وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مدیریت اخلاق سازمانی، قطب نمای اخلاقی مدیران

آورده‌اند که در هنگام نبرد کراسوس با سردار اشکانی، سورنا، که به نبرد حران شناخته میشود و در جایی در نزدیکی بین‌النهرین به وقوع پیوست و پس از شکست سردار رومی و به غنیمت درآمدن درفش‌های رومی که به واقع لکه ننگ سپاه روم و سزار روم محسوب میشد، مرامنامه‌ای ضداخلاقی از اردوگاه سپاه روم بدست آمد. سردار رشید ایرانی با مطلع شدن از محتوای این مرامنامه دستور داد تا آن را در چاه ابلیس بیاندازند تا از ترویج اصول آن جلوگیری شود. در این مرامنامه میخوانیم که در مرام مدیریت باید پیروزیها را به نام خود تمام کرد و ناکامی‌ها را به رقیب و دشمن نسبت داد، شالوده و اساس مدیریت مبتنی بر خویشتن و نفی دیگران است، مدیران، دانای کل هستند و نیاز به نظرات خیرخواهانه و کارشناسانه دیگران ندارند، یک مدیر شایسته کسی است که کارهای بزرگ را به افراد کوچک بسپارد و همیشه بداند که حق با اوست، حاشیه سازی و دوری از متن یک اصل ضروری در مدیریت است، ساده‌ترین راه در مدیریت آن است که هیچگاه خود را در موضع پاسخگویی قرار ندهیم،....
امروزه پیچیدگی روزافزون سازمانها و افزایش نرخ بروز رفتارهای ناهنجار و غیر مسئولانه موجب پررنگ شدن موضوع مدیریت اخلاق شده است. مزایای عملکردی و منافع اخلاقی ناشی از استقرار مدیریت اخلاق مدارانه در سازمان به ویژه در شرایط حال حاضر و وجود ارزشهای متنوع در محیط کاری، لزوم پیاده سازی مدیریت اخلاق در سازمانها را مطرح میسازد. اخلاق پدیده‌ای پویا است و مدیریت اخلاق نیز فرایند پویا و انعطاف پذیر شناسایی و اولویت گذاری ارزشها و آرمانها با هدف هدایت رفتارهای سازمانی میباشد. سازمانهای اخلاق گرا دارای یک سیستم پالایش رفتارهای غیر اخلاقی هستند و سازوکارهای این قبیل سازمانها امکان آشکار شدن رفتارهای غیر اخلاقی را فراهم میسازد. به طور کلی رساله‌ی ماموریت یک سازمان بعنوان آیین نامه ارزشهای اخلاقی مورد انتظار از کارکنان بشمار میرود. ارزشهایی مثل احترام به حقوق ذینفعان اعم از کارکنان شرکت و یا سهام داران، رفتار به دور از تبعیض، ارزشهای زیست محیطی و پایبندی به عدم پایمال کردن حق زیست تمامی جانداران،... از جمله مواردی است که به کرّات در بیانیه‌ی رسالت سازمانها منعکس میشوند اما مادامی که یک سیستم مدون مدیریت اخلاق‌مدارانه در این سازمانها، مستقر نشود، نمیتوان چندان به اجرایی شدن این ارزشها امیدوار بود. بد اخلاقی حرفه‌ای و بی بهره‌گی از اخلاق کار حرفه‌ای از جمله مهم‌ترین آسیب‌های جدی سازمانی است و اساس شایسته محوری در سازمان را با خطر مواجه میسازد. از نظر جان مکسول، راحت طلبی و انتخاب راهکارهای دم دستی و عدم تن دادن به انجام کارهای درست اما پردردسر و علاقه به پیروزی حتی به قیمت زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی از جمله دلایل بداخلاقی‌های سازمانی هستند. اخلاق نه تنها یک موضوع شخصی بلکه موضوعی فراگیر بویژه در حوزه کسب و کار است. سودآوری، ماحصل و پاداش سازمانهایی است که به اصول اخلاقی پایبند باشند. جان مکسول طی تحقیقات خود در ادیان مختلف، قانونی فراگیر و اصلی طلایی را در خصوص در پیش گرفتن زندگی اخلاقی مطرح میکند. مکسول بیان میکند که از نظر اسلام و روایات موجود از آن، صفت مومن در مورد کسی بکار میرود که آنچه برای خود می پسندد برای دیگری نیز بپسندد. در مسیحیت نیز گفته میشود که هرچه دوست داری دیگران در حق تو انجام دهند، تو در حق آنها انجام بده.
در ادامه به مرور مزایای استقرار مدیریت اخلاق در محیط‌های کاری و ضرورت آن می‌پردازیم.

10 مزیت مدیریت اخلاق در محیط کاری:
فهرست زیر مروری اجمالی بر مزایای متعدد مدیریت اخلاق در سازمانها است.
1- توجه به اخلاق کسب و کار موجب بهبود و پیشرفت پایدار جامعه میشود.
در آغاز انقلاب صنعتی و راه‌اندازی کارخانجات، کودکان مجبور بودند تا روزانه 16 ساعت کار کنند. کارگرانی که در حین کار دچار آسیب دیدگی میشدند تا پایان عمر محکوم به فقر بودند و اغلب یا کاسه‌ی گدایی دست می‌گرفتند و یا از گرسنگی تلف میشدند. در این بین کارفرمایان از ابزار ارعاب و آزار برای به ثمر نشاندن اهداف سودگرانه خود بهره می‌بردند، اما با افزایش آگاهی عمومی، مردم به ناعدالتی‌ها و بی اخلاقی‌ها در محیطهای کاری واکنش نشان دادند و انتظار داشتند که ...

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

 

 

منابع: اقتباس آزاد از http://jpkc.szpt.edu.cn/english/supplement/business%20ethics10.htm

و http://www.3neshaneh.com/print/printable-72493262.php


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.