وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تغییر و تحول ترسناک است، اما شما از پس آن برمی‎آیید

شاید هیچ اقدامی برای رهبران کسب و کار به اندازه‎ی تغییر و تحول در سازمان دشوار نباشد. یکی از کلیدهای کامیابی در ایجاد تحول سازمانی دانستن این مطلب است که تحول در یک کسب و کار شامل سه فعالیت اصلی می‎شود:

الف) تغییر در مرکز و هسته‎ی کسب و کار به منظور بیشینه ساختن انعطاف آن (تغییر از نوع A)

ب) ایجاد یک موتور محرکه رشد و توسعه (تغییر از نوع B)

ج) ایجاد سازو کاری به منظور تسهیم و تبادل قابلیت ها و توانمندی ها میان دو مورد بالا (“تبادل قابلیت‎ها”)

 

موارد سه‌گانه‎ی مذکور به شکل تصادفی بروز نمی‎کنند. در عوض، آن‎ها برای اجرایی شدن نیازمند رهبری استوار،  ثابت قدم و دقیق هستند.

پیشنهاد نویسندگان هاروارد به رهبران کسب و کار این است که برای ایجاد تحولات پاینده و چشمگیر، فرمول «4P » تغییر را از یاد نبرند و آن را سرلوحه‎ی کار خویش قرار دهند:

1-    هدف (purpose):

همانطور که پیش‎تر گفته شد، تحول‌آفرینی کاری دشوار است. اما حقیقت هر چه تلخ، چاره‌ای جز رویارویی با آن نیست.

گاه ممکن است در مسیر تحول ناگزیر به از هم پاشیدن هسته‎ی مرکزی سازمان خود شوید و حتی تن به تعدیل نیرو دهید (بسیاری از سازمان‎های تحول‎آفرین گاه تا نیمی از پرسنل خود را تعدیل کرده اند). رهبران کم‎رمق کسب و کارها گاهی اوقات راه‎حل را در پاک کردن صورت مسأله می‎دانند و واگذاری سازمان یا تعطیلی آن را ساده‎تر و بهتر از هر کار دیگری تصور می‎کنند. اما قابیلت‎های نهفته در سازمان‎ها به قدری اهمیت دارد که وقتی به اشتراک گذاشته شوند، می‎توانند سرمنشأ جوانه زدن مجدد سازمان شوند.

یک هدف و آرمان روشن و صریح – که شبیه به رسالتی هدایت‎یافته و بیش از مسائلی مثل بازده مالی است – دلیلی را برای سازمان فراهم می‎کند که هم در مرکزیت کسب و کار خود تحول آفرینی کند (تغییر از نوع A)، و هم موتور رشد و توسعه سازمان را به کار بیندازد (تغییر از نوع B).

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.