نورومارکتینگ - تازهترین کتاب انتشارات بازاریابی
به لطف الهی و تلاش همراهان عزیزم در انتشارات بازاریابی، کتاب "نورومارکتینگ؛ نظریه و کاربرد" هم امروز متولد شد.
در سال 91 و همچنین اوایل سال 92 در سایت شخصی اینجانب و مجلهی توسعهمهندسیبازار به موضوع نورومارکتینگ بخوبی پرداخته شد تا اینکه تصمیم گرفتم کتابی در این حوزه ارائه کنم و حال این کتاب در دسترس اهالی شریف بازاریابی ایران است.
همچون کتاب مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی که از نظر سنی یک روز از کتاب نورومارکتینگ بزرگتر است (این کتاب دیروز چاپ شد)، مخاطبان اصلی مدیرعاملان، مدیران بازاریابی و فروش، مدیران منابع انسانی و حتی مدیران بازرگانی هستند.
ضمن اینکه اساتید و دانشجویان محترم حوزه بازاریابی نیز میتوانند از این کتاب استفاده کنند.
ساختار کتاب:
کتاب "نورومارکتینگ؛ نظریه و کاربرد" در 8 فصل تدوین شده است. فهرست عناوین این فصلها به شرح زیر است:
• فصل اول: "نورومارکتینگ یا بازاریابی پایه چیست؟"
این فصل ضمن بیان تاریخچهای کوتاه از روند شکلگیری دانش نورومارکتینگ، به موارد استفادهی این دانش برای صنایع و کسبوکارهای مختلف پرداخته است.
• فصل دوم: "مبانی نورومارکتینگ؛ نورومارکتینگ دانشی میانرشتهای"
در این فصل در مورد ارتباط دانش عصبشناسی و بازاریابی و چگونگی استفاده از آن در برخورد با مصرفکنندگان بحث شده است.
• فصل سوم: "ساختارشناسی مغز از دید نورومارکتینگ"
در فصل سوم کتاب، با مفهوم مغز قدیم، مغز جدید، و مغز میانی و نیز نورونهای آیینهای آشنا میشوید که هر یک در جایگاه خود تأثیر بهسزایی در تصمیمگیری مشتریان ایفا میکنند.
• فصل چهارم: "نورومارکتینگ؛ ابزاری در دست کسبوکارهای کوچک"
این بخش از کتاب، راهنمایی گامبهگام برای تعامل و همراهی سازنده با فرآیند تصمیمگیری مشتریان را عرضه میکند و به فروشندگان کمک میکند تا با بهرهگیری از تکنیکهای اقناع و اثرگذاری، موفقتر عمل کنند.
• فصل پنجم: "ابزارهای نورومارکتینگ"
در این قسمت از کتاب با دستگاهها و ابزارهای متنوع مورد استفاده در نورومارکتینگ و نحوهی کاربرد آنها آشنا میشوید.
• فصل ششم: "کاربردهای نورومارکتینگ"
تبلیغات، تحقیقات بازاریابی، فروش، بازیسازی، رسانه و سرگرمی، محیطهای کاری، طراحی، و... هر یک به فراخور خود استفادهی متفاوتی از علم نورومارکتینگ میکنند. فصل ششم کتاب به توضیح این مطلب میپردازد.
• فصل هفتم: "مطالعات موردی؛ کدام شرکتها از نورومارکتینگ استفاده میکنند؟"
هیوندا، پپسی، یاهو، اییبی، مایکروسافت و... شرکتهای بزرگ و جهانی هستند که هر یک به نوبهی خود استفادهی بسیاری از دانش نوظهور نورومارکتینگ کردهاند. موضوعی که این بخش از کتاب به صورت موردی به آن پرداخته است.
• فصل هشتم: "پیوستها"
معرفی بزرگان علم نورومارکتینگ، گفتگوهای اختصاصی با بزرگان دانش نورومارکتینگ، میزگرد بزرگان نورومارکتینگ، معرفی کتابهای نورومارکتینگ، معرفی مؤسسات فعال نورومارکتینگ در جهان، و منشور اخلاقی نورومارکتینگ مطالب این بخش از کتاب را تشکیل میدهند.
و اما پیشگفتار کتاب:
پرویز درگی (مؤلف این کتاب و خادم همیشگی شما)، توسعه مهندسی بازار، انتشارات بازاریابی، و شرکت TMBA، پایهگذار نورومارکتینگ در جهان و ایران نبوده و نیستند. اما علاقهمندیم نورومارکتینگ در ایران گسترش یابد.
