مدیر توسعه بازار کیست و چه میکند؟
به تازگی و برای نخستین بار در کشور دورهای آموزشی در آموزشگاه بازارسازان با عنوان دوره پرورش مدیر توسعه بازار طراحی شده است، که اطلاعات بیشتر در مورد این دوره و نحوه برگزاری آن را میتوانید از طریق وبسایت بازارسازان به نشانی www.Bazarsazanschool.ir و یا تماس با شماره تلفنهای 4- 66028401 پیگیری فرمایید.
یادداشت حاضر نیز مروری کوتاه بر نقشها و وظایف یک مدیر توسعه بازار است. یک مدیر موفق توسعه بازار به عنوان نیروی محرک در ایجاد مخاطبان بیشتر برای فروش و نیز عاملی در جهت افزایش تماسهای فروش، یک دارایی ارزشمند برای سازمانهای مدرن به شمار میرود. مدیران توسعه بازار، بسترساز توفیقات سازمانی به ویژه در زمینه افزایش فروش هستند و لذا بازوی توانمند مدیران ارشد سازمانها به شمار میروند.
ضمن آنکه نقش مدیران توسعه بازار در افزایش عایدیها و درآمدهای سازمان، این شغل را به شغلی پولساز و ثروتآفرین مبدل ساخته است. کار در سمت مدیر توسعه بازار جذابیتهای فراوانی را به همراه دارد، اما تصدی این شغل نیازمند بهرهمندی از مهارتهای ویژهای است که از طریق دورههای آموزشی قابل یادگیری هستند. فارغالتحصیلان دوره پرورش مدیر توسعه بازار قادر خواهند بود که به نحو شایسته در راستای توسعه قلمروی بازار بنگاههای اقتصادی اقدام کنند و زمینه را برای فروش بیشتر آماده کنند.
با این اوصاف به طور کلی وظایف یک مدیر توسعه بازار چیست؟
وظایف یک مدیر توسعه بازار با تحقیقات بازاریابی و فعالیتهای برندینگ و ترویج و بهرهگیری از ابزارهای پیشرفته بازاریابی به طور کلی زمینهسازی برای جذب مخاطبان (جدید) فروش، بسترسازی برای فعالیتهای فروش، گسترش قلمروی فروش محصولات و خدمات به مشتریان تازه و برقراری روابط و مناسبات حسنه کاری با مشتریان جدید و قدیمی میشود.
ارتباطات و تعاملات مناسب و بهینه در محوریت مدیریت توسعه بازار است، بنابراین فارغ از نوع کسب و کاری که در آن به عنوان مدیر توسعه بازار وارد میشویم، این شغل دربردارندهی مهارتهای ذیل است:
- فرصتیابی در بازار و پیگیری فرصتهای تازهی کسب و کاری و برقراری جلسات و ملاقاتهای مستمر کاری
- هموارسازی مسیر برای ارتقای عملکرد فروش
- برنامهریزی بازاریابی
- انتقال تجربیات و روندهای جاری در خصوص توسعهی محصولات جدید به مشتریان بالقوه
- سرکشی در بازار و مطالعه پیرامون مطالب جدید و روندهای تازه در ادبیات علمی بازاریابی
- گزارشنویسی
- ارائه نتایج و بازخورد به مدیریت
مبانی شغلی مدیریت توسعه بازار
چنانچه میز کار را محلی کوتاه برای رصد بازار میبینید، مدیریت توسعه بازار شغلی مناسب برای شما خواهد بود. مدیران توسعه بازار میبایست مدت زیادی از وقت خود را صرف سرکشی و ملاقات و جلسه با مشتریان و برگزاری رویدادهای مختلف در شبکهی ارتباطات خود کنند.
اگر به شغلی نیازمندید که بسترساز رشد و بالندگی کاری شما باشد، متخصصان شغل مدیریت توسعه بازار را توصیه میکنند. ضمن آنکه یادگیری مهارتهای مدیریت پروژه، و مهارتهای تعاملی و مذاکره و فروش در دورههای پرورش مدیر توسعه بازار، مهارتآموزان را در مشاغل مختلف تقویت میکند.
نقاط قوت و ضعف شغل مدیریت توسعه بازار
شغل مدیریت توسعه بازار سمتی چالشی است و مستلزم بهرهمندی از مهارتهایی چند اعم از شمّ کسب و کاری و برنامهریزی مالی، مهارتهای بازاریابی، و مهارت ایجاد و پیادهسازی استراتژی است.
این شغل نیازمند تفکری خلاق و فرصتیاب است تا بتواند به ما در گسترش سریع و حسابشده قلمروی بازار خود کمک کند.
اما یکی از معایب و یا دشواریهای پیش روی مدیران توسعه بازار تنشهای موجود کاری است که میتواند گاهی در روند کار ایجاد اختلال کند. با این همه مهارت مدیریت استرس میتواند تا حد زیادی از تنشهای کاری بکاهد.
چه کسانی مستعد پذیرش این شغل هستند
- افراد دارای هوش کسب و کاری و شمّ تجاری مناسب
- افرادی که درکی عمیق نسبت به اصول بازاریابی دارند
- افرادی که دارای مهارتهای مناسب در تعامل و مذاکره هستند
- افرادی که مثبتنگر باشند
- افرادی که بینشی خلّاق و راهکارساز دارند
- افرادی که جستجوگر هستند
گفتنی است مجموعه آموزشی بازارسازان از افراد متقاضی تحصیل در دوره پرورش مدیر توسعه بازار ابتدا استعدادشناسی صورت میدهد تا میزان توانمندی افراد در پذیرش این دوره ارزیابی شود.
اولین دوره پرورش مدیر توسعه بازار با تیمی مجرب و حرفهای از اساتید خبره از تاریخ 01/03/92 شروع میشود.
دوره در سه سطح (هر سطح 50 ساعت) و در روزهای چهارشنبه (21-16) برگزار میشود.
جهت اطلاعات بیشتر لطفاً با همکارانم در آموزشگاه بازارسازان 4-66028401-021 تماس بگیرید یا به سایت آموزشگاه مراجعه فرمائید.
سبز باشید