چطور در تجارت گاو پیشانی بنفش باشیم ؟!
ست گودین شخصی متفکر و در عین حال عجیب در دنیای بازاریابی است، او را میتوان از اصلیترین پیشوایان این شعار دانست. کتاب گاو بنفش(The Purple Cow) به قلم او، از جمله تأثیرگذارترین و نوآورترین کتابها در حوزهی کسب و کار و خلاقیت است. او در این کتاب اشاره میکند که بازاریابان مهمترین P موجود در آمیختهی بازاریابی را فراموش کردهاند و آن همان گاو بنفش ( Purple cow) است . گاو بنفش منحصر به فرد و چشمگیر است و ارزش دارد که در مورد آن حرف زده شود. برای مثال چند سال قبل شرکتی در نیویورک تصمیم گرفت که به صنعت تولید جوراب وارد شود . همانطور که میدانیم جوراب به ظاهر جنبه جالب توجهی ندارد و شاید در نگاه اول نتوان پول زیادی از آن بدست آورد . اما این شرکت دست به ایدهای جالب توجه زد و 133 مدل جورابهای لنگه به لنگه تولید کرد. این ایده به قدری ناب بود که همه حرف آن را میزدند و به قول معروف نقل محافل شده بود. در واقع این شرکت یک P دیگر را به آمیزهی بازاریابی خود اضافه کرده بود، و آن گاو بنفش بود. این شرکت کوچک سالانه بیش از 40 میلیون دلار درآمد دارد، آن هم به این خاطر که محصولی تولید کرده که مردم تمایل دارند راجع به آن صحبت کنند.
بازاریابی چشم گیر و چشم گیر شدن هنری است که از طریق آن بتوانیم چیزهایی را در ارتباط با محصولات و خدمات، شایسته توجه سازیم. گاو بنفش بودن روش موثری برای درخشش در میان عموم مردم است، اما چندان هم ساده نیست. چرا که گاو بنفش نادر است و برای گاو بنفش بودن باید دل را به دریا زد، چرا که اگر شما چشمگیر باشید ممکن است عدهای شما را نپذیرند. اما کار بی خطر یعنی سازگاری و همرنگ جماعت شدن، اما در یک بازار شلوغ شبیه به دیگران بودن به معنی شکست است.
چگونه در کسبو کار خود گاو بنفش شویم؟
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.
منابع:
- http://www.sethgodin.com/purple
- www.bekhan.com/_image/PurpleCow.pdf
سبز باشید