چک لیست مدیریت و رهبری کسب و کار
"مدیران موفق از نبوغی خاص بهرهمندند تا آنجا که قادرند جان کلام را از میان دریایی از اطلاعات صید کنند و به سرعت در اختیار زیردستان خود قرار دهند."
*جان گریندل
مدیریت علم و هنر برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، نظارت و کنترل و ایجاد هماهنگی بین منابع مشهود و نامشهود سازمان نظیر منابع انسانی، منابع مالی، منابع فیزیکی، منابع اطلاعاتی و همچنین اعتبار و هویت سازمان برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده با عنایت به قوانین و عرف جامعه است. به زبان سادهتر مدیریت عمل توازن برقرار کردن بین فعالیتهای متضاد و متعارض است. مدیریت باید خود عامل تحرک سازمانی باشد و همکاران را با جان و دل و مغزشان در راستای اهداف سازمانی راهنما بوده و الگو باشد. به زبان ساده مدیریت یعنی هنر به حرکت درآوردن و ایجاد تکاپو در لایههای ساکن و ایجاد روحیهی مشارکت و همدلی در سازمان. مدیران توانمند واجد ویژگیها و مشخصههای منحصر به فردی هستند که در ادامه به شکلی فهرستوار به بررسی آنها میپردازیم. در واقع این چک لیست به منزلهی نقشه راهی برای تبدیل شدن به یک مدیر شایسته و توانمند است.
10 شاخصه اساسی مدیریت و رهبری در کسب و کار
1- به عنوان یک مدیر، شنونده خوبی هستم (نه گویندهی ماهری). در ابتدا تلاش دارم تا افراد را درک کنم و به آنها گوش دهم.
2- به عنوان یک مدیر برای دیگران الگوسازی میکنم، الگوهایی که دیگران با جان و دل بخواهند که از آن پیروی کنند.
3- به عنوان یک مدیر، بازخوردها را دریافت میکنم و در مقابل با این بازخوردها انطباق مییابم.
4- به عنوان یک مدیر، چشماندازی روشن و اقناعگر و الهامبخش تعیین میکنم.
5- به عنوان یک مدیر آنچه را که وعدهی انجامش را دادهام به سرانجام میرسانم.
6- به عنوان یک مدیر، زمان را صرف امور مهمتر میکنم.
7- به عنوان یک مدیر، سعی دارم تا خادم دیگران باشم.
8- به عنوان یک مدیر، همواره در پی راههایی برای سادهسازی امور هستم.
9- به عنوان یک مدیر، برحسب شرایطی که در آن قرار دارم سبک مدیریتی خود را بین سبک مشتری-محور و وظیفهمحور تغییر میدهم.
10- به عنوان یک مدیر سبک رهبری خود را برحسب نیاز در جهت انگیزش زیردستانم تغییر میدهم و یا مدیریت خود را براساس نیازها یا توانمندیهای تیم تنظیم میکنم.
شایستگیهای محوری مدیران و رهبران کسب و کار
- به عنوان یک مدیر خودجوش بوده و خودم ابتکار عمل را به دست میگیرم.
- به عنوان یک مدیر درب اتاق خود را به روی دیگران باز میگذارم و افراد را به صحبت کردن با خود تشویق میکنم.
- به عنوان یک مدیر سوالاتی را مطرح میکنم که موجب پویایی و پیشبرد اهداف میشود.
- به عنوان یک مدیر در دیگران اعتماد به نفس به وجود میآورم.
- به عنوان یک مدیر از نقاط قوت و نقاط ضعف خود مطلع بوده و پیش از آنکه دیگران را رهبری کنم ابتدا بر خود مدیریت میکنم.
- به عنوان یک مدیر از طریق مهارتها و تعاملاتم بر دیگران تاثیر میگذارم، نه از راه اعمال قدرت و یا به واسطهی جایگاهم.
