خردهفروشیهای سبز: سبز بازارها یا اکومالها (Eco-malls)
در اخبار زن و شوهر جوانی را دیدیم که با داشتن مدرک کارشناسی تصمیم میگیرند کسب و کاری راه بیندازند. آنها با تولید البسه طبیعی و با استفاده از پارچه متقال در مسیر کوهنوردان تهران قرار می گرفتند، و در سرما و گرما به آنها لباسهای وطنی میفروختند، و حال با گذشت چند سال چند فروشگاه عرضه کننده این محصولات دارند.
در سطح شهر تهران، شاهد گسترش رستورانهایی هستیم که در آنها از غذاهای فست فودی خبری نیست، بلکه کوفته تبریزی، آش رشته، حلیم بادمجان، باقلاقاتوق و خلاصه انواع غذاهای سنتی و ایرانی که به سلامتی نزدیکتر هستند عرضه میشوند، و با اسقبال خوب شهروندان مواجه شده اند.
حتی بعضی از این رستورانها در قالب یک شرکت یا کسب و کار زنجیرهای عمل میکنند و با رعایت استانداردهای لازم بهداشتی در عرضه دیزی و غذاهای سنتی اقدام میکنند و برندسازی را در دستور کار خود قرار داده اند.
تمام موارد فوق نشان از گسترش فرهنگ زندگی سبز در بین انسانهاست، به نوعی انسان تمایل به حفظ گذشتههای ارزشمند خود در کنار بهرهگیری از تکنولوژیهای نوین را دارد. زندگی سبز رو به گسترش است. اما فقط به مسائل زیست محیطی مربوط نمیشود.
امروزه محیط زیست به مسألهی اساسی برای جهانیان و حتی کسبوکارها تبدیل شده است. امروزه بیشتر مردم واقف به اهمیت محیط زیست و لزوم دخیل کردن ملاحظات و موضوعات زیست محیطی در سبک زندگی خود هستند. با افزایش محدودیتها در منابع طبیعی، مشتریان بیشتری به دنبال خرید محصولات دوستدار محیط زیست برای رفع نیازهای روزمره خود هستند.
بحرانهای زیست محیطی از طرفی تاثیر مستقیمی بر شدت یافتن رکود اقتصادی میگذارند، و از سویی بر کیفیت زندگی اجتماعی و نوع روابط انسانها تاثیر مستقیم میگذارد. گفتنی است که با اهمیت یافتن روزافزون فرآیندهای تولید و فروش سبز، آرمان نظام بازاریابی در عصر مدرن از بیشینه ساختن مصرف و یا صرفاً جلب رضایت مشتری به هر قیمتی و با هر هزینهای، معطوف به ارتقای کیفیت زندگی هم از بعد کمّی و کیفی کالاها و خدمات و هم از منظر حفظ و ارتقای محیط زیست شده است. چنین فلسفه و خط فکری در نهایت منتهی به پیدایش مفهوم «بازاریابی سبز» شد.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.
سبز باشید