"نورومارکتینگ" در زمرهی مطالعات بینرشتهای جدید و نوپایی است که اصطلاح آن نخستین بار در سال 2002 به کار رفت؛ یعنی قدمتی 11 ساله در جهان دارد. با وجود این عمر کوتاه که در سنین کودکی است؛ با پیشرفت شگفتانگیزی در این علم روبهروئیم!
پیشرفت شگفتانگیز نورومارکتینگ را میتوان در پیوند بین مطالعات عصبشناسی از یکسو جستجو کرد و از دیگر سو، در تغییرات وسیعی جستجو کرد که در بازارها، شرکتها و بنگاهها پدید آمده است. پیشرفتهای فراوان مهندسی پزشکی، و دستگاههای مجهز و مبتنی بر تکنولوژیهای روز دنیا توانستهاند اقدامات حیرتانگیزی را در تشخیص و درمان بیماران و مراجعان با موضوعات عصبشناسی به وجود آورند. از دیگر سو، راهحلهای پیشین که کارآیی خود را برای بازارها و شرکتها از دست دادهاند، آنان را به تکاپو برای پیدا کردن راهی جدید برانگیخته است.
تعجب نکنید که چگونه اختلالات و بیماریهای پدید آمده در اعصاب میتواند و قرار است به مدد بازارها، شرکتها و بنگاهها بیاید تا مسائل جدید و کهنهی بازارها را با راهحلهای تازه گرهگشایی کنند؟!
پاسخ را در هوشمندی نخبگان بازاریابی جستجو کنید که با آگاهی از مطالعات بینرشتهای توانستند با پیوند زدن بین عصبشناسی و بازاریابی، ظرفیت دانش بازاریابی را به میزان فوقالعاده وسیعی افزایش دهند. از این پیوند بین عصبشناسی و بازاریابی، مطالعات تازه و جدیدی در دنیا به راه افتاده است که با نام "نورومارکتینگ" از آن یاد میشود.
اکنون در پرتو نورومارکتینگ میتوان فعالیتهای بازاریابی، تبلیغات، مذاکره، خردهفروشی و این روزها بازاریابی سیاسی را متفاوت از گذشته پیش برد. همچنانکه در جهان از نورومارکتینگ برای چنین فعالیتهایی به خوبی استفاده میشود و نتایج درخشان آن صاحبنظران را به شگفت میآورد.
بدون اغراق ما نیز میتوانیم در ایران همگام و همپا با تحولات شگفتانگیزی که متخصصان پیشرو بازاریابی در دنیا به انجام رساندهاند، همان اقدامات، پژوهشها و فعالیتهای کاربردی و عملی را در حوزهی "نورومارکتینگ" اجرایی کنیم؛ اقدامی که بازاریابی ایران را به ظرفیتی فوقالعاده گسترده در سطح جهانی با نتایجی کاملاً قابل ارزیابی و شایسته تبدیل سازد.
ما در ایران، هم از دانش عصبشناسی همتراز جهان برخورداریم و هم ابزارهای تکنولوژیک عصبشناسی در ایران موجود است و هر روز متخصصان زبده ایرانی برای فعالیتهای پزشکی از آن برای تشخیص و درمان مراجعان استفاده میکنند. کافی است گسترهی نورومارکتینگ برای این متخصصان تشریح شود تا بدانند در سایهی دانش علوم اعصاب پایه و بالینی تا چه حد میتوان برای بازاریابی ایران کاری کارستان کرد.
ما به سهم خویش در برههای کوتاه توانستیم گوشههایی از این دانش روز جهانی یعنی "نورومارکتینگ" را در قالب یک لوح فشرده (DVD) در نخستین کنگره بینالمللی علوم اعصاب پایه و بالینی برای زبدگان متخصص عصبشناسی معرفی کنیم که روزهای 17 تا 19 آبان ماه 1391 در سالن همایشهای بینالمللی رازی با حضور 1000 شرکتکننده از متخصصان علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد. نتیجه: حیرت و اعجاب متخصصانی بود که تصور نمیکردند بتوان این پیوند را بین علوم اعصاب پایه و بالینی برقرار کرد. این درحالی بود که با دیدن این لوح فشرده (DVD) اذعان کردند باید مراقب بود که از این علوم عصبشناسی برای سودجویی و فروش هر چه بیشتر کالاهای تجاری استفاده نشود!
