وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

گفتگوی نشریه چاپ و نشر با اینجانب برای صدمین شماره

"چاپ و نشر" در صدمین شماره حاوی گفتگویی بود با اینجانب. این گفتگو در همین نشریه (شماره 100، یکشنبه 15 اردیبهشت 1392) صفحه 120 و 121 با عنوان "جسارت چاپ و نشر قابل تقدیر است" درج شد. آنچه می‌خوانید حاصل این گفتگو است.
1- لطفاً بیوگرافی کامل مجموعه و مدیرعامل مجموعه را شرح دهید؟
شرکت TMBA (توسعه مهندسی بازار گستران آتی) به عنوان قلب بازاریابی ایران، تنها شرکت بازاریابی در ایران است که تمامی فعالیت‌های
1) آموزش بازاریابی
2) مشاوره بازاریابی
3) تحقیقات بازاریابی
4) انتشارات بازاریابی
را برعهده دارد. برای اطلاعات بیشتر به پرتال TMBA به نشانی اینترنتی www.tmba.ir مراجعه کنید که حاوی 15 سایت مجزا است. چارت  TMBAدر یک نگاه، تا حدودی گویای فعالیت‌های این هلدینگ است.
 



اینجانب پرویز درگی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این هلدینگ هستم. شرح کوتاهی از فعالیت‌های اینجانب عبارتند از:
● عضو هیات عملی مقطع کارشناسی ارشد سازمان مدیریت صنعتی
● صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریه توسعه مهندسی بازار
● مدیرمسئول انتشارات بازاریابی
● مدیر مسئول آموزشگاه بازارسازان
● عضو هیات مدیره انجمن تحقیقات بازاریابی، و انجمن علمی بازاریابی ایران
● مؤلف و مترجم بیش از 20 عنوان کتاب در حوزه بازاریابی و فروش


2- سال 1391 برای شما چگونه بود و برای سال 1392 چه برنامه و چشم اندازی در پیش دارید؟
سال گذشته، سالی پربار و درخشان برای ما بود. پارادایم جدیدی را در ایران معرفی کردیم که در نوع خود کم‌نظیر است.
هنوز دانشگاه‌های کشور در این باره اطلاع دقیقی ندارند. پایان‌نامه‌ای درباره "نورومارکتینگ" دفاع نشده است.این درحالی است که ما گفتگوهای مفصلی با دانشمندان نورومارکتینگ جهان داشتیم که در قالب مصاحبه در شماره‌های متعدد نشریه توسعه مهندسی بازار چاپ و منتشر شد.
همچنین است تکنیک زیمت (ZMETH) که با حمایت علمی شرکت TMBA، تنها یک پایان‌نامه آن هم در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تاکنون دفاع شده است. این تکنیک را جرالد زالتمن پایه‌گذاری کرد. تکنیکی که شرکت‌های بزرگ دنیا برای دسترسی به ناخودآگاه مشتری به کار می‌برند.
نورومارکتینگ یعنی کاربرد علم عصب‌شناسی در بازاریابی. از تلفیق و آمیزه‌ دانش نوروساینس و بازاریابی، نورومارکتینگ بنا نهاده می‌شود. نخستین‌بار 10 فیلم در حوزه نورومارکتینگ را ترجمه و با زیرنویس فارسی تهیه و تولید کردیم تا تقدیم نخستین کنگره بین‌المللی علوم اعصاب پایه و بالینی شود که در سال گذشته در ایران برگزار شد (17 تا 19 آبان 1391). اکنون 20 فیلم در این باره ترجمه و با زیرنویس فارسی تهیه و تولید کرده‌ایم که برای عموم علاقه‌مندان با قیمت نازل 5 هزار تومان قابل خرید است.
ما خود را آغازگر تحولی نو در دانشکده‌های مدیریت کشور می‌دانیم. با آنکه وظیفه ما، ارائه خدمات آموزش، مشاوره، تحقیقات، و انتشارات بازاریابی برای مدیران بنگاه‌های اقتصادی است. با وجود این، در پرتو این دانش جدید ادعا می‌کنیم که بازاریابی ایران باید به موازات دانش‌های جدید بشری تغییرات اساسی پیدا کند. اکنون با حضور متخصصان علوم اعصاب پایه و بالینی در کنار متخصصان بازاریابی، می‌توان راه‌های جدیدی را گشود و در سطح بین‌المللی به فعالیت پرداخت.
