وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مدیریت نقاط قوت فردی؛ چگونه نقاط قوت خود را بیابیم؟

صرف زمان بیش از حد روی نقاط ضعف و نیز عدم التفات و اهتمام به نقاط قوت، از جمله مهم‌ترین دلایل ناکامی در میان انسان‎ها است، که زندگی کاری و شخصی آن‎ها را دستخوش تغییرات ناخوشایند می‎کند. هرچه که بیشتر و بهتر از استعدادها و نقاط قوت‎مان آگاهی داشته باشیم، بهتر می‎توانیم راه درست بهره‎مندی از درونداشت‌های خود را بیابیم.
حالا ممکن است این سوال پیش آید که چگونه نقاط قوت خود را بیابیم؟ نقاط قوت کلیدی ما کدام است؟ استعدادهایی که به ما نسبت به سایرین مزیت می‎بخشند کدام هستند؟ و چگونه می‎توان بیشترین بهره‎مندی را از آمیزه‎ی توانمندی‎های خود برد؟
مارکوس باکینگهام، و دونالد کلیفتون در کتابی ارزنده به نام «حالا، نقاط قوت خود را کشف کن» (Now, Discover your strengths) که در سال 2001 در 272 صفحه به بازار عرضه شد، به بررسی و کند و کاو پیرامون مساله مدیریت نقاط قوت پرداخته‌اند و 34 نقطه قوت را براساس سال‎ها ممارست در تحقیق و پژوهش تدوین کرده‎اند.

نکات طلایی کتاب
•    نقاط قوت کلیدی خود را شناسایی کنید. تنها به دانستن چیزها و کارهایی که در آن خوب هستید اکتفا نکنید، بلکه مواردی را نیز که در آن فوق العاده‌اید شناسایی کنید.همین تفاوت است که سرمنشأ کلیه تحولات در زندگی فردی شما خواهد بود.
•    بهترین باشید. البته نکته این‎جاست که خود باشید و در مرحله بعد بهترین حالت خود را بیابید. به همین دلیل است که شاید الگوبرداری از مدل موفقیت سایرین چندان کمکی به شما نکند، چرا که ممکن است شما همان نقاط قوت را نداشته باشید.
•    نقاط قوت خود را پرورش دهید. به جای تمرکز روی نقاط ضعف، توانمندی‎های‎تان را دریابید. کاهش ضعف‎ها مسیر قابل اتکایی برای تعالی نیست، بلکه مسیر تعالی از نقاط قوت می‎گذرد.
•    از مجموع استعدادهای خود بهره ببرید. انسان موجودی چند‎وجهی و دارای استعدادهای متعدد است، لذا باید میان نقاط قوت خود یک هم‎افزایی پدید آورد.
•    با استفاده از شبکه روابط خود، نتایج را بهبود دهید. به محض آن‎که نقاط قوت کلیدی خود را شناختید، می‎توانید شبکه‎ای از افراد را اطراف خود به‎وجود آورید که مکمل شما در نقاط قوتی باشند که فاقد آن هستید.

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.


منابع:
مقاله‎ی Find your strength
Sourcesofinsight.com


سبز باشید


درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.