وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

اولین مقیاس ارزیابی لذت با استفاده از EEG

محققان در این مطالعه افراد را در شرایط مختلف تحت بررسی قرار دادند و با استفاده از ابزار electroencephalography) EEG)  به اندازه‌گیری لذتهای ناشی از محرکهای مختلف پرداختند. این دانشمندان با کمک سرپوشهای EEG فعالیتهای مغزی 80 داوطلب را در حین تجربه‌ی محرکهای مختلف بررسی کرده و بسته به میزان قدرت و مدت زمان فعالیتهای مغزی به کمی‌سازی و رتبه‌دهی به لذتهای ناشی از این محرکها پرداختند. دامنه‌ی این مقیاس در بازه‌ی 100-  (بیشترین رنجش) تا 100+ (بیشترین لذت) تعریف شده است و احساسات مختلفی مثل حس مهربانی، بازی، خوش اقبالی، محرکهای دیداری و شنیداری و حس موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

در این رده‌بندی در بین محرکهای آزمایش شده، به دست آوردن 10 پوند پول به صورت غیرمنتظره با کسب نمره‌ی میانگین 82.9 بیشترین نمره را به دست آورد. پس از آن بیشترین لذت از حس مهربانی ناشی می‌شود. بازی کردن با سگهای کوچولو در بین شرکت‌کنندگان با نمره‌ی میانگین 67.5، پس از دریافت پول، بیشترین احساس لذت را ایجاد می‌کند. در رتبه‌ی بعدی لذت ناشی از یک گاز از یک قطعه‌ی کوچک شکلات بود. لذت این تجربه نمره‌ی 65 را در بین شرکت‌کنندگان ثبت کرده است. همبازی شدن با بچه گربه هم با عدد ثبت شده‌ی 64.1 در رتبه‌ی چهارم است و رتبه‌ی پنجم با نمره‌ی 64.1 به تجربه‌ی گوش دادن به نوای ویولون در یک اجرای زنده است. و اما رده‌های پایین این مقیاس مربوط به مشاهده‌ی تصاویر منفی مثل دیدن دندان خراب یا نوزاد در حال گریه (38.4-) و گوش دادن به یک موسیقی گوش‌خراش (55.7-) است.

 

این تحقیق به طور کل نشان داد که خانمها زندگی را لذت‌بخش‌تر از آقایان یافته‌اند؛ میانگین لذتی که در بین خانمها ثبت شده است 66.4  و میانگین لذت در بین آقایان 58.2 بوده است. البته لازم به گفتن است که آقایان با دیدن پول بیشتر از خانمها دچار لذت می‌شوند. میانگین عدد ثبت شده برای آقایان در این شرایط 90.1 و برای خانمها 79.3 است.

 

به گفته‌ی محققان این پژوهش، این اولین مقیاس خطی از میزان لذت است که به افراد امکان می‌دهد لذت ناشی از تجربیات خود را به صورت کمی اندازه‌گیری کنند. این مطالعه که با استفاده از علم عصب‌شناسی صورت گرفته است نمونه‌ی دیگری از شاخه‌ای جدید و رو به‌ رشد از این علم نورومارکتینگ است. نورومارکتینگ به اهالی تبلیغات و بازاریابی امکان می‌دهد تا برای رسیدن به ذهن ناخودآگاه مصرف‌کنندگان، از شاخصهای زیست‌سنجی استفاده نموده و تنها به گروه کانونی اکتفا نکنند.

 

همراهان عزیز می توانند به نوشته هایم در خصوص نورومارکتینگ در همین سایت مراجعه کنند.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.