خوشبختانه کتابی با عنوان "نورومارکتینگ؛ نظریه و کاربرد" از اینجانب در دست انتشار است که انتشارات بازاریابی در روزهای آینده آن را پس از دریافت مجوز، منتشر و توزیع می‌کند.
● در حوزه آموزش بازاریابی توانستیم مجوز آموزشگاه بازارسازان را از سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور دریافت کنیم. این آموزشگاه، پرورش نیروهای حرفه‌ای ویزیتور و فروشنده را برعهده دارد. این اقدام برای بالندگی سازمان‌ها و بنگاه‌های ایران یک اقدام بایسته است.
علاقه‌مندم از معادله ساده کنث بلانچارد یاد کنم که می‌گفت: تولید- فروش= اشغال (تولید منهای فروش مساوی است با اشغال). متأسفانه بنگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی گاه در بازاریابی و فروش فراموش می‌کنند که آموزش نیروهای حرفه‌ای، سودزایی و پایداری آنها را تضمین خواهد کرد. میلیاردها تومان کالا و محصول بنگاه و سازمان در اختیار ویزیتورها است. اگر قابل باشند، پابرجایی همراه با رشد و سودزایی بنگاه‌ها را تأمین می‌کنند. در غیر این صورت، انحلال و ورشکستگی را به سازمان‌ها تحمیل خواهند کرد. به من بگوئید این نیروها کجا باید آموزش ببینند؟
پس از تأسیس آموزشگاه بازارسازان و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت توانستیم مجوز برگزاری دوره MBA را از سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای دریافت کنیم.
● در حوزه نشر، انتشارات بازاریابی، دومین سال انتشار را طی می‌کند. برخی از کتاب‌های این انتشارات به چاپ هفدهم رسیده است. برخی از کتاب‌ها نظیر "نقشه‌ی ذهن مشتری" به معرفی یک روش فوق‌العاده بنیادی به نام "لدرینگ" پرداخته که هنوز هم برخی از دانشگاه‌های ایران اطلاع کلی از آن دارند. کتاب مزبور، با جزئیات این روش را معرفی می‌کند تا شما بتوانید به کف ذهن مشتری دسترسی پیدا کنید
TMBA، مجموعاً 26 عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده، و نزدیک به 350 عنوان فیلم در حوزه‌های مختلف بازاریابی و فروش از دانشگاه‌های معتبر هاروارد، و مربیان فروش دنیا ترجمه و با زیرنویس فارسی تولید و توزیع کرده است.
در سال جدید، پیش‌بینی می‌کنم که بنگاه‌ها باز هم به "مشاوره بازاریابی" رغبت بیشتری ‌یابند. آموزش بازاریابی برای سازمان‌ها و بنگاه‌ها مهم خواهد بود اما در مرحله دوم اولویت قرار دارد. تحقیقات بازاریابی در مرحله سوم قرار خواهد گرفت. امکانات خوبی را برای نشریه توسعه مهندسی بازار و انتشارات مهیا کرده‌ایم. فیلم‌های تازه‌ای را برای تولید در دست داریم که جدیدترین آن "بازاریابی سیاسی" است. بازاریابی سیاسی نیز در کشور ما نام آشنا نیست.


3- نشریه چاپ ونشر تا چه اندازه توانسته به این اهداف دست پیدا کند و جایگاه چاپ و نشر را در میان نشریات تخصصی این صنف چگونه ارزیابی میکنید؟ (چه امتیازی به نشریه چاپ و نشر میدهید. از 1 تا 100)
نشریه چاپ و نشر، قدم‌های خوبی را با جسارت فراوان برداشته است. جسارت‌های ستودنی با تکرار، به جسارتهای معمولی و رایج تبدیل می‌شود. پس از آن، خوانندگان انتظاری تازه دارند که نمی‌دانم نشریه صنعت چاپ و نشر در این وانفسای هزینه‌ها، کیفیت نازل برخی مواد، چگونه باید این هزینه‌های سنگین را تأمین سازد
به عنوان یک خواننده، برخی اقدامات صنعت چاپ و نشر بویژه برای درج آگهی‌های مزین و درخشان در شماره‌های 97، 98 و 99، امتیاز و نمره 100 دارد. اجازه می‌خواهم در کنار کار تحسین برانگیز چاپ، کار صحافی را نام ببرم که نشریه با ظرافت آن را اجرا کرده است. دست مریزاد.


