وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

قواعد جدید بازی در بازاریابی

قواعد کهنه؛ بازاریابی عهد قدیم

اصولی که در پی می‎خوانید، قوانینی هستند که سالها در بطن بازاریابی جای گرفته‎اند و اغلب شرکت‎ها و دوره‎های آموزشی مطابق خطوط راهنمای همین قواعد حرکت می‎کنند. البته رفته رفته شرکت‎ها درمی‎یابند که این اصول دیگر به میزان سابق کارآمد نیستند.

اصول کلی بازاریابی عهد قدیم به شرح زیر است:

مرحله ۱٫ محصولی را خلق کنید که جاذبه‎ای گسترده برای انبوهی از مصرف کنندگان یا خریداران داشته باشد.

مرحله ۲٫ با پیامی که قادر به جذب حداکثری خریداران بالقوه است، حدالامکان به انبوهی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید.

مرحله ۳٫ نام و نشانی برای برند خود برگزینید که بتوان آن را به دسته‎های محصولات جدید نیز تعمیم داد.

گر چه در گذشته شرکتهایی نظیر سونی و کوکاکولا می‎توانستند با به‎کارگیری روش‎های بازاریابی انبوه برندی قدرتمند برای خود بسازند، اما به دلایل مختلف این امر در حال حاضر جوابگوی شرایط نیست:

  1. اینترنت و رسانه‎های گوناگون امروزه موجب پراکنش مصرف‎کنندگان و خریداران به خرده گروه‎های متعدد و ناهمگن شده‎اند، که هر یک سلایق، ویژگی‎ها، و علایق مختلفی دارند.
  2. پیام‎های بازاریابی باید کاملاً سفارش‎سازی شوند و به گونه‎ای منحصر به فرد و مطابق با خصیصه‎های بازار هدف طراحی شوند تا از طرف مشتری نادیده گرفته نشوند.
  3. گسترس برند و پیام‎ برند امروزه به کاری بسیار دشوار تبدیل شده است، چرا که مصرف‌کنندگان به سادگی قادرند ذهن خود را به گونه‎ای تنظیم کنند که پیام شما از فیلترهای ذهنشان عبور نکند.

به عبارت دیگر آنچه که سالها پیش از سونی، یک ابر برند ساخت، امروزه برای سونی و نه هیچ شرکت دیگری کارآمد نیست.

قواعد نو؛ بازاریابی عهد جدید

کارشناسان خبره‎ی بازاریابی اصول ذیل را به عنوان قواعد جدید بازی در بازاریابی بر می‎شمارند، اصولی که با شرایط متغیر سازگاری داشته و کاملا کارآمد هستند:

مرحله ۱٫ محصولی را خلق کنید که پاسخگوی نیاز قشری خاص از مصرف کنندگان و خریداران باشد. (گوشه‎های دنج بازار را بیابید)

مرحله ۲٫ پیام خود را متناسب با ویژگی‎های آن قشر خاص طراحی کنید و از رسانه‎های محبوب آن گروه پخش کنید، تا اینگونه رفته رفته مخاطبان با هضم پیام شما آن را از آن خود دانسته و خود سفرای برند شما باشند.

مرحله ۳٫ اجازه دهید این سفرا و وفاداران به برند باشند که محصولات آتی و برند شما را تعریف می‎کنند.

یادآور می‎شود که این اصول کاملاً بر خلاف رویه‎های تاریخ گذشته‎ و منسوخ بازاریابی هستند:

  1. گذشته بازاریابی مبتنی بر انتشار گسترده و استفاده از انواع مختلف رسانه‎های انبوه بود، حال آنکه اصول تازه‎ی بازاریابی کاملاً هدفمند بوده و گوشه‎های دنج بازار را نشانه می‎روند.
  2. اصول کهنه بازاریابی همگی مبتنی بر دست یافتن به انبوه مصرف کنندگان بود، حال آنکه اصول جدید بر دست‎یابی به خرده گروه‎های کوچک افراد تاکید دارد.
  3. اصول قدیمی بازاریابی سرنوشت کسب و کار شما را به دست برند می‎سپارد، حال آنکه اصول نوین کنترل این امور را در دستان مشتری قرار می‎دهد.

منبع: inc. com

برداشتی از مقاله The new rules for marketing

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.