وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آموزش فروش به شیوه نقش بازی

بازی با تولد ما آغاز می‌گردد و ساده‌ترین و طبیعی‌ترین شکل تعامل بشر با دنیای اطراف است. از سوی دیگر  نقش آفرینی، نقش-بازی و بازی کردن (Role-playing) شیوه‌ای برای ساده سازی مفاهیم آموزشی پیچیده است.  نظریه بازی پیاژه که بر اساس مشاهدات وی از تیله بازی کودکان اروپایی نتیجه گیری شده بود از جمله مهم‌ترین نظریه‌های موجود در حوزه‌ی بازی‌ها است. در این نظریه، بازی روشی برای دسترسی به دنیای بیرون است و نقشی اساسی در رشد افراد دارد.
بازی یکی از اثربخش‌ترین ابزار تربیتی و آموزشی است و حتی می‌توان به کمک آن به پرورش استعدادهای شغلی پرداخت. بازی کردن مستلزم بکارگیری توامان توان جسمی و ذهنی است و فعالیتی لذت‌بخش است. می‌توان از طریق بازی تجربه و آزمایش کرد و قدرت تعامل، ابتکار، خلاقیت، یادگیری، کارگروهی و تمرکز را در خود ارتقا داد. ژان پیاژه از روانشناسان شهیر، دو الگوی یادگیری جذبی و انطباقی را مطرح می‌سازد که اولی مبتنی بر یادگیری خطی است اما یادگیری انطباقی بر کسب مهارت تاکید دارد. برای مثال آموختن شنا از انواع یادگیری انطباقی است که فراموشی آن در دراز مدت تقریباً محال است. نقش-بازی گونه‌ای از یادگیری انطباقی است.
بازی یک روش ایده‌آل برای بیان احساسات و شکوفایی استعدادها است و اجرای آن در برنامه‌های آموزشی می‌تواند به ما در آسیب شناسی و شناخت مشکلات و سپس اصلاح مشکلات کمک کند. بوسیله بازی می‌توانیم با روحیات و شخصیت افراد نقش آفرین و استعدادها و شایستگی‌های آنها آشنا شویم. تاثیرات اجتماعی بازی‌ها امری غیر قابل انکار است و از راه بازی با دیگران می‌توان روش همکاری، داد وستد، تعامل، احترام به یکدیگر و برقراری ارتباط با دیگران را آموخت.
بازی نقش یا نقش آفرینی ( Role-Playing ) از جمله مهم‌ترین ابزارهای آموزشی رایج به ویژه در حوزه‌ی آموزش بازاریابی و فروش است که در آن افراد ضمن یادگیری و تقلید به ابداع و ابتکار موقعیت‌های خیالی برای خود دست می‌زنند و یک سناریوی واقعی در تعامل با مشتری را از قبل تمرین می‌کنند. نقش بازی نوعی از شبیه‌سازی است که از میراث‌های هنرهای نمایشی یونان باستان به شمار می‌رود. از گذشته نیز بسیاری از جنگ سالاران به منظور جانشین پروری و پرورش نیروهای جنگی قابل از شیوه‌ی نقش بازی برای اصلاح و تقویت بنیه‌های آموزشی زیردستان خود بهره می‌گرفتند تا افراد خود را به شایستگی برسانند.

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.

 


                                    سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.