وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

اختلالات سازمانی

در یادداشتی با عنوان سندرم‎های سازمانی که پیش‎تر از طریق همین سایت تقدیم همراهان عزیز شد، با برخی از جالب‎ترین اختلالات سازمانی آشنا شدیم. در یادداشت حاضر به قلم کارل آلبرخت، از برجسته‎‎ترین محققان عرصه‎ی سازمانی و مبدع پدیده هوش سازمانی (Organizational Intelligence)، به بررسی اجمالی برخی دیگر از اختلالات رایج در سازمان‎های کنونی پرداخته می‎شود.

اختلالات سازمانی دارای طیف و ابعاد گسترده‎ای هستند که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، هزینه‎های بسیاری را بر منابع سازمان تحمیل می‎کنند. برخی از این سندرم‎های سازمانی عبارتند از:

اختلال کاستی توجه (ADD):

 

 مدیریت ارشد سازمان نمی‎تواند به مدت کافی روی آرمان اصلی، استراتژی، و یا مشکل اساسی سازمان تمرکز کند تا به این وسیله راه حلی برای آنها بیابد. این اختلال موجب می‎شود که سطوح ارشد سازمان بیشتر توجه خود را بر روندهای جدید و اخیر مثل تغییرات کلیدی در استراتژی رقبا، یا تغییرات جدید در بازار جلب کنند و از اهداف اولیه و اساسی باز بمانند. سندرم” آهن پاره‎ها درون آتش” (Too many irons in the fire) نوع دیگری از اختلالات ناشی از کاستی یا نارسایی توجه است، مبتلایان به این سندرم دارای راه کارها و برنامه‎های متعددی هستند، که اغلب این کارهای متعدد تنها موجب اتلاف منابع می‎شوند و تمرکز را از مسأله اصلی باز می‎دارند.

 

سندرم آنارشی یا هرج و مرج سازمانی؛ وقتی که روسا رهبری نمی‎کنند

 

یک تیم اجرایی ضعیف، از هم پاشیده،یا نامتمرکز نمی‎تواند همّ و غمّ خود را معطوف به آرمان اصلی کند و لذا عنصر راهبری در آن کمرنگ است، و نزاع و جدل میان مدیر عامل و هیئت مدیره، یا وجود مناقشه اساسی بین اعضای ارشد سازمان، موجب خالی ماندن سکّان هدایت سازمان می‌شود. فقدان تمرکزی روشن و نیز نبود اولویت‎های معنادار، موجب آن می‎شود که اقدامات افراد و اعضای سازمان روی مواردی پراکنده شود که خود صلاح دانسته و انتخاب کرده‎اند. بدون احساس وجود آرمان و هدفی والاتر، رهبران و مدیران واحدها از اولویت‎ها و خط مشی‎های شخصی خود تبعیت کرده و آن را ارجح بر موفقیت سازمان می‎دانند.

 

 ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.