وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

پیاده‌سازی الگوی رهبری هوشمند در سازمان‌ها

کتاب رهبری هوشمند(Intelligent Leadership) را می‎توان یکی از برترین کتابهای منتشر شده در سال 2013 در حوزه‎ی رهبری و مدیریت کسب و کار دانست. این کتاب از حیث کاربردی بودن با درونمایه‎های کتاب ارزنده‎ی«7 عادت مردمان موثّر» اثر استفان کاوی و نیز کتاب «قدرت نامتناهی» به قلم تونی رابینز قابل مقایسه است. جان مَتون، به تازگی کتاب رهبری هوشمند را در 256 صفحه به بازار عرضه کرده است. ساختار کتاب به گونه‎ای است که مهارت، و اشتیاق لازم برای دست یافتن به دانش رهبری سازمانی را در ما بوجود می‎آورد و موجب ارتقای هوش بهر رهبری در درون افراد می‎شود. اثربخشی مضاعف، تفکر راهبردی و منعطف، تمرکز عملیاتی، و توازن از دیگر دست آورهای دانشی این کتاب برای اهالی کسب و کار است.
کتاب رهبری هوشمند مبتنی بر کند و کاو پیرامون سه ابزار تازه و منحصر به فرد در رهبری کسب و کار در محیط به شدت متلاطم و فرا رقابتی حاضر است: چرخه موفقیت رهبری سازمانی، نقشه بلوغ و پختگی رهبری سازمانی و مدل اناگرام (مدل 9 وجهی) رهبری سازمانی.


رهبری کسب و کار
رویکرد کلی این کتاب مبتنی بر بهبود قابلیت‎های کلیدی و تاکتیکی(از قبیل فن مذاکره و تعامل، تفکر راهبردی و انتقادی، تصمیم‎گیری، رهبری تیم و استعدادها) و تلفیق این قابلیت‎ها با ویژگی‎های ذاتی مثل ارزش‎ها، شخصیت، و باورهای افراد است. این آمیزه، آمیخته‎ی رهبری کسب وکار نام دارد و احیا کننده‎ی رهبر درون افراد می‎باشد.
جان متون، مؤلف کتاب رهبری هوشمند، خود سالها در حرفه‎ی کارآفرینی و آموزش رهبری مشغول به کار بوده  و به تازگی و به انتخاب موسسه‎ی معتبر Thinkers 50 به عنوان یکی از اندیشمندان مطرح دنیا لقب گرفته است. قدرت کلام جان متون در کتاب رهبری هوشمند، تحسین بسیاری از بزرگان کسب‎وکار و بازاریابی از جمله مارشال گلداسمیت را نیز برانگیخته است. آنچه در پی می‎آید نگاهی است اجمالی به مقوله‎ی هوش رهبری در کسب‎وکار و بخش‎های مختلف کتاب رهبری هوشمند.
در این کتاب میتوانیم به پاسخ پرسش‎های زیر دست یابیم:
•    چگونه به اثربخشی، موفقیت و تاثیرگذاری بیشتری در امر مدیریت کسب و کار دست یابیم؟
•    چگونه برای توسعه مهارتهای خود در رهبری کسب وکار و تقویت توان درونی و هوش بهر رهبری خود اقدام کنیم؟
•    چگونه بیشترین بازده را از ارزشها و ویژگی‎های درونی‎مان دریافت کنیم؟
•    و آخر اینکه چگونه بینش و روابط  مناسبات خود را با دیگران بهبود بخشیم؟
جان متون هم چنین به مرور برخی کلید واژه‎‎های تازه در مقوله‎ی هوش رهبری کسب‎وکار می‎پردازد:
    ابزار سنجش رهبری سازمانی
مَتون شاخص رهبری استراتژیک- تاکتیکی را برای اندازه‎گیری میزان اثربخشی رهبران سازمانی معرفی می‎کند. این شاخص علاوه بر سنجش توانمندیها، به ما در یافتن نقاط قوت و ضعف‌مان کمک می‎کند.
    برنامه‎ی توسعه رهبری سازمانی
در واقع برنامه‌های توسعه‌ی توانمندی‌های رهبری سازمانی پس از سنجش توانمندیهای درونی بوسیله‎ی شاخص بالا، اجرایی می‎شود.
    راهبردهای توسعه رهبری سازمانی
در این بخش با برخی از جدیدترین استراتژی‎ها و منابع برای رشد مهارتهای رهبری و تقویت هوش رهبری آشنا می‎شویم.
    چرخه موفقیت رهبری سازمانی
شخصیت و خود- انگاره در واقع ارکان موفقیت در رهبری کسب و کار هستند. این مدل، الگویی برای دستیابی به موفقیت در امر مدیریت است.
    نقشه‎ی بلوغ و پختگی رهبری سازمانی
در این نقشه با 9 گونه از شخصیت‎های رهبری و مدیریت کسب و کار آشنا می‎شویم (برای مطالعه بیشتر می‌توانید به یادداشت استفاده از مدل انیاگرام  در بخش‌بندی بازار در همین سایت مراجعه کنید)، و لذا می‎توان به کمک این نقشه تیپ شخصیت رهبری سازمانی را درون خود یافت و منطبق با ویژگی‎های آن به پرورش نبوغ رهبر درون خود پرداخت.
انشاالله اطلاعاتی بیشتر در باب این موضوع را در کتاب در شرف انتشار مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی مطالعه خواهید کرد.


منبع:
 اقتباس از مقاله‎ی Book Review: Intelligent leadership
به نقل از sourcesofinsight.com


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.