4- مهمترین ضعف نشریه چاپ و نشر از نظر شما چیست؟
نمی‌توان "ضعف" نامید. بهتر است از واژه دیگری به نام "کاستی" یاد کرد. حجم بالای صفحات یک امتیاز است که در بروز بحران اقتصادی، عملاً نشریات را به عقب نشینی وادار می‌سازد. افزایش هزینه‌های چاپ، قدم‌به‌قدم نشریه صنعت چاپ و نشر را برمی‌انگیزد که صفحاتی را کاهش دهد، صفحاتی را متفاوت از کاغذ گلاسه برگزیند، صفحاتی را "کمتر ضخیم" به دست چاپ بسپارد. همچنین تلاطم اقتصادی اجازه نمی‌دهد بسیاری از صاحبان چاپ نفیس و یا چاپ‌های معمولی، هزینه‌های پیشین را برای تبلیغات بپردازند. عقب‌نشینی آنها، مخاطراتی را برای نشریه صنعت چاپ و نشر مهیا می‌سازد.
گوتنبرگ، انقلابی نو و تازه آفرید. اما با حضور رسانه‌های دیگر نظیر سایت‌های خبری، نشریات آنلاین، و فضای دیجیتال، خواه ناخواه عرصه‌های گسترده چاپ محدود شد. زمانه تغییر کرده است، نیازها نیز تغییر می‌کند.
واقعیت محتوم آنکه هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند جایگزین رسانه دیگر شود. حتی در دنیای غرب با حضور سایت آمازون، برخی پنداشتند که کسی به کتابفروشی‌ها نخواهد رفت. این رؤیای معماران دیجیتال و فضای مجازی است. اما در مقابل دیده می‌شود که کتابفروشی‌های مجلل روز‌به‌روز رونق بیشتری می‌یابند. باید بپذیریم که کتابفروشی‌های کوچک به مرور ناپدید خواهند شد.
"بوی کاغذ" هنوز هم "کتابخوان‌ها"و "نشریه‌خوان‌ها" را سرمست می‌کند. گو آنکه تعداد این افراد در حال فزونی نیست. پس باید تیراژها را کاست. از دیگر سو، بشر تمایل به دانایی دارد. کافی است بتواند این میل پایان‌ناپذیر به دانایی را از جایی سیراب کند. گاه تیراژهای میلیونی نشریات آنچنان سیر نزولی می‌یابد که نشریه پرسابقه‌ای در غرب، دست از کار می‌کشد و به دنیای مجازی گرایش می‌یابد. درست به عکس، با انتشار کتاب "هری‌ پاتر"به یکباره نوجوانان و جوانان به همراه خانواده‌های خود ساعت‌های متمادی شب، در انتظار بازگشایی کتابفروشی هستند که در هجوم کتابخوان‌ها، حیرت معماران دنیای دیجیتال را برمی‌انگیزند که چه شد؟


5- مهمترین ویژگی قابل تحسین نشریه چاپ و نشر از نظر شما چیست؟
نشریه‌داری در ایران کار دشواری است همانند بسیاری از مشاغل دشوار دیگر. به گفته خردورزان، نشریه‌داری نیازمند "شیفتگی در حد جنون" است.
تداوم انتشار یک هنر است که حتی خردورزان نیز در مقابل آن سر تعظیم فرود می‌آورند. نهمین سال انتشار را باید تبریک و خدا قوت گفت. صدمین شماره هم یک نماد از کوشش، همت، هنر و عزم و اراده‌ای است سترگ، و برای شما مسئولیت‌های بیشتری می‌آفریند.
قطع یک نشریه، اجازه می‌دهد تا محصول مناسب در شکل و فرمی مناسب عرضه شود. قطع بزرگ نشریه صنعت چاپ و نشر به خوبی اجازه می‌دهد تا سخت‌افزارهای چاپ، سنگینی و بزرگی خود را در قالب عکس به خواننده یادآوری کنند.
از دیگر سو، آگهی‌هایی که فوق‌العاده آراستگی و برجستگی دارند، تمام قد، خود را به خواننده نشان می‌دهند. علاقه‌مندانی که تمایل دارند چاپ وزین و آراسته با مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فرد را برگزینند، در قالب همان تک صفحه آگهی می‌توانند تصمیم بگیرند.
