وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

اسرار فروش به توان بی‌نهایت؛ تاکتیک‌های ذهنی در فروش

این یادداشت اشاره‌ای جالب به یافته‌های دانشمندان علوم مغز و اعصاب و فعالین نورومارکتینگ دارد و با بیان مثال‌هایی چند در خصوص ساز و کار فرآیندهای ذهنی مغز انسان به بررسی تکنیک‌های فروش می‌پردازد. تمرکز بر موضوعاتی مثل توجه و هوشیاری از جمله موارد مورد تاکید می‌باشد.
در اینجا به بررسی تکنیک‌های بهره‌برداری درست از فرایند‌های ذهنی مصرف‌کنندگان می‌پردازیم، روشهایی که می‌توانند با هدف تعامل بهتر با مشتری و نیز جلب توجه آنها مورد استفاده‌ی بازاریابان نیز قرار گیرند.


•    مردم تنها روی یک چیز تمرکز می‌کنند
همگی ما خود را به عنوان موجوداتی که همزمان می‌توانند از پس چند وظیفه برایند فرض می‌کنیم.اما تجربه‌ی تردستان نشان از آن دارد که ما در یک لحظه تنها می‌توانیم واقعاً توجه خود را روی یک چیز جلب کنیم نه بیشتر. مبنای بسیاری از تردستی‌ها آن است که او چیزی را با یک دست خود به شما نشان می‌دهد در حالیکه با دست دیگرش مشغول انجام کارهایی است که شما متوجه آن نمی‌شوید.
عصب‌شناسان نیز به این امر واقف هستند. اصطلاح" تونل بصری "به ویژه در همین مورد است و به تمایل افراد به تمرکز روی یک نقطه یا ناحیه کوچک در لحظه اشاره دارد.
پس زمانی که به این نیاز دارید تا مشتری تمرکز خود را روی پیام شما جلب کند، اجازه ندهید و یا کاری نکنید که مشتری ناگزیر به انجام چند کار به طور همزمان می‌شود.
اگر حواس مشتری تحت تأثیر عامل بیرونی و یا بدتر از آن به واسطه‌ی اعمال فروشنده( و یا چیزی که در تبلیغات نشان داده می‌شود )پرت شود، در واقع موضوع اصلی کم‌رنگ خواهد شد و شما به هدف خود نخواهید رسید.

•    حرکت و جنبش موجب جلب توجه ما می‌شود
تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا کبوتران انقدر در کسب و کار تردستان مورد استفاده هستند؟
البته این موجودات روحیه‌ای آرام دارند و به خوبی فضای تنگ و تاریک کلاه شعبده بازان را تحمل می‌کنند، اما دلیل دیگر این کار آن است که حرکات ناگهانی و پرواز انفجار گونه‌ی آنها و پرو بال زدنشان بهتر از هر چیزی توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند.آنها زمینه را برای انجام مرحله‌ی بعدی حقّه‌ی تردست آماده می‌کنند، چرا که تمام حواس بیننده را به خود جذب می‌کنند.
مغز ما نیز به گونه‌ای طراحی شده است که به حرکت واکنش نشان دهد -  برای مثال در زمان‌های ما قبل تاریخ حرکت و جنبیدن به منزله‌ی تهدید و یا شاید وجود شکار و غذا به شمار می‌رفت.
چه به صورت رو در رو فروش می‌کنید و چه مشغول طراحی یک آگهی هستید،  از عامل حرکت برای جلب توجه مخاطب به ویژه روی نقاط مد نظرتان بهره ببرید.
 «نتایج بسیار جالب یک پژوهش در حوزه‌ی نورومارکتینگ نشان داده است که تبلیغات متحرک روی اتوبوس‌های شهری از تاثیر بالاتری به نسبت بیلبوردهای ثابت برخوردارند.»

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.


منبع: www.neurosciencemarketing.com

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.