رکود اقتصادی؛ افزایش فروش
سال 1825 میلادی بود که اولین بحران بزرگ اقتصادی گریبانگیر کشور انگلستان شد و هر از چند گاهی کشورهایی را که وارد مرحله سرمایه داری شده بودند در خود غرق میکرد. بحران اقتصادی نه پدیده تازهای است و نه منحصر به جوامع خاص میشود، جوامع غربی و حتی کشورهای مشرق زمین بارها دچار بحران اقتصادی شدهاند و بارها نیز با اتخاذ مجموعهای از راهکارها و تدابیر از بحرانها عبور کردهاند. شاید در دسترس ترین روش برای عبور از بحران 700 سال قبل توسط سعدی شاعر پر آوازه مشرق زمین مطرح شد: «چو دخلت نیست، خرج آهستهتر کن!» با این همه، کسب و کارهای موفق آن دسته از کسب و کارهایی هستند که حتی با وجود بروز رکود و یا بحران های مالی و اقتصادی باز بتوانند به حیات خود ادامه دهند چرا که مدیران آنها با نگرش راهبردی و تفکر استراتژیک نسب به به سرمایه گذاری، بجای قراردادن کسب و کار خود در یک چارچوب سنتی و انعطافناپذیر آن را در شرایط استراتژیک تعریف میکنند و نوآوری را پیشهی خود میسازند.
آل ریس، از برجسته ترین صاحب نظران در زمینه بازاریابی و برندسازی، معتقد است که شرکت هایی که برای خود و یا محصولاتشان به صورت حساب شده برند و جایگاهی مناسب در ذهن مشتریان میسازند و از طریق جایگاه خود در ذهن مشتری، ایشان را به خویشتن وفادار میسازند به راحتی نمیمیرند و حتی به واسطه بحران نیز به مسلخ نابودی کشیده نخواهند شد. برای مثال زنجیره فروشگاههای اپل استور (Apple Store) از جمله الگوهای شاخص خردهفروشی هستند، که همواره سرمشق بسیاری از فعالین این میدان بودهاند. نوآوری، الگوبرداری حساب شده، منحصر به فرد بودن و پرهیز از کپیکاری چاشنی اصلی فروشگاههای اپل است. استیو جابز مدیر فقید اپل به هنگام طراحی گوشی آیفون؛ این سؤال را از خود نکرد که چگونه تلفنی بسازیم که بتواند 2% از سهم بازار را بگیرد، بلکه از خود پرسید که چگونه یک گوشی همراه جدید را از نو اختراع کنیم!؟ خردهفروشان نیز باید با دنباله روی از چنین خط فکری، از خود سوال کنند که چگونه فروشگاهی را از نو ابداع کنیم که بتواند بر غنا و کیفیت زندگی و تجربه مشتریان بیفزاید. همواره به یاد داشته باشیم که برندهای نوآور حتی در دوران افول و رکود اقتصادی نیز همواره مشتریانی وفادار دارند.
در همین راستا، تنی چند از متخصصان دانشکدهی کسب و کار هاروارد بر آن شدند تا فهرستی از سبکهای نوآورانهی فروشگاهداری و خردهفروشی را تهیه کنند. کسب و کارهای نوگرایی که حتی در اوج رکود از نفس نمیافتند و همچنان به رشد خود ادامه می دهند. راهبردهای تازه و متمایز این قبیل کسب وکارها میتواند دریچه فکری جدیدی را پیش روی ما بگشاید.
پارکهای موضوعی خرید و آموزش- فروشگاهها
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.
سبز باشید