قواعد جدید بازی در بازاریابی
قواعد کهنه؛ بازاریابی عهد قدیم
اصولی که در پی میخوانید، قوانینی هستند که سالها در بطن بازاریابی جای گرفتهاند و اغلب شرکتها و دورههای آموزشی مطابق خطوط راهنمای همین قواعد حرکت میکنند. البته رفته رفته شرکتها درمییابند که این اصول دیگر به میزان سابق کارآمد نیستند.
اصول کلی بازاریابی عهد قدیم به شرح زیر است:
مرحله ۱٫ محصولی را خلق کنید که جاذبهای گسترده برای انبوهی از مصرف کنندگان یا خریداران داشته باشد.
مرحله ۲٫ با پیامی که قادر به جذب حداکثری خریداران بالقوه است، حدالامکان به انبوهی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید.
مرحله ۳٫ نام و نشانی برای برند خود برگزینید که بتوان آن را به دستههای محصولات جدید نیز تعمیم داد.
گر چه در گذشته شرکتهایی نظیر سونی و کوکاکولا میتوانستند با بهکارگیری روشهای بازاریابی انبوه برندی قدرتمند برای خود بسازند، اما به دلایل مختلف این امر در حال حاضر جوابگوی شرایط نیست:
- اینترنت و رسانههای گوناگون امروزه موجب پراکنش مصرفکنندگان و خریداران به خرده گروههای متعدد و ناهمگن شدهاند، که هر یک سلایق، ویژگیها، و علایق مختلفی دارند.
- پیامهای بازاریابی باید کاملاً سفارشسازی شوند و به گونهای منحصر به فرد و مطابق با خصیصههای بازار هدف طراحی شوند تا از طرف مشتری نادیده گرفته نشوند.
- گسترس برند و پیام برند امروزه به کاری بسیار دشوار تبدیل شده است، چرا که مصرفکنندگان به سادگی قادرند ذهن خود را به گونهای تنظیم کنند که پیام شما از فیلترهای ذهنشان عبور نکند.
به عبارت دیگر آنچه که سالها پیش از سونی، یک ابر برند ساخت، امروزه برای سونی و نه هیچ شرکت دیگری کارآمد نیست.
قواعد نو؛ بازاریابی عهد جدید
کارشناسان خبرهی بازاریابی اصول ذیل را به عنوان قواعد جدید بازی در بازاریابی بر میشمارند، اصولی که با شرایط متغیر سازگاری داشته و کاملا کارآمد هستند:
مرحله ۱٫ محصولی را خلق کنید که پاسخگوی نیاز قشری خاص از مصرف کنندگان و خریداران باشد. (گوشههای دنج بازار را بیابید)
مرحله ۲٫ پیام خود را متناسب با ویژگیهای آن قشر خاص طراحی کنید و از رسانههای محبوب آن گروه پخش کنید، تا اینگونه رفته رفته مخاطبان با هضم پیام شما آن را از آن خود دانسته و خود سفرای برند شما باشند.
مرحله ۳٫ اجازه دهید این سفرا و وفاداران به برند باشند که محصولات آتی و برند شما را تعریف میکنند.
یادآور میشود که این اصول کاملاً بر خلاف رویههای تاریخ گذشته و منسوخ بازاریابی هستند:
- گذشته بازاریابی مبتنی بر انتشار گسترده و استفاده از انواع مختلف رسانههای انبوه بود، حال آنکه اصول تازهی بازاریابی کاملاً هدفمند بوده و گوشههای دنج بازار را نشانه میروند.
- اصول کهنه بازاریابی همگی مبتنی بر دست یافتن به انبوه مصرف کنندگان بود، حال آنکه اصول جدید بر دستیابی به خرده گروههای کوچک افراد تاکید دارد.
- اصول قدیمی بازاریابی سرنوشت کسب و کار شما را به دست برند میسپارد، حال آنکه اصول نوین کنترل این امور را در دستان مشتری قرار میدهد.
منبع: inc. com
برداشتی از مقاله The new rules for marketing
سبز باشید