بازاریابی ورزشی
ورزش ابزاری است برای ورزیدگی و پالایش جسم و روح از زنگار کهولت و کسالت، که امروزه به وسیلهای برای ایجاد اتحاد میان انسالها مبدل شده و شاید مهمترین آرمان آن برقرای صلح و اتحاد و جاری ساختن روحیه پهلوانی در کالبد آدمیان باشد.
نمیتوان به طور دقیق گفت که ورزش از چه زمانی به طور رسمی در برنامه روزانه افراد گنجانده شد. اما از شواهد پیدا است که یونانیان باستان نخستین مردمانی بودند که با هدف ورزیده ساختن بدن پهلوانان و جنگاوران خود، ورزش را به گونهای سیستماتیک و شبیه آنچه که امروز میبینیم درآوردند.
ورزش به عنوان یک محصول نیاز به یک برنامه مدون بازاریابی دارد. اهمیت بازاریابی ورزشی عمدتا به دلیل قابلیت فراوان آن در سودآوری است، که البته مزایای آن به تولید ثروت منتهی نمیشود و منافع بسیاری از جمله نشاط، سرزندگی، و سلامت اجتماعی را عاید جامعه میکند و به علاوه مردم را نسبت به اهمیت ورزش آگاه میکند. بازاریابان عرصهی ورزش همچنین میتوانند به درک نیازهای مشتریان ورزش کمک شایان توجهی کنند.
بازاریابی ورزشی درست مانند دیگر اشکال بازاریابی مستلزم برنامهریزی، اجرای صحیح، انعطافپذیری، و ارزیابی در طول هر کمپین بازاریابی است. البته وجه تمایز آن با دیگر انواع بازاریابی این است، که به هنگام بازاریابی برای ورزشهای مختلف، باید ادراک عمومی نسبت به آن تیم ورزشی را لحاظ نمود. به معنای سادهتر این اذهان عمومی هستند که چگونگی بازاریابی برای تیمهای ورزشی را دیکته میکنند. بازاریابی ورزشی به نسبت دیگر اشکال بازاریابی منعطفتر، چابکتر و مردمیتر است، و با پیشبینی مشکلات به سرعت میتواند در راهبرد خود تجدید نظر کند.
در یک تعریف کلی بازاریابی ورزشی به مجموعهای از فعالیتهای عمدتا اقتصادی با درونمایههای فرهنگی اتلاق میشود که در جهت یافتن بازار مصرف کالا و خدمات ورزشی عمل میکند و جهت اصلی آن دستیابی به سودآوری و جلب اعتماد مصرفکنندگان در این حوزه است.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
منابع:
- · http://en.wikipedia.org/wiki/Sports_marketing
- · http://www.ehow.com/search.html?s=Sports+Marketing&skin=money&t=all&rs=1&channel=biz_marketing_pr