پیادهسازی الگوی رهبری هوشمند در سازمانها
کتاب رهبری هوشمند(Intelligent Leadership) را میتوان یکی از برترین کتابهای منتشر شده در سال 2013 در حوزهی رهبری و مدیریت کسب و کار دانست. این کتاب از حیث کاربردی بودن با درونمایههای کتاب ارزندهی«7 عادت مردمان موثّر» اثر استفان کاوی و نیز کتاب «قدرت نامتناهی» به قلم تونی رابینز قابل مقایسه است. جان مَتون، به تازگی کتاب رهبری هوشمند را در 256 صفحه به بازار عرضه کرده است. ساختار کتاب به گونهای است که مهارت، و اشتیاق لازم برای دست یافتن به دانش رهبری سازمانی را در ما بوجود میآورد و موجب ارتقای هوش بهر رهبری در درون افراد میشود. اثربخشی مضاعف، تفکر راهبردی و منعطف، تمرکز عملیاتی، و توازن از دیگر دست آورهای دانشی این کتاب برای اهالی کسب و کار است.
کتاب رهبری هوشمند مبتنی بر کند و کاو پیرامون سه ابزار تازه و منحصر به فرد در رهبری کسب و کار در محیط به شدت متلاطم و فرا رقابتی حاضر است: چرخه موفقیت رهبری سازمانی، نقشه بلوغ و پختگی رهبری سازمانی و مدل اناگرام (مدل 9 وجهی) رهبری سازمانی.
رهبری کسب و کار
رویکرد کلی این کتاب مبتنی بر بهبود قابلیتهای کلیدی و تاکتیکی(از قبیل فن مذاکره و تعامل، تفکر راهبردی و انتقادی، تصمیمگیری، رهبری تیم و استعدادها) و تلفیق این قابلیتها با ویژگیهای ذاتی مثل ارزشها، شخصیت، و باورهای افراد است. این آمیزه، آمیختهی رهبری کسب وکار نام دارد و احیا کنندهی رهبر درون افراد میباشد.
جان متون، مؤلف کتاب رهبری هوشمند، خود سالها در حرفهی کارآفرینی و آموزش رهبری مشغول به کار بوده و به تازگی و به انتخاب موسسهی معتبر Thinkers 50 به عنوان یکی از اندیشمندان مطرح دنیا لقب گرفته است. قدرت کلام جان متون در کتاب رهبری هوشمند، تحسین بسیاری از بزرگان کسبوکار و بازاریابی از جمله مارشال گلداسمیت را نیز برانگیخته است. آنچه در پی میآید نگاهی است اجمالی به مقولهی هوش رهبری در کسبوکار و بخشهای مختلف کتاب رهبری هوشمند.
در این کتاب میتوانیم به پاسخ پرسشهای زیر دست یابیم:
• چگونه به اثربخشی، موفقیت و تاثیرگذاری بیشتری در امر مدیریت کسب و کار دست یابیم؟
• چگونه برای توسعه مهارتهای خود در رهبری کسب وکار و تقویت توان درونی و هوش بهر رهبری خود اقدام کنیم؟
• چگونه بیشترین بازده را از ارزشها و ویژگیهای درونیمان دریافت کنیم؟
• و آخر اینکه چگونه بینش و روابط مناسبات خود را با دیگران بهبود بخشیم؟
جان متون هم چنین به مرور برخی کلید واژههای تازه در مقولهی هوش رهبری کسبوکار میپردازد:
ابزار سنجش رهبری سازمانی
مَتون شاخص رهبری استراتژیک- تاکتیکی را برای اندازهگیری میزان اثربخشی رهبران سازمانی معرفی میکند. این شاخص علاوه بر سنجش توانمندیها، به ما در یافتن نقاط قوت و ضعفمان کمک میکند.
برنامهی توسعه رهبری سازمانی
در واقع برنامههای توسعهی توانمندیهای رهبری سازمانی پس از سنجش توانمندیهای درونی بوسیلهی شاخص بالا، اجرایی میشود.
راهبردهای توسعه رهبری سازمانی
در این بخش با برخی از جدیدترین استراتژیها و منابع برای رشد مهارتهای رهبری و تقویت هوش رهبری آشنا میشویم.
چرخه موفقیت رهبری سازمانی
شخصیت و خود- انگاره در واقع ارکان موفقیت در رهبری کسب و کار هستند. این مدل، الگویی برای دستیابی به موفقیت در امر مدیریت است.
نقشهی بلوغ و پختگی رهبری سازمانی
در این نقشه با 9 گونه از شخصیتهای رهبری و مدیریت کسب و کار آشنا میشویم (برای مطالعه بیشتر میتوانید به یادداشت استفاده از مدل انیاگرام در بخشبندی بازار در همین سایت مراجعه کنید)، و لذا میتوان به کمک این نقشه تیپ شخصیت رهبری سازمانی را درون خود یافت و منطبق با ویژگیهای آن به پرورش نبوغ رهبر درون خود پرداخت.
انشاالله اطلاعاتی بیشتر در باب این موضوع را در کتاب در شرف انتشار مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی مطالعه خواهید کرد.
منبع:
اقتباس از مقالهی Book Review: Intelligent leadership
به نقل از sourcesofinsight.com
سبز باشید