مشتری نوازی؛ 10 چیز که خواستهی تمام مشتریان است
سازمانهای مشتری نواز با عرضهی خدمات مشورتی، ارائهی راهنماییهای لازم، رفتار مناسب و حاکم کردن مردمگرایی در تار و پود سیستم مدیریتی خود، حل کامل مسائل مشتریان را به عهده میگیرند. این سازمانها تنها به فروش کالا یا خدمات خود نمیاندیشند. بلکه اندیشه جاری در بدنه چنین سازمانهایی آن است که خدمات خود را همانند یک خیاط زبردست و ماهر درست متناسب با قامت مشتری ارائه دهند، چرا که آنها مشتریان خود را نه برای یک بار و دوبار بلکه برای یک عمر تعامل میخواهند.
خود را به عنوان یک مشتری تصور کنید، حال به نظر شما چرا ترجیح میدهید محصولی مشابه را از یک فروشنده و یا سازمان خاص خریداری کنید و از دیگری نه؟ طبق تحقیقات گروه بزرگ تحقیقاتی رین (Rain) که به تازگی نتایج آن منتشر شده است، مشتریان تمایل دارند تا از فروشندگانی خرید کنند که در موارد زیر دارای وجه تمایز باشند:
1-ارائهی دیدگاهها و ایدههای تازه
چنانچه مشتری خود قادر بود که مشکلات خود را تشخیص و سپس راهحلی مناسب برای این مشکلات بیابد، حتماً این کار را میکرد. دلیل آنکه مشتریان به شما رجوع میکنند این است که آنها به کمک شما نیاز دارند. لذا خود را به عنوان یاریگر مشتری تصور کنید و همواره راهکاری بکر و مناسب به او عرضه کنید.
2-اشتیاق به تعامل
مشتریان عموماً از شما نمیخواهند که چیزی به آنها بفروشید. بلکه آنها از شما انتظار دارند که تا رسیدن به هدف و درکی مشترک با هم به تعامل بپردازید، آن هم از طریق پاسخگویی و واکنش در قبال دغدغههای مشتری و شیوههای برطرف ساختن آنها. مشتریان به طور ایدهال از شما انتظار دارند که در موفقیت آنها سهیم باشید.
3- باور فروشنده به توانایی خود در دستیابی به نتایج
مشتریان مادامی که نتوانید آنها را قانع کنید که شما، شرکت شما، و پیشنهاد شرکت شما میتواند وعدههای داده شده را به سرانجام برساند، از شما چیزی نمیخرند. و تقریباً محال است که مشتری را قانع کنیم که به نتیجه باور داشته باشد، مگر آنکه شما خود در وهله نخست به ننایج ایمان داشته باشید.
4- گوش دادن
به جای آنکه مثل نوارهای از پیش ضبط شده وعده و وعیدهای پوشالی بدهید و پیشنهادات فروش خود را مستقیم و حساب نشده ارائه کنید، به طور دقیق به نیازها و گفتههای مشتری گوش بدهید.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای مشتری نوازی" بخوانید.
منبع: اقتباس از مقالهی 10 things every customer wants
به نقل از inc.com
سبز باشید