وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

بر شانه بزرگان؛ گوگل و فرهنگ‌سازی به نفع مشتریان 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

بر شانه بزرگان؛ گوگل و فرهنگ‌سازی به نفع مشتریان

به تازگی شاهد برگزاری پانزدهمین سالگرد تولد گوگل بودیم. برندی که شاید فکر کردن بدون آن، در زندگی کنونی اندکی دشوار به نظر بیاید. دنیای اینترنت بدون نام گوگل تقربیاً بی‌معناست و بسیاری از افراد، پاسخ نیازهای روزمره خود را از طریق این موتور جست‌وجوگر می‌یابند. فرهنگ گوگل و فلسفه گوگلیسم تا حدی در زندگی روزمره وسبک زندگی ما ریشه دوانیده که چندی پیش نشریه نیویورک تایمز در یکی از ستون‌های خبری خود تصویری از گوگل را به نمایش درآورده  بود که نشان می‌داد تا چند سال آینده گوگل قادر خواهد بود حتی تا درون مغز ما را نیز جست‌وجو کند. شاید تجسم این که گوگل روزی استارتاپی کوچک بوده که با سرمایه ناچیز عده‌ای دوست و آشنا در گاراژ یک خانه شکل گرفته است، کمی دشوار باشد. فرهنگ گوگل، تبلور اندیشه دیجیتالیسم در میان بشر عصر مدرن است. امروزه این فرهنگ به عنوان یک شریان حیاتی برای مصرف‌کنندگان نسل C (نسل ارتباطات) شناخته شده است.
فرهنگ‌سازمانی وارتباط آن با مشتری مداری و مشتری‌نوازی موضوعی داغ در مباحث کلان  سازمانی است که از زوایای مختلف بدان پرداخته می‌شود. در این میان، نقش فرهنگ در ارائه خدمات بی‌نظیر در سطح کلاس جهانی آن هم توسط شرکت‌‌های مطرحی مثل گوگل انکارناپذیر است. گوگل از نظر فورچون ، "بهترین محل برای کار" در سطح جهان شناخته شده است.
گوگل و دیگر شرکت‌های خوشنام، حول ارزشهای خاصی شکل می‌گیرند و این ارزش‌ها فرهنگ مشتری‌‌نواز را در بدنه آنها حاکم می‌سازد. در ادامه به بررسی عناصر سازنده‌ی فرهنگ سازمانی مشتری‌نواز در گوگل می‌پردازیم.

1. فرهنگ خانواده سازمانی
خانواده بنیان جامعه است وگوگل نیز به عنوان جامعه‌ای فراگیر، این اصل را پذیرفته است. ایده‌ی خانواده محوری درتار و پود گوگل ودر کلیه فرآیندهای آن، اعم ازفرآیندهای استخدام، مدیریت عملکرد، توسعه محصول، وپشتیبانی از مشتریان نهادینه است. آنها به اعضای خانواده، سازمانی خود یا همان همراهان گوگل اعتمادی راسخ دارند، از این رو از تبادل اطلاعات با یکدیگر عبایی ندارند. خانواده خود سازمانی اجتماعی است و اثرات متقابل خانواده و سازمان امری پذیرفته در روانشناسی صنعتی و سازمانی است. مدل کسب و کار گوگل تماماً مبتنی بر اعتماد است و همراهان گوگل همواره به عنوان عضوی از خانواده گوگل مورد احترام هستند و به حرف آنها گوش داده می‌شود. نظر تمامی اعضای خانواده گوگل در چگونگی اداره این سازمان لحاظ می‌شود و گوگل همواره پذیرای ایده‌ها و نظرات سازنده‌ی خانواده‌ی خویش می‌باشد. بنابراین مشتری به عنوان عضوی از این خانواده بزرگ پذیرفته شده است و جایگاه او به عنوان شریک سازمان قابل احترام است.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با فروش" بخوانید.

 

 

سبز باشید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.