90 روز نخست
90 روز نخست، شما را به استراتژیها و ابزارهایی برای تسریع فرایند انتقال و کسب موفقیت بیش تر در زمان کمتر مجهز خواهد کرد. همچنین، فرا خواهید گرفت که چگونه موقعیت خود را تشخیص دهید و پیرامون فرصتها و چالشهای پیشرو، دیدگاه روشنتری پیدا کنید. به کمک این کتاب قادر خواهید بود تا نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کرده و عمدهترین آسیب پذیریهای شخصی خود را در موقعیت جدید شناسایی کنید. همچنین بینشی در رابطه با چگونگی یادگیری در مورد یک سازمان جدید و ایجاد هر چه سریع تر اولویتهای کاری خود کسب خواهید کرد.
محتوای این کتاب حول سه محور اصلی رهبری بر خود ، رهبری بر گروه ، و رهبری بر سازمانی میگردد.
به تصریح خود واتکینس ، شاکلهی این کتاب متشکل از موارد زیر است :
- خودتوانمندسازی
- بهبود یادگیری
- تطبیق استراتژی با موقعیت
- حفظ موفقیتهای اولیه
- مذاکره درباره موفقیت
- دستیابی به هماهنگی و همراستایی
- تیم سازی
- ایجاد ائتلاف
- برقراری توازن و تعادل
- تسریع و تسهیل در امور
هر یک از موارد یاد شده دارای تمرینهای خاص خود است که با مشق آن میتوان به کامیابی و پیشرفت در سازمان دست یافت. آنچه در پی میآید ، شمایی از ساختار کلی این کتاب است .
1 – خود را توانمند کنید:
- ضعفهای خود را ارزیابی کنید.
- نقاط قوت خود را ارزیابی کنید .
- چگونه یاد گرفتن را از نو بیاموزید.
- شبکه ارتباطات خود را از نو بررسی کنید.
2 – یادگیری خود را افزایش دهید:
- فهرست یادگیریهای خود را تعریف کنید.
- بهترین منابع دسترسی به ایدههای ناب و بینش های الهام بخش را شناسایی کنید.
- یک برنامهی آموزشی – یادگیری برا ی خود تدارک ببینید.
3 . استراتژی را با موقعیت خود تطبیق دهید:
- وضعیت کسب و کار را رصد کنید.
- چالشهای ، فرصتها و تهدیدات را شناسایی کنید.
- مهارت های مورد نیاز را کسب کنید.
- انرژی خود را متمرکز کنید.
- به موفقیتهای خود پاداش دهید.
- از دامهای متداول دوری کنید.
- موجی از تغییرات به راه بیندازید.
- اهداف بلند مدت تعیین کنید .
4 . موفقیتهای اولیه خود را حفظ کنید:
- اعتماد سازی کنید.
- نتایج ملموس را حفظ کنید.
- پروژههای پایلوت انجام دهید.
5 . دربارهی موفقیت مذاکره کنید:
- رئیس خود را غافلگیر نکنید.
- همواره با دستی پر از مشکلات پیش رئیستان حضور نیابید.
- انتظارات دو جانبه را شفاف سازی کنید.
- از نکات آموزندهی کسانی که رئیستان احترام خاصی برایشان قائل است غافل نشوید.
- در حوزه هایی که برای رئیستان اهمیت دارد، به دنبال دستیابی به موفقیت های زود هنگام باشید.
6 . به هماهنگی و همراستایی دست یابید:
- معماری و ساختار سازمانی خود را طرح ریزی کنید ( استراتژی ، ساختار ، سیستمها ، مهارتها ، و فرهنگ )
- نقاطی را که عدم هماهنگی وجود دارد شناسایی کنید ( مهارتها و استراتژی ، سیستمها و استراتژی، ساختار و سیستمها)
- راهبرد طراحی کنید
7 . تیم خود را بسازید:
- تیم موجود خود را ارزیابی کنید.
- اهداف ، مشوقها ، و شاخصها و سنجهها را همراستا کنید.
- فرآیندهای تیمی جدیدی پیادهسازی کنید.
8 . ائتلاف بسازید:
- حامیان ، معارفین ، و افراد و ارگانهای سازش پذیر را شناسایی کنید.
- از ابزار اقناع بهره ببرید .
9 . توازن و تعادل در خود برقرار کنید:
- از چرخههایباطل دوری کنید.
- به خود کفایی برسید .
- شبکه مشاوره برای خود ترتیب دهید و حلقهی مشاوران خود را گسترش دهید.
10 . به دیگران شتاب دهید:
- زبانی مشترک و قابل فهم برای تیم بوجود آورید.
- رهبران مستعد پرورش دهید.
- از نیروهای خارج سازمان یاری بگیرید.
- از ابزار پشتیبانی از عملکرد استفاده کنید.
خوشبختانه این کتاب به همت انتشارات سازمان مدیریت صنعتی و با ترجمه آقایان محمدرضا شمشیرگر، علی زارع میرک آباد، و امیرحسین قادری عابد در بازار کتاب موجود است.
منابع:
- http://sourcesofinsight.com/doing-the-first-90-days
- www.khabaronline.ir/detail/247658
سبز باشید