نسل هزاره و بازاریابی برای نسلها
برای آنکه با مصرف کنندگان امروزی ارتباط بگیرید، به چیزی به بیش از یک لوگوی خوش آب و رنگ و یک شعار دلفریب نیاز خواهید داشت. امروزه یک برند موفق نه تنها باید بتواند هیجان، احساس، باور، و اشتیاق مصرف کننده را برانگیزد و از این رهگذر به او هویت ببخشد، بلکه باید موجب برانگیختن حواس پنج گانه آنها نیز بشود. در این میان محققین جوامع را به نسلهای مختلف تقسیمبندی میکنند، که میتوان با شناخت ویژگیهایشان، یک برنامهی بازاریابی قدرتمند را برای زادگان هر نسل تدوین کرد.
نسل Y و یا نسل هزاره، نسلی است که در دورهی انقلاب فناوری یعنی پس از دههی 1990 میلادی به دنیا آمدهاند. در این دهه، اینترنت به اوج شکوفایی دست یافت و تمام مناسبات جهانی را دستخوش تغییر کرد. لذا فناوری در تاروپود زندگی این نسل عجین شده است. آنها برخلاف نسل قبلی خود (نسل X)، مقیم فناوری نیستند، بلکه با آن به دنیا آمده و با آن از دنیا میروند. نسل Y افرادی خوش بین هستند، آنها به دلیل رشد در محیط پرسرعت فناوری گاه کم حوصله میشوند و حتی از نظر ظاهری نیز شکل و شمایی متفاوت به نسبت نسلهای پیشین خود دارند.
به نظر بسیاری از محققان به هنگام بازاریابی برای نسلهای کنونی ( نسلX،YوC ) استفاده از رویکرد بازاریابی حسی که هر پنج حس اعم از لامسه، چشایی، بویایی،بینایی و شنیداری را تحت تاثیر قرار دهد، از اهمیت وافری برخوردار است. جدیدترین پیآمد بازاریابی حسی دانش نورومارکتینگ است که به مطالعهی موتور حسی(sensorimotor)، شناختی، و واکنش احساسی مصرف کنندگان در مواجهه با محرک بازاریابی میپردازد، و در عمل با بهرهگیری از ابزاری چند وارد درونیات و ذهن مصرف کننده میشود.
نسل X وYرا میتوان مخلوقاتی احساسی و اجتماعی به شمار آورد.آنها بسیار مستعد پذیرش محرک احساسی هستند و اهمییت بسیاری را برای روابط و تعاملات اجتماعی قائلند.
از سویی، در یک نظر کلی میتوان استراتژی بازاریابی نوین را بر دو اساس قرار داد:
رویکرد حسی – رویکردی در بازاریابی که تمام حواس پنج گانه را درگیر میکند.
رویکرد اجتماعی – رویکردی در بازاریابی که نیازهای اجتماعی افراد را در نظر میگیرد.
این دو رویکرد لازم و ملزوم یکدیگرند و تلفیقی از آنها به توفیق در برنامههای بازاریابی خواهد انجامید. با توجه به تقسیمبندی صورت گرفته و ایجاد تمایز میان نسلها آن چه که در پی میآید به معرفی بهترین راهبردهای ترویجی و بازاریابی مناسب برای نسل هزاره میپردازد.
رویکرد بازاریابی برای نسل Y یا نسل هزاره
مصرف کنندگان نسل Y از نظر جمعیت شناسی از تنوع بالایی برخوردارند.آنها مدگرا هستند و دنبالهروی آخرین روندها چه در فناوری ، غذا، لباس،موسیقی، و یا هر چیز دیگری هستند. نسل هزاره همچنین میل وافری برای به اشتراک گذاردن تجارب خود با هم قطارانشان دارند، و ازاین کار حسابی احساس مباهات و تشخص میکنند. دوستان و حلقه رفقا از اهمیت وافری نزد این نسل برخوردار است و بخشی از DNA اجتماعی آنها به شمار میرود.آنها اهمیتی برای تبلیغات سنتی قائل نیستند و عموما آن را را نادیده میگیرند، ...
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
منبع:
سبز باشید