وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

بازاریابی ورزشی

ورزش ابزاری است برای ورزیدگی و پالایش جسم و روح از زنگار کهولت و کسالت، که امروزه به وسیله‌ای برای ایجاد اتحاد میان انسالها مبدل شده و شاید مهمترین آرمان آن برقرای صلح و اتحاد و جاری ساختن روحیه پهلوانی در کالبد آدمیان باشد.

نمی‎توان به طور دقیق گفت که ورزش از چه زمانی به طور رسمی در برنامه روزانه افراد گنجانده شد. اما از شواهد پیدا است که یونانیان باستان نخستین مردمانی بودند که با هدف ورزیده ساختن بدن پهلوانان و جنگاوران خود، ورزش را به گونه‎ای سیستماتیک و شبیه آنچه که امروز می‎بینیم درآوردند.

 

ورزش به عنوان یک محصول نیاز به یک برنامه مدون بازاریابی دارد. اهمیت بازاریابی ورزشی عمدتا به دلیل قابلیت فراوان آن در سودآوری است، که البته مزایای آن به تولید ثروت منتهی نمی‎شود و منافع بسیاری از جمله نشاط، سرزندگی، و سلامت اجتماعی را عاید جامعه می‎کند و به علاوه مردم را نسبت به اهمیت ورزش آگاه می‎کند. بازاریابان عرصه‎ی ورزش هم‎چنین می‎توانند به درک نیازهای مشتریان ورزش کمک شایان توجهی کنند.

 

بازاریابی ورزشی درست مانند دیگر اشکال بازاریابی مستلزم برنامه‎ریزی، اجرای صحیح، انعطاف‎پذیری، و ارزیابی در طول هر کمپین بازاریابی است. البته وجه تمایز آن با دیگر انواع بازاریابی این است، که به هنگام بازاریابی برای ورزشهای مختلف، باید ادراک عمومی نسبت به آن تیم ورزشی را لحاظ نمود. به معنای ساده‎تر این اذهان عمومی هستند که چگونگی بازاریابی برای تیم‎های ورزشی را دیکته می‎کنند. بازاریابی ورزشی به نسبت دیگر اشکال بازاریابی منعطف‎تر، چابک‎تر و مردمی‌تر است، و با پیش‎بینی مشکلات به سرعت می‎تواند در راهبرد خود تجدید نظر کند.

 

در یک تعریف کلی بازاریابی ورزشی به مجموعه‌ای از فعالیت‌های عمدتا اقتصادی با درونمایه‌های فرهنگی اتلاق می‌شود که در جهت یافتن بازار مصرف کالا و خدمات ورزشی عمل می‌کند و جهت اصلی آن دستیابی به سودآوری و جلب اعتماد مصرف‌کنندگان در این حوزه است.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.

 

 

منابع:

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.