10 راهکار برای آنکه شبیه نوآورترین سازمانهای دنیا باشیم
شرکتهای نوآور همواره دنبالهروی خط فکری متفاوت و منحصر به فرد هستند، یادداشت حاضر مروری است بر چگونگی نهادینه سازی فرهنگ خلاقیت در سازمانها، گاه در تعریف نوآوری دچار سادهانگاری میشویم و آن را تنها مترادف با تولید محصولات یا خدمات جدید فرض میکنیم. حال آنکه منظور از نوآوری، بهینه سازی فرایند تولید، یا فروش محصولات، و یا ارتقای تجربه ناشی از مصرف این محصولات و خدمات است. به طور خلاصه نوآوری یک تغییر مثبت قابل توجه است. این تغییر میتواند در محصولات، خدمات و یا فرآیندها صورت پذیرد و یا روی فرآیندهای مدیریت مصرفکنندگان اعمال شود.
اخیراً موسسهی بهرهوری سازمانی نتایج پیمایش تحقیقاتی خود روی برخی از نوآورترین افراد و سازمانهای مختلف در حوزههای کسب و کار و خلاقیت را منتشر کرده است.
آنچه در پی میخوانیم چکیدهای از یافتههای محققان مرکز بهرهوری است که نقشه راه سازمانها برای دستیابی به نوآوری است:
1-از فناوری برای تشریک مساعی و تسهیم دانش بهره ببریم
همیاری و تشریک مساعی موتور محرکهی خلاقیت و نوآوری است، برای مثال فناوریهای مرتبط با کنفرانسها و نشستهای مجازی و رسانههای اجتماعی میتوانند افراد را گردهم آورند (به صورت مجازی) و زمینه را برای تشریک مساعی بیشتر آنها فراهم کنند.
2-نوآوری را به عنوان یک ارزش سازمانی تقویت کنیم
شرکتهای نوآور فعالیتهای خود را محدود به استخدام افراد خلاق نمیکنند، بلکه آنها دستهای از افراد خلاّق و یا حتی غیرخلاّق را در بستر فرهنگ خلاقیتپرور خود پرورش میدهند.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.
سبز باشید