چگونه با کارت ویزیت خود بازاریابی کنیم؟
کارتهای ویزیت ابزاری برای معرفی اجمالی اشخاص و برندها (اعم از برندهای شخصی و یا سازمانی) و نیز نمایش راههای چگونگی تماس آنها با ما است. کارت ویزیت از زمان تجار چینی در قرن پانزدهم رواج یافت و بعدها نجیبزادگان قارهی سبز به شکلی امروزیتر آن را به کار گرفتند. اصیلزادگان و اشراف اروپا برای درخواست ملاقات با یکدیگر، برای هم تکه کاغذی منقوش به نام و نشان خود ارسال میکردند و دریافت متقابل این کارت از طرف مقابل نشان از پذیرش درخواست ملاقات داشت.
امروزه کارتهای ویزیت کاربردهای بسیاری در معرفی و ترویج برندها و کسب و کارهای گوناگون یافتهاند. البته کاربرد کارتهای ویزیت متفاوت از بروشورهای تبلیغاتی است و جنبهای آرشیوی دارد و اطلاعات را به صورت مختصر و به سادهترین شکل ممکن در اختیار مخاطب قرار میدهد. لذا یک کارت ویزیت نمیبایست بیننده را با اطلاعات زاید گمراه کند.
رعایت اصل سادگی مهمترین ویژگی یک کارت ویزیت مناسب است، چرا که کارتهای ویزیت نمودی از برند ما هستند. کارتهای ویزیت به عنوان یکی از ماندگارترین روشهای تبلیغات چاپی به شمار میروند و به طور غیرمستقیم و یا مستقیم برای برند ما بازاریابی میکنند.
حال چگونه میتوان یک کارت ویزیت به یادماندنی طراحی کرد، ابزاری که بتواند به بهترین نحو ممکن برای ما بازاریابی کند؟ نکات ذیل میتواند به ما در طراحی و یا سفارش یک کارت ویزیت تجاری مناسب کمک کند.
• ابتدا کسب و کار خود را بشناسیم
کارت ویزیت ما نشانگر شخصیت حرفهای مان است، لذا ضروری است تا در قدم اول به شناختی دقیق از کسب وکار و مخاطبان خود دست یابیم و بعد کارت خود را طراحی کنیم.
کارت ویزیت میبایست آیینهی تمامنمای سازمان و یا برند ما باشد و شمایی کلی از آن را به نمایش بگذارد.
• کلیدواژگان هویت بصری سازمان؛ نشان سازمانی، رنگ سازمانی و هویت یکپارچه سازمانی را در طراحی خود دخیل کنیم
فضایی را که کارتهای ویزیت در اختیار ما میگذارند محدود است، بنابراین ضروری است تا بهترین بهره را از کمترین فضا ببریم. تنها تصویر مناسب برای کارت ویزیت، تصویر لوگو و نشان ما است و نیازی به پر کردن فضا بوسیله تصاویر مختلف نیست.
نشان برند ما باید به گونهای طراحی شود که در صورت کوچک شدن خوانایی و دید لازم را داشته باشد. لذا همواره از افراد حرفهای و گرافیستها کمک بگیرید، چنانچه طراح مربوطه اندکی سررشته از کسب و کار ما نیز داشته باشد به طراحی مناسبتری خواهیم رسید.
دیگر عنصر بصری مهم در طراحی کارتهای ویزیت رنگ است. رنگها نقش بسیار مهمی در یک طرح گرافیک ایفا میکنند.به عقیده لوشر که خود از جمله رنگشناسان مطرح در دنیا بوده و مبدع تست تشخیص بر اساس رنگها میباشد( این تست معیاری برای تشخیص حالات روانی افراد در حین تعامل با رنگها است)، «رنگها قدرت آن را دارند که حال روانی و جسمی افراد را کاملا دگرگون کنند. برای مثال جالب است که رنگ های گرم باعث افزایش ضربان قلب و افزایش سطح انرژی میشوند، به همین دلیل بسیاری از برندهای جوانپسند از طیف رنگهای گرم و پرانرژی برای سازمان خود بهره میبرند.» یا برای نمونه رنگ نارنجي نمايانگر نشاط، سرزندگی، و خوش خلقي است و فضای بسیار گرم و صمیمانهای ایجاد میکند. استفاده از رنگ نارنجي در محيط همچون تنفس اكسيژن، فرحبخش و حیاتبخش است. نارنجي شور و نشاط را به زندگي و برند ما تزريق ميكند و نمایانگر چشمانداز روشن مدیران برای سازمان است.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.
سبز باشید