وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تبلیغات محیطی و نورومارکتینگ

تبلیغات محیطی و نورومارکتینگ                           

نورومارکتینگ دانشی نوین در عرصه‌ی کسب و کار است که با باز کردن دریچه‌های جدید به روی بازاریابان، امکان شناخت بهتر مصرف کنندگان و برقراری ارتباطی اثربخش و سازنده با آنها را فراهم میسازد. نورومارکتینگ را میتوان در یک تعریف ساده به عنوان توانایی  درک زبان مغز مصرف کنندگان و برقراری ارتباط بهینه با آنها تعریف کرد. از همین رو کاربردهای فراوانی در دنیای تبلیغات به ویژه تبلیغات محیطی یافته است.

بطور کلی تبلیغات محیطی در مورد هر نوع تبلیغات بیرون از نقطه نهایی خرید مشتری مثل دیوار نوشته‌ها، بیلیوردها، پل‌های عابر، تبلیغات داخل مترو و ایستگاههای اتوبوس، ... اتلاق میشود. این نوع از تبلیغات روشی بسیار مناسب برای ایجاد برند-آگاهی و به خاطر آوردن نام محصول قبل از ورود به فروشگاهها و مراکز خرید است. بیلبوردها از شناخته شده ترین و بهترین ابزارهای تبلیغات محیطی بشمار میروند و عموماً ایده‌ای جذاب در شیوه‌ی طراحی آنها نهفته است، لذا بیننده را وادار میکنند که دست کم در ناخودآگاه خود به تفکری که در پس طرح بیلبوردها پنهان است بیندیشد. حضور مداوم بیلبوردها در مراکز پرتردد شهری قلب بازار هدف را نشانه میرود و تکرار موارد رویت موجب ایجاد آگاهی نسبت به برند مربوطه میگردد. بیلبردها نیاز اطلاعاتی مصرف کنندگان را به شکل مختصر و مفید برطرف میکنند.

حتماً برایتان پیش آمده که هنگام سفرهای درون شهری و یا زمانی که برای مثال به محل کار خود مراجعه میکنید با تعداد زیادی بیلبرد تبلیغاتی مواجه شده باشید. البته عناصر تکراری موجود در بسیاری از این بیلبردها فاقد جذابیت لازم بوده و در ذهن عابرین ماندگار نمیشود. چرا که بیلبردها عمدتاً در محلهای رفت و آمد خودروها نصب میشوند و فرصت چندانی برای جلب نظر مخاطبان ندارند.

به ویژه مغز افراد در صبحگاهان و هنگام مراجعه به محل کار بیشتر در حالت پیش ران خودکار (Auto Pilot) قرار دارد. لذا مغز افراد بهنگام صبح در حد تغییر لاین حرکت، توجه به اخطارهای راهنمایی ، و چیزهای روزمره و روتین هوشیار است و چندان متوجه موارد دیگر نمیشود. تغییر وضعیت مغز به حالت خودکار در طول انجام کارها و وظایف روزمره مثل رانندگی به سمت محل کار، به دلیل حفظ سطح انرژی انجام میپذیرد. بنابراین اینکه افراد با بی تفاوتی از کنار بیلبردها میگذرند تا حدودی به فعل و انفعالات در مغز آنها مرتبط میباشد.

البته گاه تبلیغات محیطی به اندازه‌ای جذاب و اصطلاحاً مغز پسند طراحی میشوند که چشم هر بیننده‌ای را به

خود میدوزند. کمپین تبلیغات محیطی جدید مک دونالد از جمله این موارد است که توانسته با استفاده از دانش روز و یافته‌های عصب شناسی به یک طراحی مناسب دست یابد.

مکدونالدچگونه پیامهای خود را طراحی می کند؟

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.

 

منبع:

Social-brain.com

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.