وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

شادکامی سازمانی و اقتصاد شادکامی

برخیز و مخور غم جهان گذران / بنشین و دمی به شادمانی گذران» (خیام)

 

در دنیا روزی جهانی به نام روز شادکامی وجود دارد، که سال گذشته در پی جلسه‎ای به همت سازمان ملل متحد متشکل از سران برخی کشورها و سیاسیون، اقتصاددانان، اساتید دانشگاهی، و رهبران معنوی و رهبران کسب و کار از سراسر دنیا به تصویب رسیده است. این مجمع در کشور پادشاهی بوتان برگزار شد؛ کشوری کوچک اما زیبا و چشم‎نواز در دامنه‎های کوهستان سر به فلک کشیده‎ی هیمالیا. شاید جالب باشد که بدانیم این کشور برای نمایش میزان پیشرفت خود به جای استفاده از شاخص‎هایی مثل تولید ناخالص داخلی (GDP) و یا میزان درآمد ملی و اشتغال سراسری از شاخصی قابل توجه و نامعمول به نام شاخص شادکامی ملی (GNH) بهره می‎برد.
بوتان کشوری توریستی است که صنعت گردشگری را به عنوان راهی میانبر برای توسعه‎ی شاخص شادی و تولید ثروت برگزیده است. در اقتصاد شادکامی (Happynomics) برخلاف تفاسیر رایج و سنتی از اقتصاد که تنها ثروت را کلید رشد و بالندگی ملل برمی‎شمارند، شاخص شادی به عنوان مسیری کوتاه برای دستیابی به ثروت ملی و بهره‌وری فرض می‎شود. گفتنی است که طبق تحقیقات صورت گرفته در سال‎های اخیر، در کشور بوتان که بیش از نیمی از مردم آن از راه جنگل‎نشینی و توریسم ارتزاق می‎کنند، تنها درصد انگشت‎شماری وجود دارند که از نعمت شادی تا حدودی بی‎بهره‎اند و این کشور از لحاظ شاخص شادکامی در رتبه بالایی قرار دارد، حال آنکه در مقابل کشورهای به اصطلاح ابر قدرت در میانه‌های جدول شادکامی ملی جای دارند و این زنگ بیدار باشی برای اقتصاد آنها به شمار می‌رود.
مسئولین کشور بوتان شاخص شادکامی ملی را به عنوان پلی بین ارزش‎های بنیادینی چون مهربانی، عدالت و انسانیت و نیز پیشرفت اقتصادی تعریف می‎کنند. لذا آن‎ها بهره‎وری اقتصادی و تندرستی روانی و بدنی را درهم می‎آمیزند تا شاخصی نوین برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت خود ارائه دهند، مبحثی که به تازگی مورد علاقه اهالی تجارت نیز قرار گرفته است. اقتصاد شادکامی در دستور کار حاکمیت‎ها قرار گرفته و کمپینهای انتخاباتی بر طبل حمایت از آن می‎کوبند. پدیده‎ای که تصمیم‎گیری‎های سیاسی را نیز به شدت متأثر ساخته و موجب بازتوزیع ثروت از طبقات بالای جامعه به طبقات پایین می‎گردد.

 

 

 ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.

 


 سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.