هفت عادت کارکنان کارآمد در سازمانها نوپا
موضوع جذب و پرورش نیروی انسانی در سازمانهای تازه تاسیس و شرکتهای نوپا، ساز و کار و رویکردی متفاوت نسبت به تشکیل تیمهای کاری در سازمانهای بزرگ میطلبد. بنابراین منابع انسانی کارآمد در این قبیل سازمانها باید واجد شرایطی خاص و ویژه باشند، چرا که کار کردن در یک استارتاپ مقولهای کاملا متفاوت از کار در شرکتی پا گرفته است. گاه حتی ممکن است آن چه در سازمانهای بزرگ و قدیمی دارای ارزش و اهمیت است، در سازمانها نوپا موجب خسارت و تضعیف فرهنگ سازمانی باشد. به همین دلیل کارکنان یک کسب وکار نوپا باید دارای ویژگیهای متفاوتی باشند که در ادامه به گوشهای از آنها اشاره میشود:
1- مادی نگر نیستند
کسب وکارهای بزرگ عموماٌ نیازمند صرف سرمایههای کلان و قابل توجهی هستند. اما اغلب کسب و کارها به ویژه بنگاههای کوچک و متوسط برای آغاز کار، سرمایه کمتری را میطلبند. جالب آنکه عمدهی شرکتهای برتر معرفی شده در فهرست موسسه Inc.5000 ، در میان شرکتهای خود-راهانداز قرار دارند و با سرمایهای ناچیز شروع به کار کردهاند. در واقع رابطه چندانی میان حجم سرمایهگذاری صورت گرفته با میزان موفقیت بلند مدت کسب و کارهای کوچک و نوپا متصور نیست.کارمندان مناسب برای استارتاپها، توجه چندانی به دکوراسیون دفتر و یا وجود تجهیزات اداری کامل و موارد سطحی از این دست ندارند، بلکه دغدغه آنها کار با حداقل امکانات درمیان موجی از مشکلات است. بنابراین پول و مادیات از اولویتهای آنها به شمار نمیرود.
2- اجرایی هستند نه ذهنی، ضمن آنکه مجهز به فناوری فکر هستند.
یک برنامهریزی با جزئیات کامل، توصیه مناسبی برای بنگاههای کوچک و متوسط نیست. شرایط و فضای کسب و کار به شدت متلاطم است ، و نمیتوان با استناد به برنامههای بلند مدت به ادارهی یک بنگاه اقتصادی امیداور بود . در واقع، هیچ کارآفرین موفقی را سراغ نداریم که نتیجهی امروزش کاملا منطبق با طرح کسب وکار دیروز او بوده باشد.
یک کارمند شایسته در بخش کسب و کارهای نوپا، زمان اندکی را صرف برنامهریزی کرده و بیشتر به عمل میپردازد و تفکر اجرایی دارد. افراد دارای تفکر اجرایی ، عملگرا ، پیرو کار تیمی ، تمام کننده کار و هماهنگ هستند. البته برنامهریزی از ملزومات مدیریت منسجم است و موجب وسعت یافتن دید و پیوند خوردن گذشته و حال و آینده میگردد و به منزلهی پلی در زمان است ، اما اجرا، کلید موفقیت به شمار میرود. انسانهای اجرایی به مراتب به پیشرفتهای بیشتری به نسبت متفکران و نوابغ ذهنی دست میبایند . کارکنان کارآمد مجهز به تکنولوژی فکر هستند و قادرند ضمن برنامهریزی ذهن ناخودآگاه خود، به باورهایی درست دست یافته و با در پیش گرفتن تفکر اجرایی به خلق دستاوردهایی موفقیت آمیز در زندگی شخصی وحرفهای خود اقدام کنند.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.
منبع: اقتباس از 7 qualities every start-up employee needs
به نقل از inc.com
سبز باشید