چگونه اثرگذاری تبلیغات خود را بسنجیم: آشنایی با مدل داگمار
داگمار (DAGMAR) از اصطلاحات و الگوهای مدرن در ادبیات بازاریابی و تبلیغات است که از سرواژگان عبارت انگلیسی (Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results) تشکیل شده است، و به معنای تعریف اهداف تبلیغات به منظور ارزیابی نتایج تبلیغات میباشد.
شناسایی و تعیین مؤلفههای تشکیل دهندهی یک هدف تبلیغاتی اثربخش، از رسالتهای مهم مدل داگمار در تبلیغات است. در این روش موفقیت و یا شکست تبلیغات در گرو میزان کارایی فرآیند ارتباطات در آن و نیز انتقال اطلاعات مناسب به مخاطبان هدف، در زمان مناسب و با هزینه مناسب است. از منظر مدل داگمار، هدف تبليغاتي شامل وظيفهاي ارتباطي است كه مشخص و قابل اندازهگيري باشد.
مدل داگمار میتواند کمک شایان توجهی به اثربخش ساختن کمپینهای تبلیغاتی به ویژه در کسب وکارهای خرد کند و آن را بهبود دهد.
تبليغات و ترویج به عنوان يكي از ارکان آميخته بازاريابي نقش بسزایی در سياستها و راهبردهای بازاريابي سازمانها دارد و نقشی حیاتی در موضوعاتی نظیر ارتباط با مشتريان، معرفي محصولات جديد، اصلاح و تغيير ذهنيت مشتريان و مخاطبان نسبت به برند سازمان ایفا میکند. با وجود اهمیت انکارناپذیر تبلیغات، اما گاه به بهانهی هزینه بر بودن و احیانا بی اثر بودن از آن صرفنظر میشود، به ویژه از جانب کسب و کارهای کوچک.
در این میان عدم هدفگذاری صحیح در تبلیغات را میتوان از جمله آسیبهای کنونی بازار دانست. با این حال شناخت برخی مدلهای ارزیابی تبلیغات نظیر مدل آیدا (AIDA) و مدل داگمار میتواند به کسب و کارهای کوچک در برنامهریزی صحیح برای اجرای تبلیغات کارآمد و اثربخش کمک کند. مدل AIDA مدلی شناخته شدهتر در ارزیابی تبلیغات است و شیوه ای چهار وجهه را برای برنامهریزی و سنجش تبلیغات ارائه میکند که شامل مؤلفههای جلب توجه (Attention)، ایجاد علاقه (Interest)، تحریک تمایل (Desire) و جهت دادن برای خرید و عمل (Action) میشود. اما مدل داگمار علاوه برکاربرد در طراحی تبلیغات در ارزیابی نتایج کمپینهای تبلیغاتی و ترویجی نیز کاربرد دارد.
مدل تبلیغات داگمار متشکل از سه بخش عمده است:
• بخش اول تعریف اهداف تبلیغاتی است، که به این وسیله میتوان نتایج و اثربخشی کمپینهای و کارزارهای تبلیغاتی را نسبت به اهداف از پیش تعیین شده سنجید.
• در بخش دوم مدل بیان میشود که هر مشتری جهت دست یافتن به هدف نهایی (خرید محصول یا خدمت) از چهار مرحله عبور میکند. این 4 مرحله عبارتند از:
1- آگاهی از وجود محصول یا خدمت
2- درک کارایی محصول و چیستی آن
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
منبع: اقتباس از مقاله What is DAGMAR advertising model
به نقل از suite101.com
سبز باشید