به گفته غربی‌ها، آگهی نیز خبر است Advertising is news. آگهی‌های صنعت چاپ و نشر در بیشتر مواقع هم اطلاع‌رسان هستند، و هم واجد ریز تعرفه‌ها و قیمت‌ها هستند. کمتر نشریه‌ای دارای این نوع از آگهی‌ها در ایران است.
واقعیت آنکه جذب آگهی در شرایط سخت اقتصادی، فوق‌العاده دشوار است. اما تعداد صفحات فراوان آگهی در نشریه صنعت چاپ و نشر، باز هم حکایت از دلدادگی دست اندر کاران نشریه دارد که می‌کوشند کاری کارستان در اوضاع قریب و اوضاع غریب به ثمر رسانند.
فارغ از این آگهی‌های تک صفحه، آگهی‌های 1/4 و 1/8 صفحه که هر کدام به تنهایی انرژی خاصی از بچه‌های آگهی می‌گیرد، فهرست موضوعات نیازمندیهای چاپ و نشر در پایان نشریه، یک شاهکار است. آگهی‌های ریز و کوچک، هم نیاز به انرژی بیشتر و تماس بیشتر دارد، و هم مراقبت‌های فراوانی نیاز دارد تا مبادا اشکالی در تایپ عنوان، طبقه‌بندی‌ها و حتی شماره‌تلفن‌ها بروز کند. پس از چاپ نشریه، صدور فاکتور و دریافت هزینه آگهی، کاری است که تنها "شیفتگی در حد جنون" اجازه پیگیری آن را می‌دهد.
درباره اخبار و مطالب و گزارشها و مصاحبه‌ها باید گفت که تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.


6- اگر به جای مدیر‌مسئول نشریه چاپ و نشر بودید، برای بهتر و پربارتر شدن نشریه چه می‌کردید؟ چه قسمتی از نشریه را حذف، یا چه بخشی را  به آن اضافه می‌کردید؟
بخش معرفی کتاب‌های بازاریابی، فروش، و تبلیغات در نشریه شما قبلاً وجود نداشت. اما در سال‌های اخیر، افزودن این صفحه می‌تواند اطلاع‌رسانی خوبی برای خوانندگان شما داشته باشد.
یک واقعیت تلخ آنکه، گاه دستگاه‌های چاپ عریض و طویل وارد کشور می‌شود، مجوزهای فراوانی داده می‌شود، اما کمتر تحقیق می‌شود که آیا نیاز جامعه برآورد شده است؟! ظاهراً "افزایش مجوز" یک هنر برای برخی سازمان‌های دولتی تلقی می‌شود. اقدامی که در آینده، مسائل و مشکلاتی را به بار خواهد آورد.
طنز ظریفی را حتماً شنیده‌اید که از شخصی می‌پرسند نظر شما درباره زلزله چیست؟ شخص بی‌آنکه اطلاعی در این باره داشته باشد، برای آنکه خود را از تک و تا نیندازد می‌گوید، زمانش را بیشتر کنید! نمی‌دانم آیا "افزایش مجوزها" همان حکایت را دیگر بار تکرار می‌کند یا خیر؟ گاه "افزایش مجوزها" ضرورتی ندارد و در برخی مواقع، سبب می‌شود تا تغییرات بنیان برانداز برای برخی کسب و کارها پدید آورد.
شاهد مثال؛ در نشریه صنعت چاپ و نشر شماره 97، 16 دی‌ماه 1391، دبیر سمپوزیوم صنعت کاغذ، کارتن و مقوا اعلام کرد: 60 درصد ظرفیت کارتن‌سازان خالی است.
به نظر می‌رسد اگر اطلاعات درستی برای راه‌اندازی کسب و کاری نداشته باشیم، پس از نصب تجهیزات و ماشین‌آلات و استخدام کارکنان، درصدد جذب مشتری هستیم. با داشتن اطلاعات و تحقیقات بازاریابی، قطعاً از آغاز، تجهیزات و ماشین‌آلات خریداری نخواهد شد و هزینه‌های سنگین در جای مناسب‌تری اختصاص پیدا خواهد کرد. این وظیفه را کتاب‌های بازاریابی و فروش برعهده دارند، اگر مطالعه شوند و درست این آگاهی‌ها به کار گرفته شوند.


