پدیده ریسک گریزی در مغز و نقش آن در فرآیند تصمیمگیری
دانشمندان به تازگی به کشفی شگرف درمورد عملکرد مغز انسان دست یافتهاند. قبلاً از طریق مطالب همین سایت و یادداشت های مرتبط با نورومارکتینگ به تغییرگریزی ذاتی در مغز (مقاومت مغز در برابر تغییرات به ویژه تغییرات سازمانی و تحولات مرتبط با کسب و کار) و همچنین دغدغهی حفظ بقا در مغز انسان پرداخته شده بود. اما این بار عصبشناسان حرفهای تازهای را از دنیای پیچیدهی مغز به ارمغان آوردهاند، یافتههایی که در دنیای کسب و کار نیز قابل استناد و کاربردی هستند.
اخیراً محققین دانشکدهی مدیریت روتمن Rotman)) در تورنتوی کانادا مطالعهای را پیرامون شیوههای تصمیمگیری در مغز انسان انجام داده بودند. اما ماجرای این آزمایش از چه قرار بود؟ دانشمندان آزمایشی ساده ترتیب دادند؛ کافی است خود را به همراه فردی دیگر در موقعیتی تصور کنید که هرکدام دو گزینه در اختیار دارید و میتوانید از میان آنها یکی را برگزینید. درمورد اول هم شما و هم فرد دیگر – که غریبه است و هیچ آشنایی قبلی با شما ندارد – مجاز هستید تا 8 دلار بگیرید. گزینهی بعدی این است که شما 10 دلار دریافت کنید و فرد غریبه 12 دلار.
شاید عقل سلیم و حتی نظر اقتصاددانان این باشد که آدم عاقل گزینهی دوم را انتخاب میکند، یعنی انتخاب 10 دلار من و 12 دلار غریبه. هرچند که ممکن است فرد غریبه پول بیشتری را به جیب بزند، اما به هرحال شما نیز 2 دلار نسبت به گزینه اول بیشتر بهدست میآورید. دلیل اولیه برای این انتخاب آن است که همواره تلاش انسانها در طول تاریخ در راستای بیشینه ساختن منافع خود بوده است. و لذا از ظواهر امر برمیآید که معقول نباشد که کسی گزینهی 8 دلاری را انتخاب کند.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.
سبز باشید