عصر بازاریابی چابک
امروزه با ورود طیف گستردهای از ابزارها و مجاری و کانالهای نوین و تازه به علم بازاریابی، نظیر مواردی از جمله شبکههای اجتماعی، ابزارهای بازاریابی محتوایی، تلفنهای هوشمند، و ... میتوان بازاریابی را ذیل دو دسته درآورد:
1- بازاریابی سنتی
2- بازاریابی چابک (Agile Marketing)
مورد دوم، یعنی بازاریابی چابک، به نیازهای مشتری اولویت میبخشد و تمرکز آن بر واکنش سریع در قبال مشتریان و روندهای جاری و شرایط متغیر بازار است.
در اینجا به بررسی 5 دلیل نیاز به اتخاذ راهبردهای بازاریابی چابک میپردازیم:
1) قرار گرفتن مشتریان در کانون توجه
هر چند که داشتن ایدهای صریح و شفاف نسبت به چشم انداز و محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است، اما بازاریابی چابک تیمهای بازاریابی را بر آن میدارد تا در ایجاد پروفایل مشتریان کوشش بیشتری به خرج دهند تا بتوان به گونهای اثربخش به آنها دست یافت.
تروی لارسون (Troy Larson) از وبلاگنویسان مطرح مقالات بازاریابی میگوید که بازاریابان چابک آموختهاند تا به گونهای اثربخش روی مشتریان تمرکز کنند.
اما انتقاد مهمی که به آمیزهی بازاریابی گرفته میشود این است که 4پی تنها از دیدگاه فروشندگان فرآوردهها (بنگاههای اقتصادی) است و شاید دیدگاه خریداران درمورد آن چه به ایشان عرضه و پیشنهاد میشود، متفاوت از دیدگاه عرضه کنندگان باشد. بنابراین بهتر است که عنوانها را با رویکرد به خواست و نظر مشتریان تنظیم کنیم. که به آن 4 سی (4C) گفته میشود که عبارتند از:
- ارزش مشتری
- هزینه مشتری
- آسودگی
- ارتباط
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
منبع marketingprofs.com
Five Advantages of Agile marketing
سبز باشید