7- در این 8 سال دوست داشتید چه موضوعی و مطلبی از شما در نشریه چاپ می‌شد؟
به نظرم در سال 1388 اقدام بزرگی را در شرکت TMBA به اتفاق همکارانم به انجام رساندم که بهتر بود تا در نشریه شما نیز بازتاب پیدا می‌کرد.
پس از مطالعات  فراوان بحران‌های اقتصادی و نشانه‌ها و آثار آن، یک کتاب به قلم اینجانب تدوین شد با عنوان "چگونگی اداره‌ی کسب و کار در بحران اقتصادی". کتاب در پایان حاوی راهکارهایی بود تا بنگاه اقتصادی را از آشفته بازارهای پرتلاطم برهاند.
گفتنی آنکه پیش از انتشار این کتاب، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان از اینجانب دعوت کرد تا برای 800 بازرگان و صاحبان کسب و کار در اتاق اصفهان سخنرانی کنم. این سخنرانی با استقبال فراوان رو به رو شد. فیلم‌های آن نیز به فروش رفت. بازتاب خبری آن نیز در سایت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و سایر سایتهای خبری قرار گرفت.


8- تا به حال چه مطلب و موضوعی در نشریه چاپ و نشر برای شما جذابیت بیشتری داشته است؟
"جذابیت" در فرهنگ واژگان فارسی، واژه‌ای کاملاً رسا با بار مثبت است. با وجود این،خوانندگان شما به خوبی می‌دانند که جذابیت در تیتر، بویژه در مطبوعات و رسانه‌های خبری و رادیو تلویزیون عمدتاً بار منفی دارد. از این رو است که درصدر خبرها، زلزله، جنگ، سقوط هواپیما، خارج شدن قطار از ریل، تصادف‌های غیرمنتظره در بزرگراه‌ها، ترور مقامات سیاسی و علمی، طلاق و جدایی هنرپیشه‌ها، فوتبالیست‌ها و .. توجه برانگیز است.
نشریه صنعت چاپ و نشر خوشبختانه در کنار اخبار نگران کننده منفی، هم اخبار خشنود کننده دارد، و هم صفحات آگهی به ویژه آگهی‌های چاپی خوش نقش و نگار برجسته. اینها بار مثبت دارند و شادی آفرینند. اجازه دهید بنا به روال، نخست اخبار منفی که در سه شماره پایانی سال 1391 برایم جذابیت داشت، عنوان شود؛
1. انتشارات دانشگاه تهران، کتاب‌های 200 نسخه‌ای چاپ می‌کند(شماره‌98، 15 بهمن 1391، صفحه 65).
2. گرانی کاغذ، گریبان "روزنامه اطلاعات" را هم گرفت (شماره 98، 15 بهمن 1391، صفحه 41)
3. سروش هفتگی بعد از 34 سال و به دلیل مشکل کاغذ، "دو هفته نامه" شد (شماره 97، 16 دی‌ماه 1391، صفحه) گرانی کاغذ یک واقعیت تلخ است. طنین این واقعیت تلخ به گوش کودکان دبستانی نیز رسیده است. اما تأسف بار است اگر دانشگاه تهران که دانشگاه مادر است، برای رهایی از گرانی کاغذ، نخست کتاب را در تیراژ 200 نسخه چاپ و توزیع ‌کند تا پس از بازاریابی، در چاپ‌های بعدی افزایش تیراژ بدهد!
فراموش نکنیم که دانشگاه محل تولید علم است. هر چقدر تیراژ مناسب کتاب در سطح جامعه بیشتر توزیع شود، دانشگاه تا حدودی توانسته به رسالت خود نزدیک شود. چرا که مخاطبان گسترده پس از تهیه کتاب و مطالعه آن، تمایل پیدا می‌کنند تا در این باره فعالیت خود را افزون کنند.
تأسف دیگر آنکه، هنوز درک درستی از "علم" در سطح جامعه نداریم. علم ذره ذره، قطره قطره سبب‌ساز تحول خواهد شد. نیوتن، کاشف جاذبه زمین در کنار یک درخت سیب، به نیروی نامریی جاذبه زمین دست یافت. با این توجه که صریحاً در خاطراتش می‌گوید:"پایم را بر روی شانه غولهای بزرگ قرار دادم".
