وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

خود راه‌اندازی (Bootstrapping)

 هنر کسب و کارهای جوان در جذب و حفظ سرمایه

ایجاد و ادامه‌ی فعالیت‌های تجاری و درآمدزا کردن کسب و کار، در گرو تامین سرمایه و تهیه منابع مالی مورد نیاز است. انتشار سهام، دریافت تسهیلات و وام از منابع دولتی و یا خصوصی، انتشار اوراق قرضه و بهادار، از جمله روشهای شناخته‌شده تامین مالی پروژه‌های تجاری است. در واقع تامین مالی (فاینانس) از بزرگترین موانع و چالش‌های صاحبان ایده و کسب‌و‌کار به ویژه قشر کارآفرین است.
دسترسی به منابع مالی، این روزها به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است و طولانی بودن فرآیند جذب سرمایه موجب دلسردی زود هنگام صاحبان ایده می‌شود. سرمایه گذاری پدیده‌ای توام با مخاطرات فراوان است و صاحبان کسب و کارهای جوان باید از قبل پذیرای مخاطرات احتمالی باشند. کمبود سرمایه‌های مالی عامل اساسی در تضعیف بنگاههای اقتصادی بوده و آنها را مستعد شکست میکند، ضمن آنکه کسب و کارهای نوپا یا اصطلاحاً استارتاپ‌ها بدون سرمایه کافی نمیتوانند به موفقیت مطلوب دست یابند. لذا پرورش ایده‌ها و تبدیل آن به ثروت نیازمند وجود شالوده‌های مالی است، البته طیف متنوعی از منابع تامین مالی در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دارد که در یک دسته بندی کلی میتوان این منابع را به منابع داخلی و بیرونی سازمان تقسیم بندی کرد. منابع مالی شخصی، منابع مالی خانوادگی و استقراض از دوستان و بستگان، تامین مالی از طریق استقراض از منابع مختلف مثل بانکها، وام‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، وام رهنی، کمک‌های دولتی، سرمایه‌گذاری از جانب شرکتهای بزرگ‌تر و سرمایه‌گذاران فرشته سان ( فرشتگان کسب و کار اصطلاحاً در مورد افراد متمولی به کار می‌رود که اقدام به تامین سرمایه اولیه راه‌اندازی کسب و کارهای جوان میکنند )، صورت می‌پذیرد که هریک معایب و محاسنی دارند.
حال سوال اینجاست که چگونه میتوان با کمترین سرمایه ممکن، کسب و کاری نوپا را پی‌ریزی کرد. روشهای تامین مالی به شیوه‌ی خود راه‌انداز ( Bootstrap Financing ) از جمله تازه‌ترین راه‌کارها برای تامین مالی بهینه و به صرفه‌ی کسب و کارهای جوان است.
محققین هاروارد از این روش با عنوان هنر استارتاپ‌ها یاد میکنند، هنری که میتواند آورده‌های فراوانی برای سازمانهای تازه تاسیس به همراه داشته باشد. البته تامین مالی خود راه‌انداز، تنها منحصر به کسب و کارهای نوپا نمی‌شود و در هر مرحله از رشد تجاری سازمان قابل استفاده است. در یک تعریف ساده تامین مالی خود راه‌انداز به معنای تامین سرمایه‌ی کسب و کارهای تازه تاسیس از طریق نهاده‌ها و یا کمک‌های سایرین است. تامین مالی به شیوه خودراه‌انداز یکی از اثربخش‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روشهای تضمین جریان رشد و نقدینگی کسب و کارهای نوپا است. در این روش سرمایه کمتری جذب و بهره کمتری نیز به آن تعلق می‌یابد، لذا بهره‌وری بالاتری متوجه سرمایه جذب شده است. تبدیل ایده به پدیده مستلزم وجود سرمایه است. بعلاوه، بسیاری از افراد ایده های زیادی در سر دارند اما سرمایه‌ای برای عملی کردن این ایده‌ها ندارند. سرمایه‌های ناملموس مثل دانش می‌توانند منبعی مناسب برای تولید ثروت باشند.
تامین منابع مالی به شیوه خود راه‌انداز منافع بسیاری دارد از جمله :
•    کسب و کار دارای ارزش بیشتری خواهد بود چرا که پول کمتری از منابع بیرونی استقراض شده است.
•    لازم نیست بهره‌ی زیادی بابت بازپرداخت پول استقراضی پرداخت کنیم.
•    بدهی کمتر، ما را درجایگاهی قوی‌تر قرار میدهد. به این ترتیب سرمایه‌گذاران برون‌سازمانی با فراغ بال و دغدغه کمتری، در آینده روی کسب و کار شما سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.

 

 


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.