طرفدار کارکنانی است که بلند بلند صحبت می کنند، و اغلب قدرت درونگراهایی را که البته در جامعه هم بسیارند، دست کم می‌گیریم. حال آنکه این گروه از افراد تمام تصمیماتی را که می‌گیرند، با دقت سبک سنگین می‌کنند و به جوانب مختلف آن فکر می‌کنند. و همین ویژگی‌ها می‌تواند مدیری شایسته از آنها بسازد. در واقع آنها انسانهایی خوش‌قلب هستند و مغزی متفکر دارند، به قول نلسون ماندلا، " یک مغز خوب و یک قلب خوب، همواره ترکیبی شکست ناپذیرند". به درونگرایی به عنوان یک دارایی ارزشمند نگاه کنید، زیرا درونگرایان افردای خود-اتکا هستند و این بزرگ‌ترین دارایی آنها به ویژه در عرصه کسب و کار است. با توجه به شاخص نوعی مایرز بریگز (Myers Briggs Type Indicator)  درونگرایان افردی هستند که منبع قدرتشان بیرونی نیست و انسانهایی خود ساخته‌اند. چنین ویژگی‌هایی اهمیت آنها را به اثبات می‌رساند.
بسیاری از ما به غلط فکر می‌کنیم که درونگرایان الزاماً افرادی کم حرف، مردم هراس ،گوشه‌گیر و خجالتی هستند، حال آنکه این تصورات افسانه‌ای بیش نیستند. شالوده‌ی موفقیت افراد درون‌گرا به موارد بسیاری از جمله ژرف نگری، مثبت اندیشی، آرامش پراکنی و قدرت زبان بدن آنها متکی است.
آنها قبل از فکر کردن حرف نمی‌زنند و پیش از پاسخ اندکی تامل می‌کنند. این امر فرصت خلق اندیشه‌های جدیدو خلاقانه را در اختیار درونگرایان قرار می‌دهد. آنها افرادی تندآموز هستند، چرا که با گوش دادن یاد می‌گیرند و باوری راسخ دارند که خداوند دوگوش و یک زبان برایشان خلق کرده است. از گفتگوهای سطحی پرهیز دارند و افرادی درون‌نگرند و البته از تنهایی خود انرژی می‌گیرند، لذا گاه به خلوت گزینی نیازمند می‌شوند. از این رو این عده تصمیماتی قاطع و سنجیده می‌گیرند. با این همه، اغلب فرهنگ‌های سازمانی مروج برون‌گرایی و در ستایش افرادی است که مدام از توفیقات خود دم می‌زنند و عمده زمان خود را صرف ایجاد روابط و مناسبات می‌کنند. پُر ‌واضح است که ایده‌های افراد برونگرا زودتر شنیده میشود، و این دلیلی است برجایگاه نسبی آنها در سازمان‌ها. به هر ترتیب هیچ از یک دو خلق و خوی درونگرایی و یا برونگرایی بر دیگری مزیتی ندارد و این دو لازم و ملزوم هستند.
به هر ترتیب، کارآفرینی به طور خاص وظیفهای دشوار برای درونگرایان به نظر می‌رسد، چرا که وقتی درصدد راه اندازی کسب و کاری جدید هستیم، می‌بایست به طورمستمر با دیگران تماس برقرار کنیم و از هر فرصتی برای فروش برند شخصی خود و نیز برند حرفه‌ایمان بهرهبرداری کنیم. اما حتی با این وجود می‌توان با اهرم قرار دادن نقاط قوت فردی خود به عنوان یک انسان درونگرا و بکار بستن راهکارهایی که در ادامه می‌خوانیم، به پیشرفت حرفه‌ای خویش کمک کنیم و در مدیریت و رهبری کسب وکار تبحر یابیم:


1- در خلوت خود راهبرد-اندیشی کنید
تمایل درونی برخی درونگرایان برای خلوت‌گزینی می‌تواند بسیار سودمند واقع شود، به شرط آنکه از این فرصت طلایی در جهت خود-آگاهی بیشتر و درک عمیق جایگاه و انگیزه‌های دیگر افراد بهره‌برداری شود. توصیه می‌شود در زمان تنهایی علاوه بر تامل در خصوص ویژگی‌ها و انگیزه‌های پنهان افراد، به روشهای اقناع، تاثیرگذاری و کمک به افراد در جهت دستیابی به اهدافشان فکر کنیم. چنین راهبردی می‌تواند بر میزان نفوذ و پذیرش ما به عنوان مدیری قابل و کارآمد و در عین حال درونگرا کمک بسزایی کند.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.


منبع آزمون: کتاب مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی

 

سبزباشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.