بدون هیچ تردیدی، نیوتن با مطالعه انبوهی از مطالب علمی که ذره ذره و قطره قطره گردآوری شده بود، وقتی در معرض این رویداد معمولی که "افتادن سیب از درخت بود"، توانست پیوندی تازه برقرار سازد که اینک در قرن جدید می‌گوئیم: نیوتن دارای هوش و نبوغی فراتر از انیشتن است. تاریخ علم پر از سهل‌انگاری و کم‌توجهی به هوش نوابغ و بزرگانی است که سالها بعد و حتی دهه‌های بعد آثارشان درک و هضم می‌شود.
تصور اینکه کتاب‌های دانشگاه تهران با تیراژ اندک 200 نسخه در ایران چاپ و انتشار یابد، یک فاجعه علمی است که هشیاری مسوولان را می‌طلبد.
بهتر است یک خبر دیگر را به این مجموعه خبرها افزود که در شماره‌ 98، 15 بهمن‌ماه 1391، صفحه 41 آمده بود:
ترکیه در تلاش برای کسب موقعیت برتر در صنعت نشر.
ترجیح می‌دهم کام خوانندگان را با یک تیتر خبری جذاب شیرین کنم. این تیتر در شماره 98، 15 بهمن ماه 1391 به همراه چند عکس، یک ستون از صفحات را به خود اختصاص داده بود: "نویسندگان شهیر جهان و ماشین‌های تحریرشان". 4 عکس از نویسندگان مشهور جهان نظیر ارنست همینگوی را می‌بینید که با ماشین‌ تحریر فوق‌العاده قدیمی، در حال تایپ مطالبی هستند.
مطالعه این ستون را به خوانندگان جوان پیشنهاد می‌کنم. نکته ارزشمند این ستون برای جوانان امروزی آن است که هوشمندی و خلاقیت در مغز و افکار و احساس نویسندگان شهیر نهفته است. ابزارها قرار است به مدد تسهیل امور برآیند. این در حالی است که گاه جوانان تصور می‌کنند با بهره‌مندی از کامپیوترهای فوق مدرن می‌توانند بر تارک ادبیات و علم جهان بدرخشند. در نوشته‌هایم به کرات تکرار می‌کنم "مغز افزار" و "دل‌افزار" را باید رشد و پرورش داد. نرم‌افزار و سخت افزار لازم است اما بدون مغز افزار و دل‌افزار، ره به جایی نخواهیم برد.


9- بزرگترین دغدغه‌ی کاری (صنف و صنعت) شما چیست؟ چه راهکاری برای برون‌رفت از آن اندیشیده‌اید؟ نشریات تخصصی چگونه می‌توانند در این راه به شما یاری رسانند؟
در حوزه نشر، دغدغه‌هایم از جنس دغدغه‌های سایر ناشران است. انتشارات بازاریابی در طول فعالیت دو ساله‌ کوشیده است تا مجموعه‌ای از کتاب‌ها را چاپ و منتشر کند. این مجموعه عبارتند از تنوع موضوعاتی که به عنوان رسالت اصلی خود بدان پایبندیم.
1. برخی از کتاب‌ها با هدف"مطالعات بین‌رشته‌ای" چاپ و منتشر شدند نظیر کتاب "پرورش نبوغ بازاریابی". این کتاب را یک فیزیکدان اتمی به نام پیتر فیسک تدوین کرده است. این فیزیکدان پس از سالها درخشش در حوزه فیزیک اتمی، به بازاریابی گرایش می‌یابد. جالب آنکه، بازاریابی را از منظر علوم دقیقه یعنی فیزیک بویژه فیزیک اتمی بررسی می‌کند، حاصل مطالعات تجربی و میدانی خود را در بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهانی، اعم از خطوط پروازی، مواد غذایی، ... آزمون می‌کند تا بهتر بتواند نظریه پردازی کند.
2- برخی از کتاب‌های انتشارات بازاریابی، موضوعات تازه و علمی است که دانشگاه‌ها به عنوان نقش و رسالت خود برگزیده اند. اما درغیاب فعالیت‌های متعدد و گاه مبهم، این کتاب‌ها مستلزم جسارت است که اگر رخ دهد با تیراژ 200 نسخه توزیع می‌شود! وظیفه انتشارات بازاریابی است که این کتاب‌ها را چاپ و منتشر سازد حتی اگر اقبال جامعه فعلاً به آن کم است اما در آینده، نیاز آن احساس می‌شود. کتاب‌هایی مانند "بازاریابی حسی"، مبانی تحقیقات کاربردی در انتشارات، با تیراژ 3000 نسخه چاپ شد.
