وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

بازاریابی اجازه‌ای نقطه مقابل بازاریابی وقفه‌انداز

همانطور که می‌دانیم فلسفه و استراتژی تدوین شده از سوی مدیریت ارشد بنگاه‌های اقتصادی توسط تاکتیک‌های بازاریابی یا همان آمیزه بازاریابی (Marketing Mix) به مشتریان هدف رسانده می‌شوند.
البته آمیزه بازاریابی هر شرکت متناسب با وضعیت خودش و محیط کلان خود متفاوت است و قطعا نمی‌توانیم آمیزه بازاریابی یکسانی را برای تمامی شرکتها معرفی کنیم. در این رابطه تقاضا می‌کنم فصل دوازدهم از کتاب مباحث و موضوعات مدیریت بازاریابی با نگرش بازار ایران را مطالعه کنید.
اما پایه و اساس آمیزه بازاریابی را که از اوایل دهه 1960 گذاشته شد، 4p بود (محصول Product ، قیمت Price ، توزیع Place ، ترویج Promotion)
ست گودین Pهای جدیدی را به این فهرست اضافه میکند. این Pهای جدید عبارتند از گاو بنفش (Purple Cow) که به معنای چشمگیر بودن است و خودمانی آن همان گاو پیشانی سفید بودن یا تمایز است. بازاریابی اجازه‌ای یا با مجوز (Permission Marketing)، دیگر P آمیخته بازاریابی است، که توسط ست گودین ارائه شد. در بازاریابی اجازه‌ای پیامهای بازاریابی به شکلی قانونمند، تدریجی، و کاملاً با اجازه‌ی مشتری به او انتقال می‌یابد. لذا برقراری، تحکیم و ادامه روابط با مشتری در فلسفه‌ی بازاریابی اجازه‌ای میبایست طبق نظر و اجازه‌ی مشتری صورت پذیرد.
 در این نوع بازاریابی پیام به کسانی منتقل میشود که از قبل برای پذیرش آن ابراز تمایل کرده باشند (مانند مشتریان سابق سازمان)، بنابراین مخاطبان بازاریابی اجازه‌ای یک بازار هدف دقیق و غنی هستند. بوسیله‌ی این روش میتوان به شکلی دقیق‌تر بازار را مورد هدف قرار داد و نهایتاً به سودآوری بیشتر دست یافت. در این شیوه بازدیدکنندگان با نرخ بالاتری به مشتری تبدیل میشوند. استقرار بازاریابی اجازه‌ای امکان ارزیابی و پیگیری آثار و نتایج پیامهای بازاریابی را فراهم می‌سازد و از هزینه‌ها می‌کاهد. از طرفی مخاطبین نیز زمان زیادی را پس‌انداز میکنند و با دریافت پیشنهادات هدفمند و ویژه‌ی فروش که مبتنی بر نیازمندیهایشان است میتوانند خرید کم هزینه و کم دردسرتری را صورت دهند.
روشن است که بازاریابی اجازه‌ای از راهبردهای بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) است. به اعتقاد ست گودین، بازاریابی اجازه‌ای (Permission Marketing) نقطه مقابل بازاریابی وقفه‌انداز (Interruption Marketing) است. برای مثال ارسال هدفمند خبرنامه‌های محتوایی با امکان لغو عضویت کاربران (Unsubscribe) از روشهای بازاریابی اجازه‌ای بشمار میروند و در نقطه‌ی مقابل تبلیغات ایمیلی بی هدف و هرزنگاریها (Spam) نوعی از بازاریابی وقفه‌انداز است.

مشکل بازاریابی سنتی در کجا است؟

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.


منبع: اقتباس از http://www.fastcompany.com/34360/permission-marketing

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.