تبلیغات عصبپایه؛ نوروادورتایزینگ
اریک دو پلسیس رئیس بخش آفریقای جنوبی موسسهی تحقیقاتی صاحبنام میلوارد براون است. عمده تمرکز این موسسهی جهانی معطوف به مطالعه پیرامون برندها، رسانههای تبلیغاتی و تحقیقات بازار است. دو پلسیس در زمره نخستین افرادی بود که نگاهی علمی به کاربرد یافتههای عصبشناسی در بازاریابی و تبلیغات داشت و همین موضوع موجب شد تا در سال 2008 کتاب ذهن تبلیغ شده (The Advertised Mind)را در 232 صفحه منتشر و به بازار عرضه کند. محوریت اصلی این کتاب مبتنی بر دانش بازاریابی عصبپایه (نورومارکتینگ) و تبلیغات عصبپایه (نوروادورتایزینگ) است، و با ارائه شواهد و موارد علمی موجود در این حوزه، کاربردهای دانش عصبشناسی را در تحقیقات مرتبط با تبلیغات مورد بررسی قرار میدهد.
به اعتقاد دوپلسیس که خود سالها در قامت یک محقق بازاریابی و تبلیغات مشغول به کار بوده است، رسالت نوروادورتایزینگ و مبانی آن علاوه بر تعمیق اثرات ناشی از پخش آگهیهای بازرگانی در ذهن مخاطبان، مشاهدهی چگونگی واکنش مغز مخاطبان در مقابل انواع تبلیغات است. اندازهگیری این واکنشها، ضمن فراهم ساختن شناختی ژرف و دقیق از رفتار مصرفکنندگان باب تحقیقات نوین در بازاریابی و تبلیغات را نیز میگشاید.
برای خواندن کتاب ذهن تبلیغ شده نیاز به آگاهی خاصی از علم عصبشناسی نیست و علاقه به نورومارکتینگ میتواند تنها دلیل مطالعهی این کتاب خواندنی باشد. از سویی تبلیغات نیز ریشه در زندگانی اجتماعی افراد دارد و نقش آگاهی دهندهی تبلیغات بیش از پیش موجب اهمیت یافتن آن میشود.
تبلیغات و کارکردهای آن چه از زمانهای بسیار دور و در شکل ثبت نشانهها و کهن الگوها بر روی سفالینهها و سطوح سنگی، و یا زمانی که جارچیان حکومتی با صدای خود به مردم در خصوص اخبار مملکتی آگاهی میدادند و پس از آن و در دورهی اوج کمپینهای تبلیغاتی کلیسای مسیحی در قرن شانزدهم، شاهد فراز و نشیبهای بسیاری بوده است. تبلیغات همواره نقشی حیاتی در رونق کسب وکارها داشته و اصولاً کسانی در عرصه کسبوکار و تجارت موفق خواهند بودکه بهتر دیده شوند، و تبلیغات ابزاری است برای بهتر دیده شدن. اما در حال حاضر و با وجود انفجار اطلاعاتی موجود تنها کسانی بهتر دیده خواهند شد، که بهتر بتوانند از مغز مخاطبانشان دلربایی کنند. در واقع هدف عمده از مطرح ساختن علوم میان رشتهای همچون نوروادورتایزینگ نیز همین مسأله است.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
منبع:
اقتباس از مقاله From Brains To advertisements neurorelay.com
سبز باشید