وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

هوش کارآفرینی خود را متر کنید

کارآفرینی مفهومی به قدمت بشر است و همواره همراه انسان بوده و موجبات اعتلا و پیشرفت مادی و معنوی او را فراهم کرده است.
کارآفرینان افرادی جاه طلب  هستند و همواره سودای رشد و بالندگی دارند. در حقیقت نمی‌توان صفت کارآفرین را برای کسی قائل شد، مگر آنکه او دارای آرمانی بزرگ و چشم اندازی بلند پروزانه باشد و اشتیاقی وصف‌ناپذیر به رشد و پیشرفت داشته باشد. با این همه، موضوع كارآفرینی همواره مبحثی داغ و کمی ابهام‌آلود بوده است. به همین دلیل نظریات گوناگونی پیرامون آن مطرح می‌شود که گاه تناقضی آشکار با یکدیگر دارند، چرایی این رخداد نیز به سبک فکری کارآفرینان بازمی‌گردد، آنها افرادی نتیجه‌گرا هستند و سعی دارند که درخت کوشش خود را به بار بنشانند. لذا کردار و منش کارآفرینان و حتی نوع اندیشه آنها متفاوت از سایرین بوده و چندان در قید و بند نظریه‌ها و تئوریها نمی‌گنجد.
کارآفرینی را می‌توان آمیزه‌ای از هوش، پشتکار بی‌وقفه، و حتی بخت و اقبال دانست. البته نبایست فراموش کنیم که برخلاف بخت و اقبال‌هایی که هر روز در زندگی ما رخ می‌دهند، شانس و اقبال در كسب و كار را باید یافت که همان "فرصت‌یابی" است.
همانطور که ذکر شد،کارآفرینی یک سبک اندیشه است و بخشی از آن ذاتی و بخشی قابل اکتساب است. حالا قلم و کاغذی بردارید و صادقانه به سؤالات زیر پاسخ دهید. این سؤالات قادرند تا حدودی میزان هوش کارآفرینی شما را نشان دهند.
دنیل آیزنبرگ، مبدع آزمون کارآفرینی که در پی به آن می‌پردازیم. از اساتید مطرح کارآفرینی و از نویسندگان دانشکده کسب و کار هاروارد است. به علاوه وی عهده‌دار اداره‌ی پروژه‌ی زیست بوم کارآفرینی بابسون است که پروژه‌ای تحقیقاتی در زمینه‌ی تقویت ظرفیت‌های کارآفرینی در جوامع است.

آزمون هوش کارآفرینی
1-     ندای درون و نیرویی انگیزه‌بخش در درونم، من را وادار به ارائه و ساخت چیزی می‌کند که در بازار اثرگذار باشد و بتواند به قول معروف بازار را تکان دهد.
2- من در شناسایی تقاضاهای پنهان مشتریان و فروش چیزهایی که شاید ندانند به آن نیاز دارند سررشته دارم.
3- من افرادی در تیم خود دارم که در بسیاری از حوزه‌های دانشی یا اجرایی نسبت به خودم بهترند.
4- چشم‌انداز و آرمان من دارای رویه‌ها، خط‌مشی‌ها، و فرآیندهایی است که پیشرفت من را چندین برابر می‌کنند.

 

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.