چنین برداشتهایی آشکارا نشان از آن دارد که تا چه حد این پیوند بین علوم اعصاب پایه و بالینی و بازاریابی میتواند نافذ و اثربخش باشد. برای کاهش نگرانی از تجاریسازی غیراخلاقی نیز تنها میتوان گفت که "منشور اخلاقی نورومارکتینگ" از سوی انجمن کسبوکار و علوم نورومارکتینگ تدوین و انتشار یافته تا راه را بر سودجوییهای اخلاقی ببندد (این منشور اخلاقی را در صفحات پایانی کتاب بخوانید). فراتر از آن، همواره تاریخ علم نشان داده که دانش میتواند از سوی مصلحان و راهزنان برای هدفها و مقاصد آنان به کار رود و این نوع از مطالعات یعنی "نورومارکتینگ" از دایرهی پژوهشهای علمی بیرون نیست.
اقدام ما برای معرفی نورومارکتینگ در ایران
اقدامات ما به عنوان تنها نشریهی کاربردی بازاریابی در ایران، در حوزهی نورومارکتینگ نخست در بهار سال 1389 در نشریهی "توسعه مهندسی بازار" با درج اخباری در این حوزه آغاز شد. در آن زمان، امکان طرح چنین مباحثی در کمتر مجموعهی توانمند پزشکی وجود داشت. قرار بر این بود تا دستگاههای مورد نیاز با هدف اجرایی کردن فعالیتهای خاص بازاریابی به ایران وارد شود که به تعداد اندکی وارد شد. اما هنوز با اطلاعاتی که در دسترس داریم، دانش تخصصی برای تفسیر خروجی اطلاعات این دستگاهها بویژه برای تکنولوژیهای نوین فوقالعاده اندک بود. اما اکنون به مدد توانمندیهای ارزشمند متخصصان علوم اعصاب پایه و بالینی بویژه جوانان خوش ذوق و با مطالعه در این حوزه و تعدد و تنوع تکنولوژیهایی که بخش خصوصی قادر به خرید و بهرهبرداری از آن است، مقدمات شتاب بخشی به بحثهای نورومارکتینگ کاملاً مهیا است.
توسعه مهندسی بازار از شمارههای پیشین، با درج آثاری از بزرگان و بویژه نویسندگان برجستهی کتابهای نورومارکتینگ دوباره به این نوع مقالات پرداخت. درج این مقالات و ارتباط با بزرگان رشتهی نورومارکتینگ دنیا و انجمن کسب و کار و علوم نورومارکتینگ سبب شد تا بیش از پیش در این حوزهی نوظهور اما پرکشش، فعالیتها سمت و سوی خود را افزون کند.
جالب است اگر بشنوید نوپایی رشتهی نورومارکتینگ در دنیا تا آنجا است که در سطح جهانی تنها یک نشریهی اختصاصی در حوزهی نورومارکتینگ چاپ و انتشار مییابد که 12 صفحه است و تاکنون دو شمارهی آن منتشر شده است!
ما در شرکت TMBA و مجلهی توسعه مهندسی بازار پیشقدم شدیم تا اخبار آن مجله را برای خوانندگان ایرانی اطلاعرسانی کنیم. مدیر این نشریه از سرعت ارتباط ما خشنود شد. به همین دلیل، باب همکاریهای گسترده باز شد. فعالیتهای متعددی را همکارانم شکل بخشیدند نظیر گفتگوی اختصاصی با مدیر این نشریه که رئیس انجمن کسبوکار و علوم نورمارکتینگ جهان است. به موازات آن با برخی استادان برجستهی دانشگاهی ارتباط برقرار شد که برای نخستین بار واحد درسی نورومارکتینگ را برای دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد و دکتری بازاریابی در جهان پایهگذاری کردند.
همچنان فعالیتهای متعدد و متنوع دیگری در شرکتTMBA و نشریهی توسعه مهندسی بازار در شرف وقوع است که با نهایی شدن آن در سایتهای شرکت TMBA، نشریهی توسعه مهندسی بازار و وبلاگ شخصیام اطلاعرسانی خواهد شد نظیر روز نوشتههای معلم بازاریابی به نشانی www.dargi.ir و یا سایت دپارتمان نورومارکتینگ به نشانی http://neuromarketing.ir
ما هنوز در ابتدای راهیم اما با گامهایی که برداشتهایم، مجموعهی وسیعی از اقدامات وجود دارد که با کوششهای سترگ عصبشناسان برجستهی کشورمان تحقق خواهد یافت که در پیوند و با ترکیبی از متخصصان بازاریابی، دانشها در آمیزهای تازه ظهور و بروز یابند.
