چگونه محصول جدید خود را وارد بازار کنیم؟
ورود موفق یک محصول جدید به بازار و وارد نمودن آن به چرخهی فروش سازمان، مستلزم رعایت و توجه به برخی پیشنیازها است. اجرای صحیح فرآیند معرفی محصولات یا خدمات جدید به بازار، نقشی حیاتی در موفقیت سازمان و توسعهی قلمروی بازار آن خواهد داشت.
ورود محصولات جدید به بازار همواره در صدر اخبار رسانههای تبلیغاتی بوده، چرا که مصرفکنندگان مدرن عطش فراوانی به تجربهی محصولات تازه دارند. گاه ورود محصولات جدید به قدری پر هیاهو صورت میپذیرد که برای مدتی هرچند کوتاه ذهن بسیاری از انسانها را به خود مشغول میسازد.
برای مثال لانچ گوشی جدید سامسونگ که همین اواخر به بازار آمد و یا حتی ورود و عرضه سری آخر از مجموعه کتابهای هری پاتر که خیل علاقمندان آن را در اقصی نقاط دنیا ساعتها به صف کرده بود، ورود بستنی فالودهای میهن به بازار که در زمان بسیار کوتاهی معروف شد، از جمله ورودهای پر سر و صدا به بازار بودند.
وارد کردن محصولات تازه به بازار نیازمند انجام اقداماتی چند از جمله در زمینهی بازارسنجی، تحقیقات، و برنامهریزی راهبردی است. اما مهمتر از هر چیز، چاشنی کردن خلاقیت و نوآوری، چه در طراحی محصولات و چه در معرفی آن به بازار است. میدان رقابت همواره سنگین و بیرحم است و کسانی پیروز این میدان خواهند بود که متفاوت باشند و تاکتیکی متمایز به کار برند. در این میان کسب و کارهای کوچک با مسائل و موانع دشوارتری روبرو خواهند شد و باید هر طور که شده از فرصتهای موجود بهره برده و با حرفی متفاوت وارد بازار شوند. (لطفاً کتاب تکنیکهای فرصتیابی در بازاریابی و فروش را مطالعه کنید)
فرآیند ورود محصول جدید به بازار همزمان با مراحل نهایی تکمیل محصول صورت میپذیرد و در صورت اطمینان نسبت به کارایی و کیفیت محصول خود، باید در مرحله بعد برای ورود و معرفی آن به بازار اقدام کنیم. قبل از ورود کامل به بازار، ابتدا باز خوردهای مصرفکنندگان هدف از نمونههای محصولاتتان را دریافت کنید و درصدد رفع مشکلات و نواقص احتمالی و بهسازی محصول یا خدمت خود برآیید و هرگز کیفیت را فدای سرعت نکنید. (لطفاً کتاب کلینیک محصول را مطالعه کنید)
معرفی محصولات تازه به بازار علاوه بر جذب مخاطبان، موجب آگاه شدن جامعه نسبت به محصول یا خدمات ما میگردد. فرآیند ورود به بازار میبایست جنبهای آگاهی بخش و کمی هیجانانگیز داشته باشد تا روح و روان مخاطب را به خود درگیر سازد.
توصیههایی برای موفقیت محصول جدید:
1- مشاوره بگیریم
زندگی بشر از ابتدای آفرینش مبتنی بر نهاد جمعی بوده و به عبارت دیگر انسان موجودی اجتماعی خلق شده است. از این رو خواستهها و نیازهای او جز با همفکری و همکاری با سایرین تامین نمیشود. نوآوریها، خلاقیتها، ابتکارات و پیشرفتها در عرصهی کسب و کار حاصل تبادل افکار و بهرهگیری از خرد جمعی است. بنابراین تصمیمسازی و تصمیمگیری در کسب و کار بدون همفکری صاحبنظران و صاحبان اندیشه ممکن نیست. به طور کلی عقل بشر حکم میکند که از مشورت دیگران به ویژه در کسب و کار بهره گیرد. در فضای رقابتی بهرهگیری از نظرات مشاوران اصلح بازاریابی، فنی، مالی و حقوقی در ارائه محصول جدید به بازار مورد تأکید است.
برای مثال بهرهگیری از یک مشاور بازاریابی به ما کمک میکند تا مخاطب هدف را دقیقاً شناسایی، بهترین شکل رسانه برای تبلیغات را شناخته و در زمینهی تبلیغات و ترویج محصولات با دقت بیشتری عمل کنیم و از ریسک کار بکاهیم.
2- مخاطب هدف خود را شناسایی کنیم
پرواضح است که نمیتوان پاسخگوی تمامی سلیقهها و نیازهای مختلف بازار بود، لذا لازم است که در ابتدا مخاطب هدف خود را شناسایی کنیم. مخاطبی که هم ما بیشترین سود را از او ببریم و هم او بیشترین منفعت و ارزش را از ما کسب کند. دستهبندی و بخشبندی مخاطبان هدف به طرق مختلف و از حیث عوامل گوناگون نظیر عوامل جمعیتشناسی(مثل سن و جنس و درآمد)، عوامل روانشناختی، عوامل رفتاری، ... انجام میپذیرد. که البته قبل از آن بررسی بازار به عنوان گام نخستین تمام فعالیتها توصیه میشود.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
سبز باشید