3. برخی از کتاب‌های انتشارات بازاریابی، آنچنان تأمین کننده نیاز جامعه است که به تجدید چاپ‌های بعدی می‌انجامد. برای مثال، کتاب "مدیریت فروش و فروش حضوری با نگرش بازار ایران" اثر اینجانب، تاکنون 17 بار چاپ و منتشر شده است.
در کنار این فعالیت‌ها، علاقه‌مندیم که در نمایشگاه‌های کتاب، با معرفی خود به فروش بیشتر دست یابیم. اما قوانین موجود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، حتی برای ناشران کم سابقه نظیر ما، این فرصت را فراهم نمی‌سازد و چاپ 35 عنوان برای حضور در نمایشگاه را الزامی می‌دانند. نتیجه، ناشران به سراغ کتاب‌های کم حجم می‌روند تا به "کمیت" دست بابند.
در حوزه نشریه توسعه مهندسی بازار، هم با افزایش قیمت کاغذ رو به روئیم، و هم با افزایش هزینه‌های پست در طول یکسال.
تصور کنید که مشترک نشریه قرار است در ابتدای سال، هزینه‌ای بابت قیمت نشریه+ قیمت یا هزینه پست بپردازد. شما در نشریه، این تعرفه‌ها را درج می‌کنید، چگونه می‌توانید در طول سال به مشترک اعلام کنید که با افزایش هزینه‌های کاغذ، مجدداً هزینه‌های بیشتری را متحمل شود. پس این هزینه‌های جدید را صاحبان مجله باید از کجا تأمین کنند؟!
راهکاری که از سال‌ها پیش برای "هزینه‌های پست" مطرح شد، عدم افزایش قیمت هزینه‌های پستی برای مطبوعات بود. از دیگر سو، برای مطبوعاتی که تیراژ بیشتر داشتند، هزینه‌های پست محموله مطبوعاتی کاهش یابد. بدین ترتیب، هر نشریه‌ای که مشترکان بیشتری دارد، سود بیشتری از کاهش هزینه‌های پست نصیب‌اش خواهد شد و عملاً خوانندگان نیز متحمل هزینه‌های بیشتر نخواهند شد.
راهکار درباره افزایش هزینه‌های کاغذ هم در نشریه شما، و هم در کارگروه‌های تخصصی عنوان شده که ظاهراً متخصصان و دست‌درکاران از آن آگاهند.
شایسته یادآوری است که انتشارات بازاریابی، هرگز به تغییر قیمت‌های کتاب اقدام نمی‌کند. ناشران پس از افزایش هزینه‌های کاغذ ناگزیر شدند تا با درج برچسب جدید، قیمت کتاب را افزایش دهند. ما در انتشارات بازاریابی همچنان وفادار به قیمت درج شده کتاب هستیم و تا پایان اتمام کتاب، تغییر نمی‌دهیم.
درباره سایر فعالیت‌هایی که در شرکت TMBA وجود دارد، نظیر آموزش بازاریابی، مشاوره بازاریابی، تحقیقات بازاریابی از حوصله این نشریه خارج است. چرا که بنگاه‌های اقتصادی در شرایط سخت و دشوار اقتصادی، رغبت فراوانی به تحقیقات بازاریابی ندارند. اما بشدت به آن نیازمندند. از دیگر سو، برای پرورش نیروهای کارآمد، سخت به نیروهای ماهر و کار آزموده بازاریابی و فروش نیاز دارند که کمتر به آن دست می‌یابند. دانشگاه‌ها به رغم تلاش و کوشش فراونی که در این باره دارند، فاصله بین دنیای کار و دنیای تئوری در ایران زیاد است. بنگاه‌های اقتصادی به نیرویی نیاز دارند که سریعاً دست به کار شوند و گره از مشکلات آنها باز کنند.
بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان کسب و کارها در شتاب پر ابهام بازار، شکیبایی خود را بیشتر از دست می‌دهند."سرعت" برای آنها تعیین کننده است. از این‌رو، آموزش‌های زود، تند، سریع اما با کیفیت و دقت بالا لازم است که شکیبایی کارفرمایان را می‌طلبد. ما به سهم خویش کوشیده‌ایم هم در دوره‌های آزاد آموزش بازاریابی و فروش، نیروها را پرورش دهیم که برای تصدّی پست‌ها و مسئولیت‌های مدیر بازاریابی و فروش، سرپرست فروش لازم‌اند، و هم برای فروشندگان حرفه‌ای و ویزیتورها این آموزش‌ها را در "آموزشگاه بازارسازان" مهیا کرده‌ایم.
