وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

عصر مفهوم‌گرایی ودانش فروش: بازی اعداد در انگیزش منابع انسانی

آمار و ارقام جزء لاینفک داد و ستد به شمار می‌روند و بینشی هوشمندانه در خصوص کسب کار، فروش، خدمات، ... در اختیارمان می‌گذارند. عموماً گزارشها، آمارها، و تحلیل‌های عددی بسیاری در اختیار رهبران سازمان قرار می‌گیرد تا مورد ارزیابی واقع شوند. فرآیند تجزیه و تحلیل این آمار و نتایج حاصله، به طور مستقیم بر چگونگی و سبک مدیریت و شیوه‌ی انگیزش کارکنان از سوی رهبری سازمان اثرگذار است.
اما کارایی آمار و داده‌های عددی در عصر مفاهیم و مشاغل مفهومی تا چه میزان است؟
دنیل پنیک در دو کتاب مشهور خود به نامهای "یک ذهن کاملاً جدید" و "انگیزه"، به زیبایی تحول در کسب و کارها و گذار آنها از وظایف یدی و صنعتی به وظایف و عملکردهای مفهومی و چگونگی تاثیر این مهم بر انگیزش را مورد کند و کار قرار داده است.
خلاصه کلام آنکه، اکتفا به آمار و ارقام  برای انگیزش و مدیریت کارهای یدی ایده‌آل است، اما تکلیف کارهای دانشی و مشاغل مفهوم‌گرا چه می‌شود؟ باید گفت که آمار و داده‌ها و گزارش‌های عددی فاقد کارایی لازم در انگیزش مشاغل مفهومی و ذهنی هستند. بنابراین در مواردی حتی اقداماتی نظیر پاداش عددی به کارمندان دانشی نتیجه عکس می‌گذارد و پاداش‌ها به عملکرد ضعیف‌تر نیرو می‌انجامد.
شایان ذکر است که هیچ کار مفهومی بزرگ‌تر از توسعه‌ی کسب و کار وجود ندارد. چالش کلیدی در بحث توسعه کسب و کار، فراهم آوردن راهکارهای مفهومی و در عین حال مدیریت اثربخش تعاملات اجتماعی است. بنابراین برقراری تعاملات اجتماعی و گسترش شبکه ارتباطات، راهکاری مناسب در مدیریت مشاغل مفهوم‌گرا است.


عصب‌شناسی و اعداد
مغزی که امروز در میانه دو گوش ما و درون کاسه سر جای گرفته میلیونها سال در حال رشد و تکامل بوده است. مغز کنونی آدمی حاصل شاهکار تفکرات والا و توانایی ذاتی بشر در برقراری ارتباط با دیگران در جهت تکمیل وظایف است.
اما اعداد و ارقام سابقه‌ی چندانی ندارند و ابداع آنها به زمان‌های نزدیک‌تر برمی‌گردد، بنابراین در خط سیر زمانی تکامل مغز بشر، اعداد تنها فضای کوچکی را اشغال کرده‌اند.
فضای اقتصاد کنونی نیز سرشار از وظایف ذهنی و مفهومی است و زمان آن فرا رسیده تا به اصل خویش بازگردیم و از توانایی سرشار خود در تفکر و تعاملات اجتماعی بهره بیشتری ببریم. عجیب آنکه آمار و ارقام از توانایی ما در انجام موفق وظایف مفهومی می‌کاهد.
دلیل آنکه آمار و اعداد ریاضی موجب تضعیف قابلیت‌های مفهومی ما می‌شود این است که مغز بشر در انجام وظایف چندگانه و چند وظیفه‌گری کمی ضعیف است. تعاملات اجتماعی در منطقه‌ای متفاوت از مغز انسان پردازش می‌شود و جایگاه آن در مغز متفاوت از بخش مرتبط با پردازش و ارزیابی اعداد است، ضمن آنکه این دو بخش عموماً قادر به هماهنگی با یکدیگر نیستند.
نتایج مطالعات نشان دهنده‌ی آن است که فکر کردن محض به اعداد و آمار، به ویژه از دیدگاه اقتصادی، افراد را خود بین و از خودراضی می‌کند. حال آنکه وظایف مفهومی اتکای زیادی به تعاملات اجتماعی دارد و انسان را اجتماعی می‌سازد. بنابراین ایجاد فضای همدلانه، تکریمی، و مبتنی بر روابط اجتماعی در محیط‌های کاری، بهترین تاثیر را در انگیزش نیروهای مفهومی و دانش‌گرا می‌گذارد.


ترفندهای انگیزشی و مدیریتی برای وظایف مفهومی
•    تیم خود را با ترویج رفتارهای اجتماعی هدایت کنید و در طول فرآیند فروش، رفتارهای اجتماعی را ترغیب کنید. تمرکز بر روی ایجاد تاثیرات مثبت برای مشتریان، کلید دستیابی به موفقیت و انگیزه بلندمدت است.
•    گزارش‌ها و تحلیل‌های آماری عملکرد پرسنل می‌بایست با هدف مرور کلی و اجمالی کارمندان به کار روند، نه به عنوان عامل مشوق و یا حتی تنبیه. تعیین وظایف و اهداف به شکل عددی، مثل X مقدار تماس تلفنی ...، استقلال تیم و انگیزه گروه را از بین می‌برد.
•    از سیستم‌های ارتباط با مشتری مثل CRM به عنوان اهرم فشار و کنترل کارکنان استفاده نکنید. فراموش نکنید که هدف از راه‌اندازی CRMها برقراری روابط و مناسبات با مشتریان است.
•    به کارکنان خود اعتماد کنید، همگی آنها تشنه‌ی موفقیت هستند و تنها کافی است راه را به آنها نشان دهید.
•    در دام گزارشها نیفتید. به یاد بیاوریم که موفقیت محصول جانبی رفتار ما و ماحصل انجام کارهای درست به روش درست است. تنها عددی که می‌بایست مورد توجه شما باشد عدد نهایی فروش، یا نتیجه است.

منبع:
•    www.social-brain.com



سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.