وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مرگ فروشنده 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مرگ فروشنده

 هر چند هدف اصلی میلر از نگارش این نمایش‎نامه نقد نظام سرمایه‎داری در امریکاست، اما شخصیت‎پردازی دقیق وی، خواننده (و یا بیننده) را قادر می‎سازد تا با زیبایی با هر یک از شخصیت‎های داستان ارتباط برقرار کند و از نزدیک دغدغه‎های آن‎ها را حس کند. مشاهده‎ی نسخه‎ی سینمایی این اثر ارزشمند با بازی زیبای داستین هافمن مرا بر آن داشت تا نکاتی را با بازاریابان و فروشندگانی که ممکن است دغدغه‎هایی مشابه دغدغه‎های ویلی لومان داشته باشند، در میان بگذارم:

1. شما سه زندگی دارید.

 

بسیاری از ما آنقدر درگیر مشکلات کاری‎مان می‎شویم که در بسیاری از موارد فراموش می‎کنیم کار فقط یک بُعد از زندگی ما است. البته شاید واژه‎ی "مشکلات" درباره‎ی همه‎ی ما کاربرد نداشته باشد، چون برخی آن‎قدر عاشق کارشان هستند که چیزی به جز آن را نمی‎بینند.

 

میلر در نمایش‎نامه‌ی خود تأکید می‎کند که اشتیاق زیاد لومان به فروشندگی باعث شده وی از دو زندگی دیگرش غافل بماند: زندگی خانوادگی و زندگی معنوی. و اتفاقاً شکست در همین دو زندگی است که تراژدی واقعی را رقم می‎زند و نه شکست در فروشندگی. مرگ فروشنده، مرگ کاری لومان نیست بلکه نابودی معنوی او و شکست در روابط خانوادگی‎اش است. از ابتدای نمایش‎نامه که ویلی وارد خانه می‎شود تا انتهای آن که شاهد مرگ او هستیم، ناتوانی وی در برقراری ارتباط با همسر (لیندا) و دو پسرش (بیف و هپی) به وضوح به چشم می‎خورد. حتی آمدن او به خانه نیز به خاطر خانواده‎اش نبوده است و او آن‎جاست چون یکی از سفرهای کاری‎اش لغو شده است. از طرفی شکست قهرمان داستان در زندگی معنوی‎اش آن‎قدر مهم و تأثیرگذار است که باعث می‎شود وی چندین بار دست به خودکشی بزند. لومان در حقیقت تنها یک مرده‎ی متحرک است. موفقیت و شکست در فروش تنها یک وجه از زندگی یک فروشنده است و در مقایسه با موفقیت در زندگی خانوادگی و زندگی معنوی از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است.

 

کنت بلانچارد نیز تاکید می‌کند مواظب ترازوی زندگیتان باشید. یک کفه ترازوی زندگی خانواده است و کفه دیگر کار است. اگر به هر یک بیش از حد بها دهید آن یکی سبک و کم ارزش می‌شود.

 

2. خودتان را ریال نبینید.

 

بسیاری از فروشندگان مانند قهرمان داستان آرتور میلر خودشان را برابر با آن‎چه که می‎فروشند می‎دانند. متأسفانه در روزگار ما این فرمول در ذهن بسیاری از فروشندگان جای گرفته است:

 

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.