وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

عارضه‎ی درماندگی در تصمیم گیری و راههای مقابله با آن

"در لحظات تصمیم‌گیری است که سرنوشت انسانها رقم می‎خورد" تونی رابینز

سبک زندگی فعلی به گونه‎ای است که انسانها نیاز دارند تا پیرامون مسائل مختلف به تصمیم‎گیری بپردازند، چرا که دنیای مدرن حق انتخابها را به شدت افزایش داده است، همین امر و نیاز به تصمیم‎گیریهای متعدد و پیاپی موجب بروز عارضه یا سندرم درماندگی در تصمیم‎گیری (Decision Fatigue) شده است حال اگر ما در قامت یک رهبر و یا مدیر سازمان باشیم، چنین عارضه‌ای می‎تواند خطرات بسیاری را متوجه‌ ما و کسب و کارمان کند.

 طبق تعریف ویکی پدیا، درماندگی در تصمیم‎گیری می‎تواند منجر به کاهش توانایی فرد در قضاوت صحیح و برقراری تعادل، عجز در تصمیم‎گیری و یا اصطلاحاً فلج در تصمیم‎گیری، خرید تکانشی، اختلال در خود تنظیمی و مدیریت بر خود، و ... شود. درماندگی در تصمیم‌گیری از سویی می‎تواند به تاخیر یا عدم اتخاذ تصمیمات منجر شود، که این امر بار زیادی را بر دوش سازمان تحمیل می‌کند.

خوشبختانه کارشناسان روشهایی آزمون شده را پیشنهاد می‎دهند که می‎توان به مدد آنها بر این عارضه غالب شد:


1.      برای مسائل روتین و روزمره از چک لیست‎های ثابت بهره ببرید

این شیوه را از خلبانان آموخته‎ایم، چرا که آنها پیش از پرواز، امور روزمره و ثابت را به کمک چک لیستهای خود انجام و تطبیق می‎دهند. داشتن چک لیست به عنوان وسیله‎ای برای یادآوری به ما کمک می‎کند تا انرژی ذهنی کمتری را در طول روز از دست بدهیم. حتی اگر این قبیل کارها به نوعی ملکه‎ی ذهن شما شده باشند و چم و خم آنها را بدانید، باز این چک لیستها قادرند تا بار اضافی را از دوشتان بردارند و زمان زیادی را برای شما ذخیره کنند.


2.      محدودیتهای زمانی تعیین کنید

برای مدت تصمیم‎گیری خود و اینکه چقدر زمان دارید تا تصمیمی خاص را اتخاذ کنید، مهلت تعیین کنید. به ویژه زمانی که احساس کردید غرق در تصمیم‎گیری شده‎اید اقدام به تعیین سقف زمانی کنید. روش معمول آن است که به خود 5 دقیقه زمان دهید تا درباره‎ی موضوع مورد نظر فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید.

 

 

 ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.