وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

انتشار پنجمین شماره از تنها مجله‌ی نورومارکتینگ در جهان

موسسه‌ی کسب و کار و علوم نورومارکتینگ به تازگی پنجمین شماره از "مجلّه‌ی نورومارکتینگ: نظریه و کاربرد" را منتشر کرده است. این شماره نیز حاوی مطالبی خواندنی از تازه‌ترین پیشرفت‌های صورت گرفته در بازاریابی عصب پایه است که در ذیل به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود:
"مغز بشر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که از تجارب بیاموزد"
این بخش حاصل مصاحبه با اسکات هیوتل (Scott Huettel) از محققان برجسته‌ی عصب‌شناسی در دانشگاه دوک است. وی در این مصاحبه به لزوم جایگزین کردن مدل تصمیم‌گیری دوقطبی هیجان-تعقل با یک مدل محاسباتی‌تر تاکید می‌ورزد(چرا که مغز آدمی طیف گسترده‌ای از محاسبات را پشتیبانی می‌کند، و از این رو دیگر جنبه‌ها مثل خودکنترلی نیز باید مدنظر قرار گیرند).
اسکات هیوتل در سال 2010 نیز با درج مقاله‌ای در خصوص تصمیم‌گیری در نشریه‌ی "پیشگامان عصب‌شناسی" به معرفی 10 چالشی (اعم از نظری، مفهومی و تجربی) که می‌بایست در آینده‌ی نزدیک توسط دانشمندان حل و فصل شوند پرداخت، برخی از این چالش‌ها عبارتند از:
•    بازنگری در ذهنیت سیستم‌های دوقطبی در فرآیند تصمیم‌گیری با هدف دست یافتن به الگوهایی که قادر به شرح ساز و کارهای عصبی فرآیند‌های خود-کنترل باشند.
•    شناسایی اشکال و گونه‌های عدم قطعیت
•    تطبیق چارچوبهای مفهومی عصب‌شناسی شناختی با تصمیم‌گیری
•    و شناسایی مبنای عصبی فرآیندهای تصمیم‌گیری


ظرف 6 سال گذشته بسیاری از موسسات تحقیقاتی بزرگ در دنیا به استفاده از ابزار عصب‌شناسی در تحقیقات بازار روی آورده‌اند. از همین رو الیزا موزس، قائم مقام اجرایی شرکت تحقیقاتی ایپسوس(Ipsos)،  دست به قلم شده تا به معرفی برخی از برجسته‌ترین تکنیک‌های تحقیقات نورومارکتینگ صورت گرفته در چهار موسسه‌ی بسیار بزرگ تحقیقات بازار بپردازد.
این مطالعات در راستای آزمون آگهی‌ها و تبلیغات، ارزیابی مفاهیم، محصولات، بسته‌بندی، انگاره‌ی محصولات در ذهن مشتری، میزان اشتغال ذهنی برندها، و نیز شناخت میزان رضایت مشتریان، و سنجش و ارزیابی تجارب و ادراک مصرف‌کنندگان در خرید صورت گرفته‌اند:
•    موسسه‌ی بزرگ تحقیقاتی GFK
تکنیک مورد استفاده: ردیابی و ثبت حرکات عضلات صورت، ردیابی حرکات چشمی
•    موسسه‌ی ایپسوس(Ipsos)
تکنیک مورد استفاده: بیومتریک (زیست‌سنجش)، ردیابی و ثبت حرکات عضلات صورت، وابستگی‌های ضمنی و پنهان، الکتروانسفالوگرافی، ردیابی حرکات چشمی
•    موسسه‌ی میلوارد براون (Millward Brown)
تکنیک مورد استفاده: ردیابی و ثبت حرکات عضلات صورت، وابستگی‌های ضمنی و پنهان ، ردیابی حرکات چشمی
•    موسسه‌ی نیلسن(Nielsen)
تکنیک مورد استفاده: الکتروانسفالوگرافی، ردیابی حرکات چشمی

تازه‌ترین اخبار موسسه‌ی کسب و کار و علوم نورومارکتینگ (NmsBa)
 در بخش اخبار مجله، نتایج رقابت نوروتلنت سال نیز پوشش داده شده است که خبر تکمیلی آن را می‌توانید در تازه‌ترین شماره مجله توسعه مهندسی بازار مطالعه فرمایید. انتشار نخستین سالنامه‌ی نورومارکتینگ نیز دیگر اتفاق جالب توجه است که در آینده انجام خواهد شد و مهم‌ترین نقاط عطف و رویدادهای آتی مرتبط با نورومارکتینگ از جمله اجلاس آتی جهانی نورومارکتینگ را پوشش خواهد داد. در بخش دیگری از این مجله شاهد ارائه گزارش تصویری از اجلاس جهانی نورومارکتینگ 2013 هستیم که در کشور برزیل و با حضور بیش از 200 نماینده از 22 کشور دنیا برگزار شد.

بخش معرفی کتاب
در این بخش مروری اجمالی بر معرفی کتاب "رمز‌گشایی شده: دانش نهفته در چرایی خرید کردن "The science Behind why we buy:  Decoded به قلم فیل باردن شده است و برجسته‌ترین موارد آن مورد بررسی قرار گرفته است.
موسسه کسب و کار و دانش نورومارکتینگ (NMSBA) از جمله سرآمدان این حوزه است که تنها مجله‌ی ویژه‌ی نورومارکتینگ در دنیا به نام «نورومارکتینگ: نظریه و کاربرد» را منتشر می‌کند.

منبع:neurorelay.com

 

سبز باشید



درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.