بازاریابی کاغذی در برابر دیجتیالیسم
در سالهای اخیر نامههای کاغذی که یکی از قدیمیترین و رایجترین رسانههای بازاریابی است، به دلیل شکوفایی و انفجار فناوری در بخش رسانههای مجازی مثل اینترنت و بازاریابی بوسیله تلفن همراه دچار افول شده است.
شرکت رویال میل (Royal Mail)، بزرگترین تامینکنندهی خدمات پست مستقیم در بریتانیا، در پژوهشی قصد داشت تا وجود یا عدم وجود تفاوت در میزان اثربخشی نامههای فیزیکی و نامههای مجازی را مورد ارزیابی قرار دهد.
ممکن است پیام در هر دو رسانه (کاغذی و الکترونیک) یکسان باشد، اما به یقین فرایند کار در این دو رسانه متفاوت است. برای مثال نامهی مستقیم را میتوان در دستان خود لمس کرد. رویال میل برای انجام این پژوهش از موسسهی نورومارکتینگ میلواردبراون خواست تا این تحقیق را برای آنها صورت دهد.
رویکرد و روش کار موسسهی میلوارد، استفاده از آخرین فناوری عصبشناسی و امواج مغزی برای ورود به دنیای درون و دسترسی به مغز مصرفکنندگان است. امواج مغزی شرکتکنندگان در این تحقیق توسط دانشمندان مرکز روانشناسی تجربی از طریق فرآیندی مشابه تکنیکهای تصویربرداری بالینی MRI ثبت و دریافت شد.
پژوهشگران در این تحقیق، تصویری مشابه را دوبار و به دو شکل متفاوت برای شرکتکنندگان نمایش دادند؛ یکبار روی صفحهی نمایش، یعنی به صورت یک تجربهی آنلاین مجازی، و یک بار هم به صورت چاپ شده روی کاغذ، تا تجربهای فیزیکی و امکان لمس را فراهم کرده باشند. اسکنرها سپس فعالیتهای بخشهای مختلف مغز مخاطبان را در حین تماشای این تصاویر ثبت کردند، تا به این صورت ارزیابی شود که رسانههای متفاوت بازاریابی چه تاثیری در واکنشهای مغزی افراد برجای میگذارد.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
سبز باشید