وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تبلیغات عصب‌پایه؛ نوروادورتایزینگ

 اریک دو پلسیس رئیس بخش آفریقای جنوبی موسسه‎ی تحقیقاتی صاحب‌نام میلوارد براون است. عمده تمرکز این موسسه‎ی جهانی معطوف به مطالعه‎ پیرامون برندها، رسانه‌های تبلیغاتی و تحقیقات بازار است. دو پلسیس در زمره نخستین افرادی بود که نگاهی علمی به کاربرد یافته‎های عصب‎شناسی در بازاریابی و تبلیغات داشت و همین موضوع موجب شد تا در سال 2008 کتاب ذهن تبلیغ شده (The Advertised Mind)را در 232 صفحه منتشر و به بازار عرضه کند. محوریت اصلی این کتاب مبتنی بر دانش بازاریابی عصب‌پایه (نورومارکتینگ) و تبلیغات عصب‌پایه (نوروادورتایزینگ) است، و با ارائه شواهد و موارد علمی موجود در این حوزه، کاربردهای دانش عصب‎شناسی را در تحقیقات مرتبط با تبلیغات مورد بررسی قرار می‎دهد.
به اعتقاد دوپلسیس که خود سالها در قامت یک محقق بازاریابی و تبلیغات مشغول به کار بوده است، رسالت نوروادورتایزینگ و مبانی آن علاوه بر تعمیق اثرات ناشی از پخش آگهی‎های بازرگانی در ذهن مخاطبان، مشاهده‎ی چگونگی واکنش مغز مخاطبان در مقابل انواع تبلیغات است. اندازه‎گیری این واکنشها، ضمن فراهم ساختن شناختی ژرف و دقیق از رفتار مصرف‎کنندگان باب تحقیقات نوین در بازاریابی و تبلیغات را نیز می‎گشاید.
برای خواندن کتاب ذهن تبلیغ شده نیاز به آگاهی خاصی از علم عصب‎شناسی نیست و علاقه به نورومارکتینگ می‎تواند تنها دلیل مطالعه‌ی این کتاب خواندنی باشد. از سویی تبلیغات نیز ریشه در زندگانی اجتماعی افراد دارد و نقش آگاهی دهنده‎ی تبلیغات بیش از پیش موجب اهمیت یافتن آن می‎شود.
تبلیغات و کارکردهای آن چه از زمان‌های بسیار دور و در شکل ثبت نشانه‎ها و کهن الگوها بر روی سفالینه‎ها و سطوح سنگی، و یا زمانی که جارچیان حکومتی با صدای خود به مردم در خصوص اخبار مملکتی آگاهی می‎دادند و پس  از آن و در دوره‌ی اوج کمپین‎های تبلیغاتی کلیسای مسیحی در قرن شانزدهم، شاهد فراز و نشیب‎های بسیاری بوده است. تبلیغات همواره نقشی حیاتی در رونق کسب وکارها داشته و اصولاً کسانی در عرصه کسب‎وکار و تجارت موفق خواهند بودکه بهتر دیده شوند، و تبلیغات ابزاری است برای بهتر دیده شدن. اما در حال حاضر و با وجود انفجار اطلاعاتی موجود تنها کسانی بهتر دیده خواهند شد، که بهتر بتوانند از مغز مخاطبانشان دل‎ربایی کنند. در واقع هدف عمده از مطرح ساختن علوم میان رشته‎ای همچون نوروادورتایزینگ نیز همین مسأله است.

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.


منبع:
 اقتباس از مقاله From Brains To advertisements neurorelay.com


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.