درباره "مشاوره بازاریابی" نیز موانعی جدی داریم که اصلی‌ترین آن ارتقای تفکر مدیران ارشد است. مدیران ارشد تمایل دارند که یک مشاور با چند جلسه، هم آسیب‌های سازمان آنها را بشناسد، و هم راهکار درخشان تقدیم کند. این درخواست، منطقی نیست. مدیران انتظاری معجزآسا دارند.
به رغم این موانع، همچنان کوشیده‌ایم از تمام ابزارهایمان این اطلاع‌رسانی را برای جامعه‌ مدیران داشته باشیم. برای مثال، وبلاگ اینجانب با عنوان روزنوشته‌های پرویز درگی به نشانی WWW.dargi.ir، هر روز یک مطلب تازه دارد تا میزان آگاهی مدیران را افزایش دهد. خوشبختانه با اقبالی که به این وبلاگ شده، خوانندگان پیشنهادهای خود را می‌دهند، عنوان‌های تازه را معرفی می‌کنند، سؤال‌های خود را مطرح می‌کنند. تاکنون نیز مطالب این وبلاگ در قالب 3 کتاب مجزا با عنوان "مجموعه دل‌نوشته‌های معلم بازاریابی"، چاپ و توزیع شده است. همچنان کتاب‌های بعدی در راهند.
بانک مقالات بازاریابی و "دفتر ارتباط با دانشگاه"دو عنوان سایت شرکت TMBA است که به رایگان مقالات دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را تمام و کمال تقدیم خوانندگان می‌کند."دفتر ارتباط با دانشگاه" وظیفه دارد تا آثار دانشگاهی را اطلاع‌رسانی کند.
سایتی با عنوان مارکتینگ نیوز به نشانی اینترنتی www.marketing news.ir داریم که اخبار بازاریابی ایران و جهان را در اختیار مدیران و علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
معرفی هر یک از سایت‌های شرکت TMBA مستلزم وقت فراوانی است که علاقه‌مندان را به پرتال این شرکت راهنمایی می‌کنم به نشانی www.podcast.ir که با شنیدن آن، علاقه‌مندان، دانش بازاریابی خود را افزون می‌کنند.
جالب است بدانید دو سایت دیگر یعنی سایت نشریه توسعه مهندسی بازار به نشانی www.marketingmag.ir به معرفی این نشریه می‌پردازد. علاقه‌مندان با مراجعه به این سایت، توانسته‌اند از ایده‌های نشریه الهام بگیرند و خودشان کتاب یا کتاب‌هایی را تدوین کنند. در سایت"انتشارات بازاریابی"، علاقه‌مندان نخست با کتاب‌های انتشارات بازاریابی آشنا می‌شوند اما به سرعت با فروشگاه انتشارات بازاریابی مرتبط می‌شوند که حاوی 2000 عنوان کتاب بازاریابی است، همچنین به 350 عنوان فیلم دسترسی پیدا خواهند کرد که در شرکت TMBA، تولید شده است.
برخی از این فیلم‌ها، حاصل برگزاری سمینارهایی است که شرکت TMBA مجری آن بود و در دانشگاه صنعتی شریف یا خانه هنرمندان اجرا شد. برخی از این فیلم‌ها متعلق به دانشگاه هاروارد یا استادان و مربیان بزرگ فروش دنیا است و ما وظیفه ترجمه و زیرنویس فارسی آن را برعهده گرفتیم و به تکثیر آن پرداختیم. خوشبختانه عناوین این فیلم‌ها متعددند که برخی از آنها عبارتند از: - تکنیکهای مذاکره
- بازاریابی خدمات بانکی
- بازاریابی و فروش بیمه عمر
- هرآنچه می‌خواهید درباره فروش بدانید
- نورومارکتینگ
علاقه‌مندان می‌توانند به فروشگاه انتشارات بازاریابی واقع در میدان انقلاب مراجعه کنند یا با تماس تلفنی 51 و 66408271، سفارش خرید خود را دستور دهند.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.