وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه در فرآیند فروش به جای رابطه سوزی، رابطه سازی کنیم؟

نتایج تحقیقات، حاکی از آن است که افراد در ثانیه‌های اولیه تماس، درمورد فرد تماس‌گیرنده و ویژگی‌های‌ او، پیش‌داوری می‌کنند. متاسفانه تغییر این قضاوت‌ها و پیش‌داوری‌ها در کوتاه مدت بسیار دشوار است. این یافته‌ها موید اهمیت بالای دقایق اولیه‌ی برخورد از دیدگاه ارتباطی است. در مذاکرات فروش سه هدف عمده پیگیری می‌شود؛ اول آنکه در جهت ایجاد یک ذهنیت مثبت از خود در ذهن مشتری تلاش کنیم، و دوم آنکه بکوشیم در مشتری ایجاد علاقه کنیم تا او به گفته‌های ما توجه کند. در درجه سوم باید برای ورود به بدنه‌ی اصلی مذاکره فضاسازی و مشتری را به سمت فرآیند فروش هدایت کنیم.
در واقع یک فروشنده به طور کلی تنها چیزی در حدود 4 الی 30 ثانیه فرصت دارد تا تاثیر اولیه خود را روی مخاطب در جهت اقناع او برای سهیم شدن در فرایند فروش بگذارد. متاسفانه پس از گذشت این مدت و در صورت ناکامی فرد در جلب توجه اولیه مشتری ، اغلب مخاطبان در مقابل فروشنده گارد می‌گیرند و او را عامل مخل تصور می‌کنند. در مقابل تعداد اندکی از مشتریان بالقوه خود را به ادامه‌ی شنیدن گفته‌ها و صحبت‌های فروشنده مجاب می‌کنند.
 دلیل آن است که ما به عنوان فروشنده، فرصت بسیار اندکی برای جلب توجه مشتری در اختیار داریم، و عمدتاً این فرصت را با بیان جملات غیر سازنده از دست می‌دهیم. شروع مذاکرات فروش از اهمیت بسیار بالایی در چرخه‌ی فروش برخوردار است و میتواند موجب ایجاد مقاومت و یا  به عکس پذیرش ذهنی در مغز مخاطب شود. به قول کریستوفر مارلو "فصاحت بیان معجزه می‌کند چرا که گوشهای مردم از دیدگانشان بی‌تجربه‌تر است". این جمله بیانگر اهمیت جادوی کلام به‌ویژه در آغار روابط مرتبط با فروش است. بیان مناسب اعم از کلامی یا غیر کلامی (زبان بدن) می‌تواند رابطه ساز و یا در نقطه‌ی مقابل آن رابطه‌سوز باشد. در ادامه به مرور برخی از تکنیک‌های آغاز مذاکرات فروش می‌پردازیم:
خود کرده را تدبیر نیست
مقاومت در ذهن مخاطبان توسط خود فروشندگان ایجاد می‌شود. در واقع آغاز مذاکرات با جملات کلیشه‌ای نظیر:
•    امروز چه می‌کنید؟
•    به نظرتان الآن زمان مناسبی برای صحبت است؟
•    می‌توانم چند لحظه وقت‌تان را بگیرم؟
•    تصور می‌کنم این موضوع برایتان جالب باشد که ...
•    و ...
موجب می‌شوند که مخاطب در مقابل گفته‌های فروشنده گارد بگیرد. گاه در ادامه جملاتی با تمرکز بر ضمیر "من" به زبان می‌آوریم که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند:
•    من صرفاً چند دقیقه از وقت‌تان را میگیرم.
•    من تماس گرفتم به جهت ...

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.

 

   سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.