وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آموزه‌های سیاست برای اهالی کسب‌وکار

«گروه‌های کانون یکی از فنون ویژه تحقیقات بازاریابی است که شرکتها چند دهه‌ای است از آن به منظور آزمایش کردن محصولات جدید خویش و جاذبه‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند.» وی در ادامه با اشاره به اینکه دنیای سیاست نیز به چنین تحقیقاتی نیاز دارد به نمونه‌هایی از این تحقیقات در این دنیا از قبیل “‌تحقیقات تقابلی (opposition research)”‌ و “‌نظرسنجی رانشی (push poll)” اشاره می‌کند.

بروس نیومن و متفکرین دیگر به بررسی آموزه‌های دنیای کسب‌وکار برای سیاستمداران پرداخته‌اند، اما آیا اهالی کسب‌وکار هم می‌توانند از رفتار سیاستمداران و اتفاقات دنیای سیاست، الگویی برای خود و سازمان‌شان بسازند. برای یافتن پاسخ این سؤال در ادامه به برخی از آموزه‌های سیاست برای اهالی کسب‌وکار اشاره شده است:

نیاز واقعی مصرف‌کنندگان را کشف کنید

سیاستمداران در این کار استاد هستند. آنها پیش از اینکه برای مخاطبین خود سخنرانی کنند یا وعده‌ای به آنها بدهند، نیاز واقعی‌شان را کشف می‌کنند و سپس آن نیاز را محور اصلی صحبت خود قرار می‌دهند.

برای مثال وقتی سیاستمداری در جمع مردم اسکله‌نشین صحبت می‌کند، سعی می‌کند روی اهمیت بنادر در اقتصاد و نیاز به رشد آنها تمرکز کند ولی همان سیاستمدار وقتی میان معلمان می‌رود به بحث درباره‌ی اهمیت آموزش، پرورش نسل آینده و نیاز به توجه به وضعیت این گروه از جامعه می‌پردازد. کسب‌وکار نیز چنین فضایی دارد و کسی در این فضا موفق است که روی مخاطبان خود تسلط بالایی داشته باشد و به درک عمیقی از اساسی‌ترین نیازهای آنها برسد.

پایگاهی قوی برای خود ایجاد کنید

مانند سیاستمداران باشید و زیاد به تعریف و تمجید از خودتان نپردازید. در عوض پایگاهی برای خود ایجاد کنید تا این پایگاه روی نقاط قوت شما مانور دهد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید از مصرف‌کنندگان و مشتریان‌‌تان در پایگاه خود استفاده کنید زیرا مردم حرف مردم را بهتر باور می‌کنند.

حضوری قوی داشته باشید

سیاستمداران گاه برای اینکه از خاطر مخاطبان فراموش نشوند، بدون اینکه اضطراری وجود داشته باشد در جایی حضور می‌یابند یا مصاحبه‌ای انجام می‌دهند. اهالی کسب‌وکار هم باید میزان حضور خود در بازار را حتی اگر اضطراری وجود نداشته باشد، به حداکثر برسانند.

تا پول را نگرفته‌اید، خوشحال نشوید

بسیار دیده شده است که سیاستمداران نتایج نظرسنجیها را بعنوان نتایج قطعی تلقی کرده، استراتژیهای خود را بر اساس آنها پایه‌ریزی می‌کنند و در نهایت ناکام می‌شوند.

مدیران، بویژه مدیران بازاریابی و فروش باید مراقب باشند تا در این دام گرفتار نشوند. شما تا وقتیکه پولی از مشتری دریافت نکرده‌اید، فروشی انجام نداده‌اید، پس زود خوشحال نشوید.

به‌روز باشید

سیاستمداران باید اتفاقات روزمره‌ی دنیای سیاست را موشکافانه بررسی کنند و سپس مواضع و دیدگاههای خود را بر اساس آن تعیین کنند. همان‌گونه که یک سیاستمدار نمی‌تواند بیست سال پیش را ملاک موضع امروزی خود قرار دهد، شما نیز نمی‌توانید استراتژیهای سازمان خود را براساس بازار بیست سال پیش تبیین کنید.

 در پایان به یاد داشته باشید که اگر انتخابات در دنیای سیاست چهار سال، پنج سال یا در هر بازه‌ی زمانی مشخص دیگری انجام می‌شود، انتخابات دنیای کسب‌وکار هر روز انجام می‌شود و شما باید هر روز از مخاطبان‌تان رأی اعتماد بگیرید.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.