- به عنوان یک مدیر روی "ما" تمرکز میکنم نه "من"
- به عنوان یک مدیر هم تعاملات رو به بالا دارم و هم تعاملات رو به پایین
- به عنوان یک مدیر میدانم که موفقیتم را مدیون خود و تلاشهای تیم کاری خود هستم
- به عنوان یک مدیر مدام به خود یادآور میشوم که رهبری یک کسب و کار موهبت و امتیازی است که به واسطه آن افراد با کمال میل از ما پیروی میکنند.
- به عنوان یک مدیر تاثیر خود را از طریق تفکر جامعنگرانه و سیستمی میسنجم
- به عنوان یک مدیر فرا لحظهای میاندیشم.
- به عنوان یک مدیر با دیگران به گونهای رفتار میکنم که انتظار دارم دیگران با من آنگونه رفتار کنند.
- به عنوان یک مدیر میان زندگی شخصی و حرفهای تعادل برقرار میکنم.
شایستگیهای عملیاتی مدیران و رهبران کسب و کار
- به عنوان یک مدیر از همکارانم سوال میکنم که میخواهیم به چه دستاوردهایی برسیم؟
- به عنوان یک مدیر از بیحرکتی و سکون پرهیز دارم
- به عنوان یک مدیر از حواشی و عوامل برهم زنندهی تمرکز دوری میجویم.
- به عنوان یک مدیر میان نتایج و مسیر دستیابی به آن توازن برقرار میکنم.
- به عنوان یک مدیر اهداف هوشمندانه، معین، قابل اندازهگیری، عملیاتی، واقعبینانه و زمانبندی شده تعیین میکنم.
- به عنوان یک مدیر، اهل عمل و حرکت هستم
- به عنوان یک مدیر کمک میکنم تا گامهای بعدی برای پیشرفت، پیش روی دیگران روشن باشد.
- به عنوان یک مدیر ایدهها را عملیاتی میکنم.
- به عنوان یک مدیر جسورانه عمل میکنم.
- به عنوان یک مدیر پازل خود را با افرادی تکمیل میکنم که مکمل نقاط ضعف و تقویتکنندهی نقاط قوتم باشند.
- به عنوان یک مدیر مسیر دستیابی به موفقیت را هموار میکنم.
- به عنوان یک مدیر تیم خود را برای کسب نتیجه و دستیابی به کامیابی تهییج میکنم.
- به عنوان یک مدیر در عین حال که به چارچوبهای زمانی احترام میگذارم و اولویتهای کاری زیادی دارم اما کیفیت را فدای سرعت نمیکنم.
- به عنوان یک مدیر به دیگران در جهت عمل و پویایی الهام مینشینم
- به عنوان یک مدیر از دیگران در خصوص مسئولیتهایی که پذیرفتهاند پاسخ میخواهم
- به عنوان یک مدیر به دیگران کمک میکنم که احساس پیشرفت داشته باشند
مدیریت تغییر
- به عنوان یک مدیر تغییرات را پیشبینی و خود را برای مواجهه با آنها آماده میکنم.
- به عنوان یک مدیر برای اموری که از بالاترین اهمیت برخوردارند، حسی از اضطرار و نیاز به تغییر را درون زیردستانم ایجاد میکنم.
- به عنوان یک مدیر دربارهی چرایی، چگونگی و چه زمانی و چه کسی؟ انجام تغییرات با دیگران تعامل میکنم.
- به عنوان یک مدیر با آغوش باز از تغییرات مثبت استقبال میکنم.
- به عنوان یک مدیر ترکیبی مناسب از افراد را کنار هم میچینم تا بتوانند طرحی نو دراندازند
- به عنوان یک مدیر تغییر را به منزله یک فرصت میبینم
- به عنوان یک مدیر در رویکردهای خود انعطافپذیری دارم.
- به عنوان یک مدیر فرهنگ تغییر را به گونهای کارآمد در سازمان نهادینه میکنم
- به عنوان یک مدیر نسبت به ریسک تغییر کردن و نیز مخاطرات تغییر نکردن واقف هستم و میتوانمم این موارد را به سایرین نیز انتقال دهم.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.
منبع:
اقتباس آزاد از http://sourcesofinsight.com/leadership-checklist
سبز باشید