مهندسی اقناع برای تغییر ذهنیت ها
رسیدن به کمال همواره از دشواریهای زندگی است، قانع کردن دیگران نیز کم و بیش از این قاعده مستثنی نیست و مهندسی اقناع را میتوان از دشوارترین مهارتهای شخصی برشمرد. اقناع مبتنی بر موارد بسیاری است که همگی گاه در یک لحظه رخ میدهند: هماهنگی کامل و بی نقص میان منبع، پیام، و مخاطب. به همین دلیل است که مهندسی اقناع را از مهارتهای دشوار میدانیم.
مقالهی حاضر اثری است در موضوع روان شناسی اقناع و آن را میتوان عصارهی تعداد زیادی از تحقیقات علمی صورت گرفته در این حوزه به شمار آورد.
در اینجا به بررسی تعدادی از مهم ترین و اثر بخش ترین ترفندها در ایجاد پیام های اقناعگر پرداخته میشود، که هر یک حاصل کوششهای بسیار در امر پژوهش و روان شناسی هستند:
1. محکم و مستمر استدلال کنید:
هر چه بیشتر استدلال کنید، پیامتان متقاعد کننده تر میشود. با این همه، پیام نهایی باید جانب اعتدال را رعایت کند، به این معنا که کفهی استدلال هر دو طرف باید تراز باشد و استدلالهای دو جانبه میتواند به توزین آن کمک کند. لذا به طرف مقابل نیز فرصت استدلال بدهید.
2. ارتباط پیام با مخاطب را از یاد نبرید:
پیام های مجاب کننده یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که از نظر شخصی با مخاطب مرتبط هستند. چنانچه پیامی غیر مرتبط را به افراد منتقل کنید، آنها نیز در مقابل گیرندههای ذهنی خود را به روی این پیام و حتی شما خواهند بست.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.
سبز باشید