با جدیدترین و عجیبترین سمتهای سازمانی آشنا شویم
فوربس چندی پیش فهرستی از مشاغل به ظاهر دونپایه را منتشر کرد که برخلافگمانهزنیها درآمدی عالی برای دارندگان خود تولید میکنند. مشاغلی عجیب مثل مومیاییکردن اجساد، مشاوره خرید شخصی در سوپرمارکتها، چشندهی غذا، مانکن زنده فروشگاههای لباس،... از جمله مشاغل عجیب و پردرآمد در فهرست فوربس بودند.
طراحی شغلها و ایجاد سمتهای جدید سازمانی از جمله روشهای تخصصی سازی مشاغل و کنترل ورودی بازار کار میباشد. مشاغل جدید تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله فناوری و نیازهای متغیر انسان و فضاهای کسب و کار ایجاد میشوند.
کافی است چند سال پیش را در ذهن خو مجسم کنیم و ببنیم که چه شغلهایی درگذشته نه چندان دور وجود داشتند، اما امروز اثری از آنها نیست.لحافدوزی سیار، نون خشکی، فرفره فروشی، نمک فروشی باگاری ، چرخ و فلکی ،چینی بند زنی،... و صدها حرفه نوستالژیک دیگر که از جمله شغلهای جذاب دوران کودکی ما بودند که امروز رفته رفته به ورطه فراموشی سپرده میشوند . در واقع، انسانها از بدو پیدایش خود شاغل بودهاند و به حرفی مثل شکار میپرداختند و اندک اندک با پیشرفته شدن تجهیزاتشان از زمین بهرهبرداری کردند، اما گذشت سالها نشان داد که یک فرد نمیتواند به تنهایی از پس تامین کلیه نیازهای خود برآید و همین موضوع سنگ بنای پیدایش مشاغل تخصصی را بنیان نهاد.
در دنیای کسب وکار نیز اوضاع به همین منوال است و با پیچیدهتر شدن آدمی و دامنهی نیازهایش و نیز صنعتی شدن جوامع، مشاغلی مثل مدیریت پدیدار شدند. در واقع گسترش دامنه نیازها و افزوده شدن برتقاضاهای انسانی، بستر ساز ایجاد مشاغل جدید میباشد. با این مقدمه، در ادامه با برخی از تازهترین عناوین شغلی آشنا میشویم.
1-رهبر اندیشهها(thought leader)
ایده، یک اثر ذهنی و حاصل اندیشهای پویا است. ایدهها راهکارهایی خلاق و ارزشآفرین برای رفع نیازها، حل چالشها و ارائه راه حلهای جدید و بدیع میباشند. ایدهها موجب تغییر میشوند. کمپینهای ایده (Idea Campaigns) در سازمانها، موجب ترغیب کارکنان در جهت ارائه راه حل و راهکار برای پیشرفت و تعالی و نیز حل مشکلات سازمانی میشوند و اثرات بلند مدت آنها ارزش بسیاری را نصیب سازمان میکند. یک رهبر اندیشه فرد یا سازمانی است که در حوزهی تخصصی خود به عنوان مرجع به حساب میآید و تخصص و ایدههای او در آن حوزهها تحسین دیگران را بر میانگیزاند. اصطلاح رهبر اندیشهها در سال 1993 و توسط جوئل کورتزمن، سر دبیر مجلهی استراتژی و کسب و کار ، ابداع شد. این اصطلاح به کسانی نسبت داده میشود که دارای ایدههای تجاری قابل توجه و درخور تحسین باشند. در واقع تنها وظیفهی رهبران اندیشه ارائه راهکارها و ایدههای نوآورانه و مشکل گشا است. این ایدهها و اندیشههای ناب میتواند از منابع مختلفی از جمله مدیران، مشتریان، طراحان ،فروشندگان،.... نشات بگیرد.
وظیفه دیگر رهبران اندیشه الهام بخشی به مشتریان در جهت عمل (خرید) و گام برداشتن به سوی اهداف سازمان است . رهبری اندیشهها نه تنها ارزش فراوانی برای سازمان و حفظ جایگاه و گسترش بازار آن بوجود میآورد، بلکه میزان وابستگی به برند(brand affinity) را نیز افزایش میدهد. چرا که رهبران اندیشه با افکار و ایدههای ناب و تحولآفرین خود، از همان ابتدای فرآیند درجریان تعاملات سازمانی قرار میگیرند و حلقه واسط تولید ارزش به شمار میروند.
2- معمار کسب و کار (business architect)
معماران کسب وکار همچون مهندسی زبردست قادرند کلیه جوانب و اجزای سازندهی مدلهای کسب وکار را شناسایی و ثبت کنند . این افراد از دانش بسیاری در حوزهی تعلامات و کسب وکار برخوردار هستند و قادرند فرآیند تکنولوژی و تجارت را درهم آمیزند...
ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.
سبز باشید