وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

سندرم‌شناسی سازمانی؛ رویکرد ساندویچی و نقش آن در تضعیف سیستم بازخورد

حتماً تاکنون بارها پیش آمده که برای ارائه‌ی یک بازخورد منفی و یا انتقاد دست به دامان تاکتیکی به نام رویکرد ساندویچی شوید. در این روش بازخورد منفی در لفافه و پوشش چند بازخورد مثبت منتقل می‌شود، و به نوعی در یک بسته‌بندی زیبا گنجانده می‌شود تا از میزان زنندگی آن کاسته شود. هر چند که این روش به ظاهر از بروز تنش‌ در طرفین جلوگیری می‌کند اما با این حال رویکرد ساندویچی در تعاملات و به ویژه تعاملات سازمانی موجب تضعیف ارتباط و اثربخشی بازخورد می‌شود.
 رهبران کسب و کار دلایل بسیاری را برای استفاده از چنین رویکردی برمی‌شمارند از جمله آن‌که:
به گمان آن‌ها زمانی که یک بازخورد منفی را با بازخوردی مثبت انتقال می‌دهیم افراد با آغوش باز بیشتری پذیرای نظرات‌ انتقادی‌مان خواهند بود.
بسیاری از مدیران دلیلی قانع‌کننده برای این نوع بازخورد و شیوه خود در انتقاد ندارند، حال آن‌که طبق تحقیقات صورت گرفته اغلب افراد تمایل دارند تا به دور از حواشی و شاخ و برگ‌های اضافه به اصل مطلب پرداخته شود، به عبارتی محتوای داخل ساندویچ اهمیت بیشتری نسبت به پوشش آن دارد. رویکرد ساندویچی موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن موضوع اصلی می‌شود و افراد را از متن دور می‌کند. به علاوه آن‌که اتخاذ چنین رویکردی موجب می‌شود تا پرسنل سازمان برای بازخورد مثبت شما هم چندان ارزشی قائل نباشند، چرا که در صداقت گفتار‌تان تردید خواهند کرد.

 

 ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.

 


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.