چگونه در سه گام ساده یک کمپین بازاریابی موفق راه بیندازیم؟
کمپینهای تبلیغاتی عبارتند از برنامهریزی منسجم تبلیغاتی و اجرای این برنامهها در زمان مشخص. هدف عمدهی کمپینهای تبلیغاتی اثربخش کردن و نیز پیشبرد اهداف بازاریابی است و در این مسیر از تخصصها و رسانههای مختلف بهره برده میشود. کمپینهای تبلیغاتی از چشمانداز شرکت، اهداف بازاریابی و سازمان فروش شرکتها الهام گرفته میشوند و قبل از اجرای آن میبایست برآورد مناسبی از بودجه مورد نظر صورت پذیرد و محیط رقابتی به خوبی رصد شود.
لذا به طور خلاصه کمپینهای تبلیغاتی مجموعهای از روشها میباشد که توسط مجموعهای از افراد دارای تخصصهای مختلف و در جهت تحقق اهدافی خاص به کار گرفته میشود و خلاقیت، سادگی و نوآوری چاشنی آن محسوب میشود. افزایش میزان مصرف، تکرار خرید و تناوب آن و نیز افزایش برند آگاهی و یا تعداد مصرفکنندگان از جمله اهداف اساسی راهاندازی کارزارهای تبلیغاتی به شمار میروند. وجود هماهنگی راهبردی و انسجام در طول اجرای کمپینهای تبلیغاتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. روشهای بسیاری برای ادارهی کمپینهای تبلیغاتی وجود دارد که همگی تقریباً از یک خط مشی پیروی میکنند.
اجرای صحیح یک کمپین تبلیغاتی مستلزم پیمودن گامهایی چند از جمله تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغاتی، تعیین بودجه تبلیغاتی و به تناسب آن انتخاب روش مناسب برای انجام تبلیغات، شناسایی مخاطبان و رسانه مناسب، نوآوری و وجود انسجام و ثبات و تناوب در اجرای کمپین و فعالیتهای تبلیغاتی میباشد. برای برنامهریزی دقیق یک کمپین نیاز است تا ابتدا موقعیت خود در بازار را بسنجیم و سپس به رصد محیط رقابتی پرداخته و پس از اجرای کمپین یک ارزیابی دقیق از اثربخشی آن صورت دهیم. کمپینهای تبلیغاتی کاربردهای فراوانی در عرصههای تجاری، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارند و نقش آگاهیبخش آنها غیرقابل انکار است.
چگونه یک کمپین تبلیغاتی راهاندازی کنیم؟
شناسایی و درک مخاطبان هدف یکی از مهمترین وجوه بازاریابی باشد. این مهم در بطن یک کمپین موفق بازاریابی قرار دارد و چنانچه این موضوع جدی گرفته نشود، میتواند پیامدهای منفی بسیاری داشته باشد.
گامهای سهگانه اصلی در خلق و راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی به ایجاد این زیربنا کمک بسزایی میکند و میتواند تضمینگر موفقیت در اجرای کمپینهای بازاریابی باشد. در ادامه به بررسی سه گام در ایجاد و راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی میپردازیم:
• گام اول: مخاطب هدفمان چه کسی است؟
شناخت بازار هدف چه از طریق انجام تحقیقات بازار و چه ارزیابی مشتریان موجود، الفبای بازاریابی به شمار میرود. به محض آنکه بازار هدفتان را شناسایی کردید، باید عمیقاً آنها را بشناسید و از علاقمندیها و تصوراتشان آگاه باشید و مهمتر از هر چیز دانستن طرز فکر آنها در خصوص برند شما است.
نمونه موردی: کمپین خیریه
یکی از سازمانهای غیرانتفاعی فعال در حوزهی یاریرسانی به قشر سالخورده جهت جمعآوری اعانه و کمکهای مالی به مخاطبان جوان رجوع کرد، که در شرایط عادی چندان رغبتی به شرکت در چنین رویدادهای اجتماعی ندارند و احساس تعلقی به آرمان این قبیل سازمانها نمیکنند. این سازمان خیریه به منظور جلب نظر مخاطبان جوان خود اقدام به راهاندازی کمپین فروش لباسهای دست دوم به نفع امور خیریه نمود.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
منبع: اقتباس از http://gr8marketingideas.com/2013/03/20/how-to-plan-a-successful-marketing-campaign-in-3-simple-steps/
سبز باشید