وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مدیریت ژاپنی: برنامه ریزی چابک در خانواده سازمانی و شخصی

بروس فیلر از جمله نویسندگان مطرح آمریکایی است که آثار متعدد وی در حوزه‌ی مباحث مرتبط با خانواده، ایمان و یافتن معنا در زندگی، مورد توجه بسیاری از اهالی علم از جمله صاحبان کسب‌و‌کار قرار گرفته است.
رهبران توانمند هیچ کاری حتی پیش پا افتاده ترین کارها را بدون معنا و مفهوم پیش نمی‌برند . آنها قادرند تا از طریق معنابخشی به امور، حتی ملال‌آور ترین فعالیت‌ها  را به فرآیندی الهام بخش تبدیل کنند. چنانچه کارکنان و زیردستان به اهداف و معنای کار خود واقف باشند، آن‌گاه بهره‌وری و نشاط شغلی آنها افزوده خواهد شد.
معنادار بودن وظایف و اهداف موجب انگیزش کارکنان و هنرنمایی آنها می‌شود.
اکوسیستم حاکم بر فضای فعلی کسب‌ و کار قادر به هموار ساختن مسیر انگیزش کارکنان نیست و نمی‌تواند ترتیبی اتخاذ کند که کارکنان از دل و جان به انجام وظیفه بپردازند، لذا میزان رضایت شغلی افراد در چنین شرایطی افت می‌کند. دستمزدهای کلان و پاداش‌های مادی قادر نیستند که به تنهایی محیط کار را دلچسب کنند و موجب انگیزش درونی افراد شوند، بلکه هدفمندی و معنادار بودن می‌تواند این رسالت را محقق سازد.
ویکتور فرانکل از روانپزشکان شهیر اتریشی و از بازماندگان اردوگاههای کار اجباری نازی‌ها در کتاب ارزشمند و خواندنی خود " انسان در جستجوی معنا " به ماجرایی حیرت آمیز در ستایش معناجویی اشاره می‌کند. فرانکل مدت زیادی را در اردوگاههای کار اجباری ارتش رایش سوم اسیر بود و با از دست دادن پدر، مادر، همسر و تمام خانواده خود جز یگانه خواهرش، کسی برای او باقی نمانده بود. او که خود توانست سربلندانه در مواجهه با چنین وضعیت دشوار و سرشار از اضطرابی مقاومت کند، می‌گوید: «آنچه انسانها را از پای درمی‌آورد، رنج‌ها و سرنوشت نامطلوبشان نیست، بلکه بی‌معنا شدن زندگی است که مصیبت بارتر است.» از نظر فرانکل معنا تنها در لذت و خوشی نیست، بلکه در رنج و محنت و مرگ نیز میتوان معنایی یافت. این عبارات بر ضرورت معنا داشتن در زندگی تاکید می‌ورزند.
زندگی بشر همواره بر بستر اقیانوسی متلاطم سوار بوده است. مفهوم خانواده در نیم قرن گذشته انقلابی بزرگ به خود دیده است و امروزه تا حدودی دچار آشفتگی شده است. امروزه تقریباً میتوان گفت که تمام بشر با آشفتگی و عدم توازن زندگی خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کند. دلیل این امر نیز سست شدن پایه‌های معناداری ذکر می‌شود. معناجویی موجب کاهش تنش‌ها و اضطرابها می‌شود و از بسیاری از معضلات پیشگیری می‌کند.
در تحقیقی قابل توجه توسط یکی از موسسات پژوهشی که روی یک هزار کودک انجام گرفت، از کودکان سوال شد که علاقه داشتید کدام یک از آرزوهایتان در خصوص والدینتان برآورده می‌شد؟
شاید حدس شما مانند والدین این کودکان، این باشد که آنها آرزو داشتند که پدر و مادرشان زمان بیشتری را با کودک خود سپری کنند. اما در کمال تعجب مشخص شد که عمده این بچه‌ها آرزو داشتند که پدر و مادر خود را کمتر خسته و عصبی ببینند. واقعیت اینجاست که استرس و تنش، بلای این روزهای زندگی کاری و شخصی بشر است. چنانچه نتوانیم استرس‌ها را مدیریت کنیم، این استرس‌ها و تنش‌ها خواهند بود که ما و سازمان ما را تحت سیطره خود خواهند گرفت. استرس به علاوه آثاری مخرب بر سلامت روان افراد دارد و با آزاد کردن مواد شیمیایی خطرناک در بدن، ما را مستعد بیماریهای خطرناک جسمی و روحی از جمله افسردگی حاد می‌کند. اما چگونه میتوان به مقابله با این بیماری مهلک قرن رفت؟

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.