اختلالات سازمانی
در یادداشتی با عنوان سندرمهای سازمانی که پیشتر از طریق همین سایت تقدیم همراهان عزیز شد، با برخی از جالبترین اختلالات سازمانی آشنا شدیم. در یادداشت حاضر به قلم کارل آلبرخت، از برجستهترین محققان عرصهی سازمانی و مبدع پدیده هوش سازمانی (Organizational Intelligence)، به بررسی اجمالی برخی دیگر از اختلالات رایج در سازمانهای کنونی پرداخته میشود.
اختلالات سازمانی دارای طیف و ابعاد گستردهای هستند که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، هزینههای بسیاری را بر منابع سازمان تحمیل میکنند. برخی از این سندرمهای سازمانی عبارتند از:
اختلال کاستی توجه (ADD):
مدیریت ارشد سازمان نمیتواند به مدت کافی روی آرمان اصلی، استراتژی، و یا مشکل اساسی سازمان تمرکز کند تا به این وسیله راه حلی برای آنها بیابد. این اختلال موجب میشود که سطوح ارشد سازمان بیشتر توجه خود را بر روندهای جدید و اخیر مثل تغییرات کلیدی در استراتژی رقبا، یا تغییرات جدید در بازار جلب کنند و از اهداف اولیه و اساسی باز بمانند. سندرم” آهن پارهها درون آتش” (Too many irons in the fire) نوع دیگری از اختلالات ناشی از کاستی یا نارسایی توجه است، مبتلایان به این سندرم دارای راه کارها و برنامههای متعددی هستند، که اغلب این کارهای متعدد تنها موجب اتلاف منابع میشوند و تمرکز را از مسأله اصلی باز میدارند.
سندرم آنارشی یا هرج و مرج سازمانی؛ وقتی که روسا رهبری نمیکنند
یک تیم اجرایی ضعیف، از هم پاشیده،یا نامتمرکز نمیتواند همّ و غمّ خود را معطوف به آرمان اصلی کند و لذا عنصر راهبری در آن کمرنگ است، و نزاع و جدل میان مدیر عامل و هیئت مدیره، یا وجود مناقشه اساسی بین اعضای ارشد سازمان، موجب خالی ماندن سکّان هدایت سازمان میشود. فقدان تمرکزی روشن و نیز نبود اولویتهای معنادار، موجب آن میشود که اقدامات افراد و اعضای سازمان روی مواردی پراکنده شود که خود صلاح دانسته و انتخاب کردهاند. بدون احساس وجود آرمان و هدفی والاتر، رهبران و مدیران واحدها از اولویتها و خط مشیهای شخصی خود تبعیت کرده و آن را ارجح بر موفقیت سازمان میدانند.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.
سبز باشید