وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

خرده‌فروشی‌های سبز: سبز بازارها یا اکومال‌ها (Eco-malls)

در اخبار زن و شوهر جوانی را دیدیم که با داشتن مدرک کارشناسی تصمیم می‎گیرند کسب و کاری راه بیندازند. آنها با تولید البسه طبیعی و با استفاده از پارچه متقال در مسیر کوهنوردان تهران قرار می گرفتند، و در سرما و گرما به آنها لباسهای وطنی می‎فروختند، و حال با گذشت چند سال چند فروشگاه عرضه کننده این محصولات دارند.

در سطح شهر تهران، شاهد گسترش رستورانهایی هستیم که در آنها از غذاهای فست فودی خبری نیست، بلکه کوفته تبریزی، آش رشته، حلیم بادمجان، باقلاقاتوق و خلاصه انواع غذاهای سنتی و ایرانی که به سلامتی نزدیک‌تر هستند عرضه می‎شوند، و با اسقبال خوب شهروندان مواجه شده اند.

 

حتی بعضی از این رستورانها در قالب یک شرکت یا کسب و کار زنجیره‌ای عمل می‎کنند و با رعایت استانداردهای لازم بهداشتی در عرضه دیزی و غذاهای سنتی اقدام می‎کنند و برندسازی را در دستور کار خود قرار داده اند.

تمام موارد فوق نشان از گسترش فرهنگ زندگی سبز در بین انسانهاست، به نوعی انسان تمایل به حفظ گذشته‎های ارزشمند خود در کنار بهره‎گیری از تکنولوژی‎های نوین را دارد. زندگی سبز رو به گسترش است. اما فقط به مسائل زیست محیطی مربوط نمی‎شود.

 

امروزه محیط زیست به مسأله‌‌ی اساسی برای جهانیان و حتی کسب‌و‌کارها تبدیل شده است. امروزه بیشتر مردم واقف به اهمیت محیط زیست و لزوم دخیل کردن ملاحظات و موضوعات زیست محیطی در سبک زندگی خود هستند. با افزایش محدودیت‌ها در منابع طبیعی، مشتریان بیشتری به دنبال خرید محصولات دوستدار محیط زیست برای رفع نیازهای روزمره خود هستند.

 

 بحران‌های زیست محیطی از طرفی تاثیر مستقیمی بر شدت یافتن رکود اقتصادی می‌گذارند، و از سویی بر کیفیت زندگی اجتماعی و نوع روابط انسانها تاثیر مستقیم می‌گذارد. گفتنی است که با اهمیت یافتن روزافزون فرآیندهای تولید و فروش سبز، آرمان نظام بازاریابی در عصر مدرن از  بیشینه ساختن مصرف و یا صرفاً جلب رضایت مشتری به هر قیمتی و با هر هزینه‌ای، معطوف به ارتقای کیفیت زندگی هم از بعد کمّی و کیفی کالاها و خدمات و هم از منظر حفظ و ارتقای محیط زیست شده است. چنین فلسفه‌ و خط فکری در  نهایت منتهی به پیدایش مفهوم «بازاریابی سبز» شد.

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.

 

                                                                                                                                       سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.