وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

نشانه های مدیریت ذره بینی و راهکارهای مقابله با آن

فرض کنید که کار مهمي را به يکي از کارکنان مستعد خود سپرده‌ايد و مهلتي را نيز براي او تعيين کرده‌ايد. آيا به او اجازه مي‌دهيد که کار خود را انجام داده و در زمان‌هاي از پيش تعيين شده، گزارش کار خود را به شما ارائه نمايد يا دائماً در مورد پيشرفت کار از او سؤال مي‌کنيد؟ اگر روش دوم را در پيش مي‌گيريد، احتمالاً يک مدیریت ذره بینی دارید.
ويژگي مثبت مدیریت ذره بینی توجه به جزئيات است، اما به علت داشتن وسواس در کنترل، يا به اين علت که احساس مي‌کنند بايد تمامي افراد پيرامون خود را با زور و فشار به سوي موفقيت سوق دهند، اختيارات کارکنان را از آنها سلب مي‌کنند. آنها اعتماد به نفس همکاران خود را از بین می برند، به عملکرد آنها صدمه می زنند، و آنقدر آنها را نااميد مي‌کنند تا دست از کار خود بکشند.
با اینحال شناسایی این تمایلات  افراطی در شخص ونحوه خلاص شدن از آنها قبل از آنکه آسیب زیادتری وارد کنند وجود دارد. و اگر با مدیر این چنینی کار می‌کنید راههایی برای متقاعد کردن او جهت قبول استقلال شما وجود دارد.

 

نشانه ها
ابتدا باید ببینید چگونه می‌توانید مدیریت ذره بینی را تشخیص دهید. مرز میان مدیری که خود را درگیر کارها می‌کند با مدیری که بیش از حد در کار تیم خود مداخله می‌کند کجاست؟
معمولاً مدیرانی که مدیریت ذره بینی دارند داراي نشانه هاي زير هستند:
•    از سپردن کارها به ديگران خودداري مي کنند.
•    در سرکشي به پروژه هاي ديگران افراط می‌کنند.
•    به جاي توجه به تصويرکلي کار، به اصلاح جزئيات کم اهميت می‌پردازند.
•    با مشاهده اولين اشتباه در کاري که به شخصي ديگر محول نموده اند، کار را از او پس مي گيرند.
•    به ديگران اجازه نمي دهند بدون مشورت با آنها، تصميم گيري کنند.


مدیریت ذره بینی چه مشکلاتی دارد؟
اگر از مدیریت ذره بینی  و دخالت در کار این و آن نتیجه گرفته اید، چرا ادامه نمی‌دهید؟
مدیرانی که مدیریت ذره بینی دارند کار خود را با یک آزمایش ساده تأیید می‌کنند: آنها کاری را به یکی از کارکنان خود محول و مهلتی هم برای او تعیین می‌کنند و سپس ناپدید می‌شوند. آیا آزاد گذاشتن این کارمند سبب ارتقا او می‌شود؟

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.