وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه اثرگذاری تبلیغات خود را بسنجیم: آشنایی با مدل داگمار

داگمار (DAGMAR) از اصطلاحات و الگوهای مدرن در ادبیات بازاریابی و تبلیغات است که از سرواژگان عبارت انگلیسی (Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results) تشکیل شده است، و به معنای تعریف اهداف تبلیغات به منظور ارزیابی نتایج تبلیغات می‌باشد.
شناسایی و تعیین مؤلفه‌های تشکیل دهنده‌ی یک هدف تبلیغاتی اثربخش، از رسالت‌های مهم مدل داگمار در تبلیغات است. در این روش موفقیت و یا شکست تبلیغات در گرو میزان کارایی فرآیند ارتباطات در آن و نیز انتقال اطلاعات مناسب به مخاطبان هدف، در زمان مناسب و با هزینه مناسب است. از منظر مدل داگمار، هدف تبليغاتي شامل وظيفه‌اي ارتباطي است كه مشخص و قابل اندازه‌گيري باشد.
مدل داگمار می‌تواند کمک شایان توجهی به اثربخش ساختن کمپین‌های تبلیغاتی به ویژه در کسب وکارهای خرد کند و آن را بهبود دهد.
تبليغات و ترویج به عنوان يكي از ارکان آميخته بازاريابي نقش بسزایی در سياست‌ها و راهبردهای بازاريابي سازمان‌ها دارد و نقشی حیاتی در موضوعاتی نظیر ارتباط با مشتريان، معرفي محصولات جديد، اصلاح و تغيير ذهنيت مشتريان و مخاطبان نسبت به برند سازمان ایفا می‌کند. با وجود اهمیت انکارناپذیر تبلیغات، اما گاه به بهانه‌ی هزینه بر بودن و احیانا  بی اثر بودن از آن صرف‌نظر می‌شود، به ویژه از جانب کسب و کارهای کوچک.
در این میان عدم هدف‌گذاری صحیح در تبلیغات را می‌توان از جمله آسیب‌های کنونی بازار دانست. با این حال شناخت برخی مدلهای ارزیابی تبلیغات نظیر مدل آیدا (AIDA) و مدل داگمار می‌تواند به کسب و کارهای کوچک در برنامه‌ریزی صحیح برای اجرای تبلیغات کارآمد و اثربخش کمک کند. مدل AIDA  مدلی شناخته شده‌تر در ارزیابی تبلیغات است و شیوه ‌ای چهار وجهه را برای برنامه‌ریزی و سنجش تبلیغات ارائه می‌کند که شامل مؤلفه‌های جلب توجه (Attention)، ایجاد علاقه (Interest)، تحریک تمایل (Desire) و جهت دادن برای خرید و عمل (Action) می‌شود. اما مدل داگمار علاوه برکاربرد در طراحی تبلیغات در ارزیابی نتایج کمپین‌های تبلیغاتی و ترویجی نیز کاربرد دارد.


مدل تبلیغات داگمار متشکل از سه بخش عمده است:
•    بخش اول تعریف اهداف تبلیغاتی است، که به این وسیله می‌توان نتایج و اثربخشی کمپین‌های و کارزارهای تبلیغاتی را نسبت به اهداف از پیش تعیین شده سنجید.
•    در بخش دوم مدل بیان می‌شود که هر مشتری جهت دست یافتن به هدف نهایی (خرید محصول یا خدمت) از چهار مرحله عبور می‌کند. این 4 مرحله عبارتند از:
1-    آگاهی از وجود محصول یا خدمت
2-     درک کارایی محصول و چیستی آن

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.


منبع: اقتباس از مقاله What is DAGMAR advertising model
به نقل از suite101.com


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.