دانشگاههای معتبر دنیا اکنون با حضور متخصصان نورومارکتینگ برای پرورش دانشجویان بازاریابی میکوشند. آرزومندیم با انتقال این دانش به تصمیمگیرندگان آموزش عالی کشور آنان را مجاب کنیم که در آیندهی نزدیک شاهد حضور استادان عصبشناسی در دانشکدههای مدیریت بازرگانی بویژه در رشتههای بازاریابی باشیم. به این ترتیب در زمانی مناسب، خروجی دانشکدههای مدیریت بویژه در حوزهی بازاریابی، افراد ماهر و کار آزمودهای است که به سهم خویش مطالعات تازهای را برای "نورومارکتینگ ایران" اجرایی میکنند و حاصل آن در نشریات معتبر دنیا، باب روابط ومناسبات متقابل علمی را با دانشگاههای معتبر دنیا فراهم میسازد.
تا آن زمان، به سهم خویش میکوشیم در معرفی "نورومارکتینگ" از تمام ابزارهای در دسترس برای اطلاعرسانی مدیران و خردورزان استفاده کنیم.
از این بابت شرکت TMBA در ایران به عنوان متحول کنندهی رشتههای مدیریت بویژه مدیریت بازاریابی سربلند و افتخارآمیز است که برپایهی روابط و مناسباتی که با برترین دانشگاههای پیشرو، استادان برجستهی دانشگاهی و مؤسسات برتر جهانی در حوزهی نورومارکتینگ دارد، در رشتهی بازاریابی، ساختارشکنانه قدم برداشته است.
کتاب "نورومارکتینگ" یک بخش از اقداماتی است که امیدوارم به عنوان نقطهی آغاز مورد توجه قرار گیرد. بدون تردید ایرانیان با پتانسیل، فعالیتهای شایستهای را در آیندهی نزدیک عملی خواهند کرد. شادمانیم از آنکه آغازگر حرکتی تازه برای بازاریابی ایران هستیم و آمادهایم هر کوششی را برای به ثمر نشاندن این حرکت علمی و عملی تقویت و تحکیم بخشیم.
لازم میبینم از همکاران بسیار عزیزم که در گردآوری مطالب کمک شایانی به اینجانب کردند آقایان محمدرضا حسنزاده جوانیان، مرتضی امیرعباسی و احمد تقویان تشکر کنم، ضمن آنکه از زحمات آقای دکتر مسعود نصرت آبادی در بازخوانی کتاب سپاسگزارم.
همچنین زحمات آقایان احمد آخوندی و محسن جاویدمؤید هم در شکلگیری کتاب و در نهایت ویراستاری آن ستودنی است. نوید دیگر آنکه، فیلمهای "نورومارکتینگ" را همکارانم در دستور کار تولید قرار دادهاند که میتوانید از فروشگاه انتشارات بازاریابی خریداری کنید. بی شک بدون کمک یاوران پرتوانم در TMBA و انتشارات بازاریابی، شکلگیری این اثر امکانپذیر نبود. تقاضا میکنم از طریق زیر نظرات ارزشمندتان را جهت اصلاحات در چاپهای بعدی مطرح فرمایید:
سایت شخصی پرویز درگی: www.Dargi.ir
نشانی اینترنتی: Info@TMBA.ir
سایت انتشارات بازاریابی: www.MarketingPublisher.ir
نشانی اینترنتی: Info@MarketingPublisher.ir
نشانی انتشارات بازاریابی: تهران، خیابان آزادی (شرق به غرب)، بعد از خوش شمالی، کوچه نمایندگی، پلاک 1، واحد 10
با شمارهی تلفکس: 66431461(021)
با شمارهی تلفنهای: 66423667 (021) و 66434055(021)
با شمارهی تلفن همراه شخصیام: 1994281-0912
گر بخواهید در این یکدم عمر
نیک جویای حقایق باشید
و به چشم همه نیکان جهان
بس برازنده و لایق باشید
هدفی ناب بیابید و در راه وصال
عالم عامل عاشق باشید
سبز باشید
پرویز درگی